Angående brustna ådrar och hjärtfel

R

Rufsan.

Jag tycker det har dykt upp väldigt ofta på senare åren/året att hästar har dött i terrängen pga det. Funderar lite på vad det kan bero på :confused: Är det en ren tillfällighet eller kan det vara så att det kan ha något med att göra att dom har tagit bort steeplen och distanserna?
Jag menar hästarna kommer ju aldrig riktigt upp i puls längre när det inte finns och framridningarna brukar vara pyttesmå till terrängen även på dom allra största tävlingarna, dom flesta banor (särskilt utomlands) är ju gjorda för att det skall finnas distanser och steeple och dom har ju inte riktigt plats för en riktig framridning inför terrängen så det blir ju lite jogg på framridningen någon snabb galopp i max 100 meter och sedan ut i terrängen i full kärriär.
I Kreuth är den inte stor iallafall, det går inte att galoppera upp hästarna direkt :crazy:

Eller är det bara en ren tillfällighet?? Jag tror jag läst om kanske runt 7-8 hästar på ett par år som dött av just det här.

Sv: Angående brustna ådrar och hjärtfel

Tror inte det har med sjävla grenen fälttävlan o göra, utan det har hänt minst lika mycket i hoppning också.

Jag vet inte vad sånna hjärtfel beror på, men det kan nog ligga något i det du säger.

Man kanske ska nöja sig med att ta bort steeplen och ha kvar distansen? Jag hade gärna haft en kort distans innan små tävlingar också, för att få hästen bra uppvärmd.

Trossnäs har ju distans på 3300 m för häst (pga brist på plats för vanlig framridning) som ska ridas på en kvart och det tycker jag är jättebra, för då kan man inte fuska med uppvärmningen....

Senast ändrad:

Om man tänker efter så har det ju faktiskt också varit många idrottare texfotbollsspelare som bara fallit ner döda på senaste tiden både här och i andra länder, där har det ju också handlat om brustna blodkärl och hjärtfel som man inte kännt till. Inte för att det har så mycket med hästar att göra men ändå , känns som det också är något som kommit den senaste tiden. Och tävlingshästar är ju också elitidrottare...

PrinceFair skrev:
Trossnäs har ju distans på 3300 m för häst (pga brist på plats för vanlig framridning) som ska ridas på en kvart och det tycker jag är jättebra, för då kan man inte fuska med uppvärmningen....

Ligger säkert något i det. Uppvärmningen är viktigt. När blir hästen för trött? Har hört en hel del diskussioner om detta.

Jag tycker det var jättebra med distansen innan i Trossnäs. Det var första gången dottern stötte på det. Bra Trossnäs!
MEN vi har nog aldrig sett så många slarva vid målgång. Full fart in i mål, stopp, halt och så stod man och snackade på vägen. Där var inte många som travade ner sina hästar inte...

Fast jag tycker nog att trava ner inte är speciellt bra heller. Ta ner hästen till skritt och det första man skall göra är att ta av skydden.

Jag förstår faktiskt inte varför alla travar runt sina hästar efter terrängen. Jag tror att skritt är betydligt bättre.

Trav är mycket bättre än skritt! De har testat på hästar att efter hård ansträngning skritta av eller trava av, andningen går ner betydligt snabbare om man travar ner hästen än om man skrittar! Så det allra bästa är att först trava hästen i ca femton minuter (detta är ju efter hård ansträngning) och sen skritta hästen lika länge, eller längre.
Så att trava ner hästarna efter en terrängritt tycker jag är självklart! Fast du har rätt i att det är bra att ta av skydden så fort som möjligt. Det är bra för senorna. :)

Hur kommer det sig att alla skrittar hästarna efter tex terrängen i OS? Dvs leder hästarna??

Trava i 15 minuter efter terrängen :crazy:

Var finns detta att läsa?

Skulle jag också vilja läsa... Var i Mantorp i helgen och det varierade väldigt mycket på hur man varvade ner efter terrängen. Jag och några till skrittade. Många travade. X antal ryttare gjorde halt och ställde sig och berättade för föräldrar och vänner hur UNDERBART bra det gått. Sen red de ner till transporterna. En ryttare red i mål, och galopperade (?) sen några varv. Det kanske man ska göra, vad vet jag, men jag har då aldrig blivit rekomenderad att varva ner på det sättet.

olgaklara skrev:
Hur kommer det sig att alla skrittar hästarna efter tex terrängen i OS? Dvs leder hästarna??

Trava i 15 minuter efter terrängen :crazy:

Var finns detta att läsa?

Är helt säker på att du inte finns i kategorin som man vill komma åt. :angel: Dvs du tar hand om din häst direkt efter målgång. Inte tvärstannar du en supertrött häst och ställer dej att snacka? Med en blåsbälg vid sidan om dej? På OS travade de några minuter innan de ledde så visst travar man även där en stund.

Vet inte om det finns att läsa (allt sunt förnuft finns inte att läsa) men JJ sa senast igår... i Vinslöv. (Han vägrade ut sej :angel: )
Nedtravning i några minuter därefter skrittar man hästarna minst 10 minuter.

15 min låter länge.

Vinslöv: Vet var på plats igår(och i lördags) och givetvis blev det konflikt. Diskussion uppstod och flera veteraner fick säga sitt.
Hästarna skulle där travas några varv = 2-4 minuter och sedan ledas i ytterligare 5-6 minuter innan kontroll.
Nu är väl knappast deb/lätt så hårt men jag tycker att det är viktigt att man lär ut att ta hand om hästen efteråt. Att sadla av och ta av skydd mm isamband med att man leder den i skritt för att se ev skador är väl rimligt.

Oki jag menar just att trava en lång stund. Jag travar självklart en liten bit. sedan skrittar jag en lång stund.

Trava i 15min tycker jag är lite väl länge :crazy:

olgaklara skrev:
Oki jag menar just att trava en lång stund. Jag travar självklart en liten bit. sedan skrittar jag en lång stund.

Trava i 15min tycker jag är lite väl länge :crazy:

hmmm. ok jag kanske tog i lte väl... :o Poängen var att man ska trava ner hästarna! Detta var visserligen testat på travhästar, tror jag, hon som berättade det (en mkt kunnig o hästvan person) har mesdt hållt på med travhästar.
Men iaf 5 minuter minst! :)

Jag har också hört talas om den typen av tester men då gällde det galopphästar. Tyvärr har jag inte heller någon källhänvisning. :o

LenaH skrev:
Jag har också hört talas om den typen av tester men då gällde det galopphästar. Tyvärr har jag inte heller någon källhänvisning. :o

Man är ju alltid rädd att ngt skall hända och en sådan sak som brusten artär är ju liksom slutlig.

hade varit jätte intressant att läsa om det de kommit fram till.

Så snälla kan ni inte leta som läst detta var man kan hitta det :bow:

I ärlighetens namn så ska jag säga att det jag hörde mest handlade om ansamling av mjölksyra, risken för det är betydligt mindre om man travar ner hästen i minst fem minuter. Huruvida det minskar risken för brustna artärer ska jag låta vara osagt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka