Angående Boots

B

Blackfelicia

Det är så här att min hovslagare rekommenderade mig att använda boots bak till min kuse.
Och jag har köpt in detta nu, men min fråga är eftersom vädret är som det är och marken är lerig.
Kan man använda bootsen ändå?? Vill ju inte att hon får en massa små sår. Jag tänker på att det kan ju uppstå skavsår. Självklart blir benen ju avspolad varje dag vid ingång och avtorkade med handduk.
tacksam för svar.

Sv: Angående Boots

Det verkar som om olika hästar är olika känsliga för den här typen av skav.
Jag hade boots fram på min häst även när han gick i en extremt lerig hage och han fick aldrig skav. Benen spolades varje dag vid intag.

Jag tror du kan prova och se hur hästen reagerar. Det är mycket möjligt att den kommer att tåla att ha boots även i leran...

Om du har mjuka boots som inte skaver är det inga problem... Gummiboots är kassa, likaså neoprenboots med skarpa kantar. Jag har Globus boots med konstläderyta på min och det funkar jättebra.

Det värsta är att man måste ta i bootsen när dom är helt inkletade med lera. :crazy: :p

Globus bootsen är jättebra skaver inte alls och skyddar har det på frambenen när jag rider. vi har ett par gummiboots också men vet inte vilket märke de har en av våra hästar när hon åker transport för hon skrapar alltid med framhovarna och har redan tagit sönder transportskydden så det fungerar inte att ha det på henne vi har lindor och boots istället.

KL

Håller med, Globus bootsen är toppenbra. dock har jag turen att ha en häst som inte är känslig för skav, så jag varvar med gummiboots när det är lerigt, för de blir inte fullt så sunkiga och ligger inte helt blöta och äckliga mot hästen hela dagen i ända på samma sätt som neoprene/konstläder bootsen gör.

boots bak kan vara lite trixigt om man har en häst som är känslig. boots är ju i regel gjorda för att sitta fram, bakhovarna är mer "vinklade" vid kotan, vilket gör att bootsen kan ligga lite hårdare mot karleden/kotans början, om du förstår vad jag menar, och därmed lättare orsaka skav.

du får helt enkelt prova dig fram. Noga med att rengöra bootsen varje dag, och helst ha några andra par att varva med, så att de blöta hinner torka, låt inte hästen stå med blöta på sig längre än nödvändigt.

prova o se, min häst har det vid uteritter ..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka