angående bett?????

Sv: angående bett?????

I slut änden så är det ju ändå ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet blir.
Det här en sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Det används oftast av folk som vill förvara varför de rider med skarpa bett.
Faktum är att man måste vara en mkt skicklig ryttare med mkt bra känsla för att rida med skarpa bett. Så tycker jag.
Till Ts så tycker jag att du ska ta hjälp direkt och inte vänta.
En god instruktör kan se om hästen går med ärlig eftergift eller om den bara kröker på nacken.. det kan ju vara så när du skriver"ner i form" man behöver hjälp även med de små grunderna.
Min erfarenhet av graman är att hästen ofta sänker/spänner ryggen och ofta går emot gramanen eller ger upp och kröker nacken, men inte pga av att bakbenen kommer längre inunder hästen.

Det har inte så mycket med bettet att göra utan hur du lärt hästen att lyda/följa bettet. Om du lärt henne att ta stöd i gramanen så får du börja träna bort det och lära henne att bära sig själv.

Faktum är att det är väldigt svårt att rida rätt på en graman. Ofta gör man mer skada än nytta. Det kan kännas bra för stunden, men ger inget i längden.
Tvärtom kan man tom få det jobbigare när man tar bort gramanen.

Det du beskriver är ett typiskt gramanskapat problem. När man rider på gramanen (och verkligen rider på den istället för andra hjälper) slutar det med att hästen helt enkelt lägger sig handen för att hitta en avlastning istället för att jobba. En häst som hänger i handen går aldrig rätt i form. Aldrig. En häst som är tung i handen har för mycket tyngd i framänden och därmed fem ben.

Detta är ett ryttarfel och har inget med hästens konstitution att göra. Det har enbart med ridning att göra. Ett lätt stöd i handen vill jag personligen ha, men som jämförelse kan sägas att vår 173 cms häst med 165 cms täcke inte lämnar något i handen när han jobbar rätt med kroppen. Vissa hästar är så, och vissa lämnar mer stöd till ryttaren (i handen). Men att hänga är att smita från jobbet, och måste alltid korrigeras.

Lämpligast börjar man i skritt och lägger den tid det tar (oftast månader) att visa hästen vad man menar att den ska göra (lägga om vikten och börja jobba med under- och överlinjen). Att träna fel i alla gångarter gör bara att den riktiga träningen sedan tar längre tid, bättre att börja i rätt ände, och skynda långsamt.

Det finns inga genvägar. Graman kan vara ett bra hjälpmedel, men aldrig för att rida hästen i form. Då skadar den mer än gör nytta.

oki..

hästen i säg märker man när hon gå rätt , för man känner redigt hur stegen och allt ändra sig , som sagt man flyger nästan ur sadlen ...

En häst som går helt rätt släpper ner dig i sadeln, känns nästan som du sugs ner i den, inte att du är på väg därifrån.

Det du beskriver är ett typiskt gramanskapat problem. När man rider på gramanen (och verkligen rider på den istället för andra hjälper) slutar det med att hästen helt enkelt lägger sig handen för att hitta en avlastning istället för att jobba. En häst som hänger i handen går aldrig rätt i form. Aldrig. En häst som är tung i handen har för mycket tyngd i framänden och därmed fem ben.

Detta är ett ryttarfel och har inget med hästens konstitution att göra. Det har enbart med ridning att göra. Ett lätt stöd i handen vill jag personligen ha, men som jämförelse kan sägas att vår 173 cms häst med 165 cms täcke inte lämnar något i handen när han jobbar rätt med kroppen. Vissa hästar är så, och vissa lämnar mer stöd till ryttaren (i handen). Men att hänga är att smita från jobbet, och måste alltid korrigeras.

Lämpligast börjar man i skritt och lägger den tid det tar (oftast månader) att visa hästen vad man menar att den ska göra (lägga om vikten och börja jobba med under- och överlinjen). Att träna fel i alla gångarter gör bara att den riktiga träningen sedan tar längre tid, bättre att börja i rätt ände, och skynda långsamt.

Det finns inga genvägar. Graman kan vara ett bra hjälpmedel, men aldrig för att rida hästen i form. Då skadar den mer än gör nytta.

Så bra skrivet! :bow:

tänkte jag skulle lägga in två bilder på henne ... från när jag fick henne tills nu ....

när jag fick henne..

23296978.jpg

bild från i dag...

26011443.jpg

tycker hon ha ändrat på sig mycket , på dessa 7 månaderna ....

Fast ska det vara rättvisande bilder ska det ju vara arbete före och arbete efter, eller uppställd före och uppställd efter tycker jag.

Just den formen som inspänningen ger är den jag absolut försöker undvika, hellre frilongering för egen del.

oki.. ha en bild från i dag när vi började longera och då va hon inte innsänd ...

kan lägga upp den med ... :)

Jag tycker du ska anlita tränare. Inte vänta till sedan, utan börja arbeta rätt nu. Och rätt är INTE med hjälptyglar.

Vad vill du åstadkomma med din häst? Vad behöver du bli bättre på som ryttare? Detta tycker jag är viktiga punkter att stämma av med tränare.

jo det ska jag ju , håller på att leta efter en som är bra inom dressyr .. och en som jag kan lära mig av , vill ju inte behöva byta efter bara ett år eller så ...

så letar för fullt .. och så länge få jag hjälp av stallägaren ...

Jag tror det kommer att bli jättebra när du hittar en tränare du litar på som kan diskutera din ridning med och som hjälper dig och din häst att förstå varandra på riktigt. Att utvecklas tillsammans som ekipage är bland det roligaste (och jobbigaste) som finns.

tackar ...

jo det ska bli skoj att börja rida för tränare ..:)

eftersom det inte är en lätt häst att rida precis ....

och vi vill ju komma framåt och ,bygga upp mera muskler och även komma ut på lite klubbtävlingar ... :)

Jag vet precis vilket jobb du har framför dig, jag köpte min häst som 15åring som stått i drygt 1 år, felmusklad och allmänt knepig exteriör och jag valde den lååånga vägen utan inspänningstyglar och jävlar vad jag lärde mig under de tre åren jag hade hästen i min ägo! Jag har haft inspänningstygel på honom 2 gånger á 20 minuter per gång, men resten har jag gjort själv m.h.a min tränare.

Det viktigaste för dig är nu att hitta en bra tränare, plocka bort gramanen helt och lära din häst att inte hänga sig i handen alls. Som de andra säger, börja i skritt, befäst formen där, försök behålla känslan i hästen och kom fram i trav, hänger hon sig i handen så bryt av och börja om. Det kommer att ta tid, och LÅT det ta tid. Din genväg med gramanen har nu resulterat att det blivit senväg istället. Lycka till!!

Hästen är tunn och omusklad, ser dessutom ut att ha en del spänningar (kikade i ditt album).
Den enda vägen att gå är genom god ridning utan div. "hjälpmedel".

jo så musklad är hon inte , men ta ju ett tag för musklerna att bygga om sig , spänd är hon bara i halsen , och det är inte så mycket längre , ha en massage till henne varannan vecka som massera henne ... :)

Hon kommer säkert att bli jättefin! Ser trevlig ut.
Vid jämförelse av de båda longer-bilderna tycker jag hon rör sig mer avspänt utan inspänningstyglarna. Ser ut som bakbenen vinklas mer och kommer längre inunder henne och hon söker sig neråt naturligt. Första bilden ser hon framtung ut och bakbenen hamnar bakom. När jag själv longerar brukar jag också undvika just den "formen" som första bilden har med inspänningen. Antingen ändrar jag inspänningtyglarna ev kortar dom/ändrar fästet alt inga inspänningstyglar alls.

om du måste sitta och "kramphålla" tror jag inte hon går i "riktig form", visst att de kan behöva stöd, då menar jag lätt kontakt i tygeln och ej glappande tygel.
Rid med sätet istället, gör mkt övergångar. Man ska inte behöva sitta och hållai allt vad man kan för att hästen ska gå ur formen...

oki...

jo jag varigera ridningen väldigt mycket , hon klättra och longeras och skogsridning och allt typ... för att bygga upp alla musklerna rätt ..
men hon ha alltid varit tung och lika tung sen jag köpte henne . kan det inte ha med att hon är så lång i kroppen , krävs ju mycket av henne för att få med bakbenen rätt ....

men när hon väl gå i form så gå hon ju rätt och arbeta på kanon .. men jag få sitta och kramphålla henne för att få henne där nere i formen , svårt att förklara , men släpper jag så gå hon upp med huvudet med en gång eller fuskar ....

Får du kramphålla henne tror jag inte du rider henne i rätt form utan det låter som du sitter och bara trycker ner huvudet på henne. Formen skall komma bakifrån,inte framifrån och hästen söker sig själv neråt när den går i rätt form, det är alltså inget man kan sitta och slita i bettet för att få, den enda som händer är att hästen böjer nacken men jobbar fel med resten av kroppen, blir otroligt långt och som du beskriver TUNG.

Min häst hade samma problem som din, fast hon var otroligt rädd om munnen efter att ha gått med fel bett och haft fel på tänderna, istället för att rätta till det satte de hakar i martingalen för att hon skulle böja på nacken och gå att få stopp på.
Så fort man tog i tyglarna slängde hon upp huvudet och sprang och gick inte att stanna, hon var då både rädd men hade samtidigt kommit på knepet att få bestämma själv.

Vi fick börja om från början med ett snällt bett, skritt 10 steg,halvhalt,stop, trav 5 steg halvhalt stop utan att försöka ta i tyglarna, fick jobba med kroppen istället dessutom hann hon aldrig få upp farten ordentligt på den korta sträcken. Och sen eftergift när hon lyssnade, så körde vi även utomhus, tömkörde, longerade mm för att få henne uppmärksam innan hon han sega till sig och bli tung. Eftergifrten är A och O, det är otroligt lätt att bli låst och speciellt när hästen början jobba i rätt form så är det otroligt lätt att i ren iver försöka låsa fast den att fortsätta jobba så. Nåväl det tog låååång tid och var rent utsagt SKITRÅKIGT men ack vad mycket nytta jag hade av det.

Red även för tränare och på graman efter tatg med tränare kanske 5 gånger, hade då ett tjockt bett som var som ett rör med hål i (som en tvärflöjt) som hästen trivdes enormt bra med och gärna sökte sig ner och fram på, dock skulle jag aldrig rida på graman utan tränare.

Lycka till, det är en lång väg att gå, men samtidigt är det otroligt nyttigt att träffa på och jobba med en sådan häst.
Det lite roliga med min egna var att vi trodde hon var helt grön,men när hon väl slappnade av såg vi att hon kunde MASSOR både i dressyr men även i fältävlan, där försvann alla tvivel,hon höll sig lugn och hoppade banan med alla "läskiga" hinder utan att tveka, dessutom snyggt som hon aldrig gjort annat i sitt liv.

Jag tror din häst kommer att bli jättefin men att ni behöver gå den långa "tråkiga" vägen för att lyckas, dvs från början.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 086
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka