angående bete

B

becca16

jag och pollen ska åka bort under sommaren och han ska då få gå på bete. eftersom jag har en fångponny hemma så står hästarna helt utan gräs.

nu undrar jag hur jag ska göra för att vänja in pollen på bete
jag har inte tillgång till en hage med gräs. och jag åker nä'sta vecka.

hästen har även fått kraft foder hela året hur ska jag göra med det när han går på bete?

tacksam för svar

Sv: angående bete

ja då får man stängsla tillfälliga gräshager på tomten eller beta hästen för hand för att vänja in den:). Kraftfodret drar du ner på under veckan tills den inte får något alls när den åker på bete. Jag vänjer in min häst (d-ponny) minst 4 veckor ibland 6 veckor innan hon släpps på bete. 1 vecka var kanske lite dåligt planerat :confused:

Jag håller faktiskt med hanoirocks. Det var lite dåligt planerat faktiskt.

Det är bara att gå ut och handbeta öka från 20 minuter morgon, 20 minuter middag, 20 minuter kväll upp till en timme morgon, middag, kväll på de dagar du har kvar... det är väl vad jag kan rekommendera och kanske att slå gräs och blanda med höet till natten.

ja jag vet det kom väldigt hastigt. fick veta härom dan att jag ska åka och jobba. :crazy: men jag ska stänga in en bit av grästmattan så får föräldrarna säga vad dom vill

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar