Angående affärsplan

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som är duktig på det. Ja ska göre en nu, har funderingar på att starta butik me tillbehör för häst, hund och katt och även lite för jordbruken, foder och strö. Men hur ska ja göre vid delen där de står inkomst. Hur ska ja veta att jag kommer att sälja för så mycket på 1 år. kommer även köre ut vissa varor till kunden, hur ska ja kunna skriva upp sånt, jag vet ej hur många mil de kommer bli i månaden med mer. Nån här som kan ge mig tips på hur ja ska göre. mvh hanna
 
Sv: Angående affärsplan

Det bästa vore om du rådfrågar någon på tex nyförtegarcentrum, om ni har det..eller annars nån på kommunen, det är gratis. Dom hjälper dig med det du vill ha hjälp med.
 
Sv: Angående affärsplan

Bäst att inte ta i för mkt tycker jag. Jag startade ett förtag och visste ju inte hur mkt jag skulle sälja för så jag tog i i underkant hellre än tvärt om. Bättre att bet in mer än att måsta betala om jag inte har dom pengarna. jag redivisar per månad för jag tycker om att ha full koll på ekonomin och tycker inte jag har det om det är per år.

LYCKA TILL!:rofl:
 
Sv: Angående affärsplan

Ne man får ju ha grejjer me måtta. Och vill kunden ha nått får de säga till så ja kan ta hem. Kommer oxå kolla varje månad hur jag ligger till. Så man inte får en shock efter ett år. :)
 
Sv: Angående affärsplan

I storsta allmanhet och mycket med tanke pa hur ts uttrycker sig i skrift i den har traden.

Det ar viktigt nar man driver foretag att reklamblad och ens ovriga korrespondens ser korrekta ut. Dvs man maste se till att det man skriver ar rattstavat etc. Som foretagare tas man inte pa allvar om det man skriver inte ser bra ut.

Har man problem tex med dyslexi sa maste man alltsa hitta nagon som kan korrekturlasa foretagets texter.

Jag har sjalv for ett antal ar sedan haft ridsportsbutik sa jag vet hur pass viktigt ansiktet utat ar.

( Ni som laser mitt inlagg har sakert noterat att det fattas en massa prickar over mina bokstaver- det beror inte pa att jag inte kan stava utan pa att jag skriver pa min sambos laptop som har ett utlandskt tangentbord.)

Nar det galler affarsplanen ar det battre att vara realistisk an att gora gladjekalkyler. Ta hjalp av de som kan tex genom almi.

/KT
 
Sv: Angående affärsplan

Jag får hjälp av nyföretagarcentrum i närbelägen ort. Dom är guld värda. :) Och ja har ej bråttom utan kommer öppna nångång april maj månad.
 
Sv: Angående affärsplan

tänk på att alla grossister har minimibelopp för vad du måste köpa in, dom rimligaste ligger på ca 40.000kr in-pris. så du kan inte bara ta in efter behov sas, då kommer du inte få några grossister.
 
Sv: Angående affärsplan

Först tycker jag du ska gå starta eget utbildning om du inte gjort det, sedan en bokföringskurs, man brukar nämligen inte gå in på bokföring desto närmare på nyföretagarutbildningarna.

Efter det kommer du ha mer insikt i hur du bör göra.
Om du kör ut grejer får du räkna in slitage & milersättningar osv.Har du bil genom företaget så gäller vissa regler där med.
Det är helt enkelt för mkt regler för att skriva ner här;)

När du räknar inkomst så får du ta & räkna i underkant & vara realistisk, när du haft firman ett tag vet du bättre vad du får in.
 
Sv: Angående affärsplan

jo ja har gått starta eget kurs. bokföringen kommerj a lämna bort under första året, eller tills ja kommit in i de själv. för det är en grejj man inte slarvar med. de kommer ja va väldigt noga med.
 
Sv: Angående affärsplan

jo ja har gått starta eget kurs. bokföringen kommerj a lämna bort under första året, eller tills ja kommit in i de själv. för det är en grejj man inte slarvar med. de kommer ja va väldigt noga med.

Gå en bokföringskurs. Du kan iaf lämna bort det, men du kan inte (eller kan och kan, allt är väl en fråga om pris) lämna in en kartong osorterade kvitton liksom.

Utan även om bokföringen lämnas bort så bör du definitivt lärt dig om kontoplan, kontoställer, verifikationer och de mer grundläggande delarna.

Sen håller jag med Kung Tulle fullkomligt angående språket. Må vara snobbig, men jag reagerar väldigt negativt på slarvigt språk, felstavningar, talspråk och syftningsfel och liknande när det gäller information från ett företag. Om det så bara är ett mail med frågan 'Har ni vara XX, eller kan ni ta hem vara xx?'. Får jag då ett svar som lyder till exempel:

"Ja kan ta hem en åt dej. Bara säg till så göre ja det."

Då skulle jag - helt ärligt - vända mig någon annanstans, även om det blev dyrare. Helt enkelt för att för mig signalerar språkbruket oseriositet.
 
Sv: Angående affärsplan

håller med dig, jag skulle inte handla av en affär som verkade ha ett barn i sin orderavd. :o
 
Sv: Angående affärsplan

Som sagt viktigt att gå bokföringskurs ändå, du kommer säkert inte lämna över allt åt en revisor som sköter det, det vanligaste är att man sköter papper varje vecka eller månad så man har någorlunda koll på verksamheten & lämnar större uppdrag till yrkesmänniska, alltså revisor, tex bokslut.
Bara bokslut brukar gå summor från 20 000.
 
Sv: Angående affärsplan

Jo men i början kommer ja göre det, tills ja kommit in i det. För även om ja går bokföringskurs så kan ja kanske inte alla formuleringar. Men kommer försöka hålla koll själv.
Jo jag vet att ja slarvar när ja skriver här. Men när de verkligen gäller nått viktigt kan ja anstränga mig.
 
Sv: Angående affärsplan

Men hur ska du komma in i det om du inte har grundkunskapen i botten, och lämnar bort det? Du lär dig ju inget då?

Och på en bokföringskurs så lär du dig det du behöver veta för att just sköta grunderna?

Att på ett nystartat företag leja bort minsta lilla kontering känns som synnerligen dålig ekonomi..
 
Sv: Angående affärsplan

Gå en bokföringskurs. Du kan iaf lämna bort det, men du kan inte (eller kan och kan, allt är väl en fråga om pris) lämna in en kartong osorterade kvitton liksom.

Jag har jobbat som revisorsassistent, och det finns faktiskt de som lämnar in en ica-kasse med osorterade kvitton och oöppnade kuvert med div. uppgifter.... :crazy: Men jag håller med, det är inte speciellt god ekonomi att göra det. TS, lär dig grundbokföringen åtminstone och gör den själv, så kan du bara lämna in den för översyn till revisionsbyrån. Det kommer du att spara pengar på.
 
Sv: Angående affärsplan

Jag har jobbat som revisorsassistent, och det finns faktiskt de som lämnar in en ica-kasse med osorterade kvitton och oöppnade kuvert med div. uppgifter.... :crazy: Men jag håller med, det är inte speciellt god ekonomi att göra det. TS, lär dig grundbokföringen åtminstone och gör den själv, så kan du bara lämna in den för översyn till revisionsbyrån. Det kommer du att spara pengar på.


Jisses.. Men jag antar att ni debiterar därefter med :devil:
 
Sv: Angående affärsplan

Det kan du ge dig på! :angel::D Men hur onödigt är inte det, att betala någon för att sortera upp räkningar och kvitton?!
 

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp