Angående affärsplan

Sv: Angående affärsplan

Apropå bokföring, liten spinoff till TS..

Min pappa har sen över 30 år eget företag (aktiebolag, började med enskild firma dock), som är framgångsrikt och går strålande. Han sköter grunden själv, och förr lämnade han bort. Tills han ansåg att nä det här blir för dyrt, och nu sköter mamma (de är skilda) det år honom, och så lämnas det bara in för översyn.

Och sådana beslut, att se när kostnader blir orimliga sett till vad man får för dem, är ju en av delarna att få ett företag som just bär sig. Inte snåla in på det som är nödvändigt och spelar roll, men inte strö pengar (ur företaget) omkring sig bara för att.

Och om TS inte ska lämna in nämnda kasse med kvitton etc, måste grunderna finnas där. En kontroplan kan inte vara rena grekiskan, en verifikation får inte låta som grekiskan etc.

Sen är det jättebra att lämna in med ganska täta intervall för översyn, ha månadsredovisning av moms etc i alla fall i början, för att snabbt få en varning om något är snett. Och när man blir varmare i kläderna ta över större del själv. Men man kan inte LÄRA sig ett jota på att lämna bort en kasse kvitton..

(Jag gick faktiskt både företagsekonomi A och B och en separat bokföringskurs på gymnasienivå, som jag valde till det var inget jag behövde läsa, för att det är väldigt bra baskunskap att ha, även om man inte har några planer på eget företag)

Det kan du ge dig på! :angel::D Men hur onödigt är inte det, att betala någon för att sortera upp räkningar och kvitton?!

Mmm, något säger mig att de företagen inte går/kommer gå lysande, kostnaderna för bokföring lär ju vara astronomiska liksom.

Fast redovisningsbyråerna ska ju vara glada för det, ganska 'enkla pengar' även om det måste kännas extremt meningslöst att sitta och sortera och klistra in kvitton, ungefär som att gå i sömnen..

Dom ja vart i kontakt me har haft 15-20000.- minimum på första inköp.

Ofta kan man ju få köpa ändå av många grossister men till högre priser. Det är svårt att konkurrera om man har sämre rabatter än sina konkurrenter så i praktiken är det svårt att vara för liten.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 803
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat