Angående affärsplan

Sv: Angående affärsplan

Apropå bokföring, liten spinoff till TS..

Min pappa har sen över 30 år eget företag (aktiebolag, började med enskild firma dock), som är framgångsrikt och går strålande. Han sköter grunden själv, och förr lämnade han bort. Tills han ansåg att nä det här blir för dyrt, och nu sköter mamma (de är skilda) det år honom, och så lämnas det bara in för översyn.

Och sådana beslut, att se när kostnader blir orimliga sett till vad man får för dem, är ju en av delarna att få ett företag som just bär sig. Inte snåla in på det som är nödvändigt och spelar roll, men inte strö pengar (ur företaget) omkring sig bara för att.

Och om TS inte ska lämna in nämnda kasse med kvitton etc, måste grunderna finnas där. En kontroplan kan inte vara rena grekiskan, en verifikation får inte låta som grekiskan etc.

Sen är det jättebra att lämna in med ganska täta intervall för översyn, ha månadsredovisning av moms etc i alla fall i början, för att snabbt få en varning om något är snett. Och när man blir varmare i kläderna ta över större del själv. Men man kan inte LÄRA sig ett jota på att lämna bort en kasse kvitton..

(Jag gick faktiskt både företagsekonomi A och B och en separat bokföringskurs på gymnasienivå, som jag valde till det var inget jag behövde läsa, för att det är väldigt bra baskunskap att ha, även om man inte har några planer på eget företag)

Det kan du ge dig på! :angel::D Men hur onödigt är inte det, att betala någon för att sortera upp räkningar och kvitton?!

Mmm, något säger mig att de företagen inte går/kommer gå lysande, kostnaderna för bokföring lär ju vara astronomiska liksom.

Fast redovisningsbyråerna ska ju vara glada för det, ganska 'enkla pengar' även om det måste kännas extremt meningslöst att sitta och sortera och klistra in kvitton, ungefär som att gå i sömnen..

Dom ja vart i kontakt me har haft 15-20000.- minimum på första inköp.

Ofta kan man ju få köpa ändå av många grossister men till högre priser. Det är svårt att konkurrera om man har sämre rabatter än sina konkurrenter så i praktiken är det svårt att vara för liten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 491
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 393
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?