Ang vitaminer och mineraler

Sv: Ang vitaminer och mineraler

Vad anse de vara maxdos då innan det blir farligt?
Det är ju så smalt spann mellan behov och överdos på just jod.

Mitt tilltag med att ge Komineraler när jag inte hittade ett passande Hästmineral blir ju ett bättre val än jag trodde om dina uppgifter är de korrekta.
Jag kom med den lilla skvätt mineral som jag behövde ge (30g) upp i dagsdos på jod om jag minns rätt.

Nej jag mindes fel, det blev mera än så.
Här är värdena på Jermins olika mineraler.
http://www.fosfat.se/virtupload/fosfat/content/55/Teknosan_Mineralfoder.pdf

Senast ändrad:

Har du många hästar?

Funderar på storlek på förpackning. Verkar som om de bara har säckar. De innehåller väl ca 20 kg? Hinner du göra av med det innan bäst före dag?

Den jag har tittat på är Deltamin Sin. Ska räkna på manganet igen.

Senast ändrad:

Är det samma tillgänglighet för häst då? Har så dålig koll på kossors fysiologi..

Klapplån
Men hur gör ni som köper Hö? Ja menar oftast kommer ju inte allt Hö från samma gärde.

Jag köper hö från en höleverantör som tar analys på sitt höt. Hö med analys kostar lika mycket som utan analys - så varför köpa utan analys...

För det mesta har jag köpt hö från ett och samma parti, men de år som jag köpt från olika paritet (samma bonde) så har jag fått analys för varje parti.

Du har absolut INGEN som helst aning om vad du stoppar i din häst om du inte tar analys på höt. Det går inte att se på höt vad det innehåller för mängd energi, protein eller mineraler. Framför allt så måste man ha koll på kvoterna, både mellan energi och protein, som kvoterna mellan mineralerna.

/Lizzie

Dels så har jag många hästar och dels så struntar jag i bäst föredatum.
Det är bara vitaminerna som åldras och dem är jag ointresserad av, mineralerna är ju likadana för evigt.

Men om hästen skall ha 100g/dag så räcker säcken i 200 dagar och hållbarheten är ett år.

Ok, jag har för mig att hållbarheten på de mineralerna jag har i dag är kortare men som du skriver, vitaminerna är ju inte det viktiga.

Kanske ska försöka få "min" foderhandlare att ta hem en säck.

Har räknat lite snabbt med Deltamin Sin och de flesta mineralerna blir bra, bara -22% på svavel, -3 % koppar, dock +300% på selen.

+300% på selen?
Hur mycket ger du egentligen?
Jag ger ju bara 30g/dag så för mig blir just selen billigt och bra.

Vilka företag säljer saltsten med selen?

Men hur gör dom som inte gör analys då?
En person sa till mig att det var bara att ge mineraler för det är inte skadligt att få för mycket av det?

Vi göra samma som den föra ägern, hö - vatten - salt/mineral sten.
Är hästen vid gått hull då är det ingen anledning att andra nånting!
Man lära sig att mata med ögat, kan vara svor för en del.

Dessa närings nissa är mycket för mer - mer - mer.
Salin är det nya modet nu, everybody´s on the band wagon singing Selen, Selen..it´s the new things, if your horse is on the green.....it´s gotta have Selen :angel:
För mycket selen är skadlig för hästen. (google selen eller salin)
Sanning är att en vuxen häst i regal behöva inte extra mineral, ett mineral sten för fri tillgång och det som finns i bete räkar gott och val.

Finns ett bra artikel i Rid Sport #10 tidning.....sid.43

Senast ändrad:

Du har rätt i att NRC justerat upp sina jodrekommendationer rejält. KER skriver så här om vad som ändrats till NRC2007: "The single largest change in any nutrient requirement in the new edition was for iodine. The committee raised
the iodine requirement significantly for most classes of horses."

Där har vi i Sverige inte hängt med. I Utfodringsrekommendationerna från SLU som kom ut 2011 har de visserligen ändrat jodbehovet men till 0,35/100 kg kroppsvikt för alla kategorier vilket då känns som et märkligt beslut. Nån som är insatt i hur SLU resonerat kring det?

Jag kanske behöver skriva om inlägget om Jod... :D:o

Har en ponny med sköldkörtelproblem (hypotyreos). För honom krävs "massor" med jod, sällan att de vanliga mineralblandningarna räcker. Har löst det med jodberikat salt.

Jag har funderat en hel del på detta med jod och framförallt jodbrist.
Finns det några studier på det hos häst?

Visst finns det studier om jodbehovet hos häst. De flesta studier verkar dock handla om konsekvensen av ett för stort jodintag snarare än ett för litet.

Inom humanmedicinen finns det dom som rekommenderar väldigt höga doser av jod till människor med sköldkörtelproblem. Särskilt gäller detta inom den s.k. alternativmedicinen. Detta är dock en kontroversiell fråga.

När det gäller hästar finns det flertalet studier som visar att höga halter av jod i foderstaten kan leda till bl.a. struma (goiter). Bara för att visa vilka nivåer av jod vi talar om så är här en länk till en av studierna:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3479605

“Excessive iodine supply of at least 700 mg inorganic iodine in foals and of more than 350 mg iodine in pregnant and lactating mares cause a high incidence of goitres in the newborn and disorders in the long leg bones of foals.”

NRC 2007 säger följande om maximalt jodintag:

“The maximum tolerated concentration of iodine has been set to 5 mg/kg of dietary intake.”

För en häst som äter 2% av sin kroppsvikt per dag i torrsubstans motsvarar detta 10 mg jod per 100 kg kroppsvikt, dvs. max 50 mg/dag för en 500 kg häst. Underhållsbehovet av jod är i NRC 2007 satt till 0,7 mg per 100 kg kroppsvikt och 0,88 mg per 100 kg kroppsvikt för hästar i hårt arbete.

Man ska dock komma ihåg att NRC anger minimimängder av mineraler. Dessa miniminivåer är i princip satta för att undvika en bristsituation som leder till ett sjukdomstillstånd. Den optimala mängden mineraler i foderstaten är förmodligen mycket högre, kanske 50 eller 100% över minimikraven. Minimimängderna avser dessutom friska hästar och inte hästar med mineralbrist.

Du bör utan vidare kunna ge 2 till 3 gånger minimibehovet av jod, förmodligen ännu mer.

Om du ger jodsalt bör du dessutom veta att koncentrationen av jod i jodsalt minskar gradvis med tiden i takt med att jodinnehållet oxideras och avdunstar. Det är därför mer eller mindre omöjligt att tillgodose hela din hästs jodbehov med enbart jodsalt. Det skulle kräva en ohanterligt stor dos jodsalt.

Jag kanske behöver skriva om inlägget om Jod... :D:o

Om det är du som skriver artiklarna på hemsidan Forskning & Fakta så kanske du kan lägga till ett stycke i artikeln om jod som talar om att senare forskning har kommit fram till att jodbehovet hos hästar förmodligen är mycket större än vad man tidigare har trott. Här har du en länk till en av studierna som ligger bakom NRC kommitteéns höjning av rekommendationerna för jod (tysk studie från 2002):

Iodine Balance in Relation to Iodine Intake in Ponies
Ulrich Wehr, Bettina Englschalk, Ellen Kienzle, and Walther A. Rambeck.

http://jn.nutrition.org/content/132/6/1767S.short

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama