Ang vitaminer och mineraler

Sv: Ang vitaminer och mineraler

jo men dom tror inte det behövs.
Nä det är inte särskilt dyrt men jag trodde inte det var nödvändigt.
Ingen som jag känner som har häst gör det, jag trodde typ ingen gjorde det..
Trodde det typ bara var "proffsstall" där hästar som tränas hårt som dom gjorde sånt.
Men om det verkligen är så noga så får vi väl ta och göra en analys då, men det kan man väl inte göra nu eller?

Klart man kan, året om...

För att ta prov till en analys så tar du några tussar (nävar) från ett antal balar, klipper det i decimeter-stora bitar, blandar om och skickar in till analysföretaget tillsammans med en följesedel som du kan hitta på deras hemsida alternativt beställa hem (beroende på vilket företag du använder)

Om det är hösilage du har så ta ett prov varje gång ni öppnar en ny bal och lägg det i en plastpåse i frysen i väntan på nästa tuss. Jag brukar försöka samla ihop från minst 10 balar för att få ett någodlunda snittvärde.

Googla höanalys häst så hittar du företag som gör analyser, de brukar även ha utförliga instruktioner på hur an tar proverna på sina hemsidor.

Men hur gör dom som inte gör analys då?
En person sa till mig att det var bara att ge mineraler för det är inte skadligt att få för mycket av det?

Ger man ett överskott av te x kalcium fosfor om kvoten är ok, så är det inte skadligt. MEN avviker kvoten från det som är rekommenderat, så kan hästen antingen få urkalkning i skelettet eller pålagringar sk rachitis.

Därför är det bra med en analys för att veta hur det står till.

Annars har du rätt, det räcker ofta med bra grovfoder för islandshästar, mer behövs mkt sällan, ofta får islandshästar mer mat än behovet är med fetma och fång som effekt av det. Analys är som alla säger bra för att veta vad det är för grovfoder vi ger :) Ibland kan det vara så dåligt med protein i så det behövs ex lucernpellets för att bättra på.

Vill du veta mer finns det en bra bok, Islandshästar - skötsel - hälsa - gångarter där foderstat o behov tas upp plus en hel del annat. Författare Åse Ericsson, Lena Lennartsson, Rebecka Frey.

så du menar att hon inte behöver extra tillskott av mineraler och vitaminer?

Hej igen!
Vi har fortfarande inte gjort någon höanalys elr köpt några mineraler.
Men jag ska köpa imorgon utan att gjort någon analys.
Vi ska göra en analys men inte fören kanske i juli elr ngt sånt när vi skördar nytt höför det känns onödigt att göra det nu.
Så vad ska jag köpa för mineraler nu?
Hon får hö och har även lite gräs i hagen.

Vissa mineraler är det dock alltid brist på i ett grovfoder så dessa kan du ge utan större risk. Dessa mineraler är natrium, klorid, jod, selen, zink och koppar. Den vitamin du bör ge är E-vitamin.

Inte jod.
Det finns det mycket av om man bor vid havet.
Så det kan man inte alls det.

Riskerna med för mycket jod står att läsa här.
http://forskning.equinfo.se/#post121

Senast ändrad:

så vadå ska jag ge e-vitamin och selen?
jag läste lite och zink och koppar och det där brukar det finnas tillräckligt i grovfodret eller?
tänkte även börja ge b-vitamin för att hjälpa vi fällningen och kanske någon linfröolja för magen och lite annat som är bra.
Men för just mineralerna, finns det något spec mineralfoder utan energi som innehåller bara dom "ofarliga" mineralerna om man ej har analys? :)

Nöj dig med en saltsten som är berikad med selen.
Om du inte gör analys av grovfodret så kan du strunta i det andra, du vet ändå inte om det blir rätt eller fel.
Dessutom så innehåller bete allt som hästar behöver.
B-vitamin behövs inte och inte heller olja.

Och nej det finns inget "ofarligt" mineral.
Dock innehåller inget mineral någon energi.

Klapplån
Men hur gör ni som köper Hö? Ja menar oftast kommer ju inte allt Hö från samma gärde.

Klapplån
Men hur gör ni som köper Hö? Ja menar oftast kommer ju inte allt Hö från samma gärde.

Seriösa foderproducenter analyserar varje gärde.
Så antingen kommer fodret med analys eller så analyserar jag varje parti.
Hur svårt kan det vara?
Det är ju just när fodret är olika som man behöver en analys.
Så att man kan justera så att hästen får vad den behöver utifrån det nya fodret.

Jag begriper inte detta motstånd mot att analysera samtidigt som man kan köpa onödiga och t.o.m. farliga tillskott för massor av pengar.

Inte jod.
Det finns det mycket av om man bor vid havet.
Så det kan man inte alls det.

Riskerna med för mycket jod står att läsa här.
http://forskning.equinfo.se/#post121

Den här hemsidan ser seriös ut men flera av artiklarna har tveksamt innehåll. Jodbehovet man anger är SLU:s rekommendationer som bygger på den gamla amerikanska normen NRC 1989 vilken i många stycken är föråldrad. I den nya versionen av NRC (NRC 2007) har jodbehovet för hästar ökats kraftigt p.g.a. resultat från nya forskningsstudier från bl.a. Tyskland. Minimibehovet av jod är nu satt till 0,7 – 1,0 mg per 100 kg häst för vuxna hästar, dvs. väsentligt högre än de 0,1 – 0,6 mg per 100 kg kroppsvikt som författaren till den artikel du hänvisar till anger.

Det är möjligt att man inte behöver ge extra jod om man bor vid västkusten och har havet precis utanför knuten men då bör man analysera jodinnehållet i sitt foder så att man vet att jodbehovet uppfylls utan tillskott. Har man ingen analys bör man ge jodtillskott. Det finns ingen risk för jodförgiftning även om man bor vid kusten.

Det man bör vara försiktig med är algtillskott o.dyl. där maximalt jodinnehåll inte deklareras. Dessa produkter kan innehålla extremt höga halter jod.

Lite på samma tema:
Har en ponny med sköldkörtelproblem (hypotyreos). För honom krävs "massor" med jod, sällan att de vanliga mineralblandningarna räcker. Har löst det med jodberikat salt.

Jag har funderat en hel del på detta med jod och framförallt jodbrist.
Finns det några studier på det hos häst?
Det måste ju finnas mer än en häst med kliniskt låg ämnesomsättning menar jag, och tro mig det är ett stooort problem för de som är drabbade!

För honom krävs "massor" med jod, sällan att de vanliga mineralblandningarna räcker.

Prova Ko-mineral.
Det är massor av jod i dem vilket i normalfallet är problemet med dem.
De är också mycket billigare än hästmineralerna.

Jag ger Jermin Fosforrik.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama