Ang vitaminer och mineraler

Eliin98

Trådstartare
Hej jag har en islänning på 9 år som endast äter hö.¨
Hon har oxå fri tillgång på mineralsaltsten.
Hennes förra ägare gav henne oxå bara hö vad jag vet.
Men när man läser överallt så ger alla sina hästar vitaminer hit och mineraler dit, kraftfoder hit och dit osv.
kraftfoder vet jag att hon inte behöver men hur är det men vitaminer och mineraler? ger alla extra tillskott av det?
Särskilt nu när höet inte har så mycket i sig?
Vi tycker det är för dyrt och lite överdrivet att göra en grovfoderanalys så kan man man bara ge lite olika mineraler och sånt eller hur gör man? behövs det? hur gör ni? :)

Sv: Ang vitaminer och mineraler

Tyvärr måste ni göra en analys för att veta vad ni behöver ge för tillskott. Det går inte att veta vad man ska ge annars.

Det är inte alls dyrt (några hundralappar) med analys, jag använder det för att se vad man eventuellt behöver ge extra. Jag räknar foderstat efter analysen men justerar den ganska friskt efter hur hästarna ser ut, framförallt med grovfoder men även med kraftfoder till ett par hästar.

Bra mycket dyrare i såna fall att fodra med kraftfoder som inte behövs, fel mineraler osv. I år hade jag t.ex. ett mycket bättre hö än på några år och hade gett helt uppåt väggarna fel om jag bara fortsatt så som det sett ut tidigare år.

Jag har hästar i olika åldrar (från 7 månader till 24 år) och ger lite olika dem eftersom de har olika behov. Utan analysen hade jag inte vetat vad jag behöver ge.

Hej jag har en islänning på 9 år som endast äter hö.¨
Hon har oxå fri tillgång på mineralsaltsten.
En mineralsaltsten innehåller väldigt lite av de mineraler hästen behöver. Dessutom är det inte helt idealiskt att hästen måste slicka i sig salt för att få i sig mineraler, eller behöva få i sig mineraler för att få i sig saltet.
Satsa på att ge hästen separata mineraler istället, eller också....

Apropå stenar förresten, finns det nånstans där man kan läsa exakt vad de innehåller?

Du behöver garanterat ge hästen selen och förmodligen oxå E-vitamin. Selen är viktigt för hästen och finns inte i foder som växt i sverige.

Kalcium, fosfor och magnesium kan du inte veta förrns du gjort analys.

Andra vitaminer finns i höet.

Men hur gör dom som inte gör analys då?
En person sa till mig att det var bara att ge mineraler för det är inte skadligt att få för mycket av det?

En analys är inte jätte dyrt och inte överdrivet.

De som inte har analys fodrarväl ofta efter ögat (?) , de jag vet fodrar med diverse kraftfoder och tillskott utan att veta vad hästarna egentligen behöver.

jag tror jag gör så att jag köper ngt mineralfoder elr ngt som innehåller allt som behövs.
och sen får vi se om vi kanske gör en höanalys nästa år :)
tips på ngt bra mineralfoder? :)
utan energi.

Men hur gör dom som inte gör analys då?
En person sa till mig att det var bara att ge mineraler för det är inte skadligt att få för mycket av det?

Mineraler kan vara mer eller mindre skadliga att överdosera. Mitt tips är att läsa på lite och bilda en egen uppfattning :)

Det är ingen energi i mineralfoder. Ett bra mineralfoder är så tråkigt att det beror ju på vad du behöver.

jag tror jag gör så att jag köper ngt mineralfoder elr ngt som innehåller allt som behövs.
och sen får vi se om vi kanske gör en höanalys nästa år :)
tips på ngt bra mineralfoder? :)
utan energi.

Du vet ju inte vad som behövs utan analys

så överdrivet noga kan det väl inte vara eller?
kan tyvärr inte göra en höanalys nu och det är väl bättre att jag ger lite mineralfoder än att jag låter henne vara utan eller?
Hon får mycket hö, ca 9,10 kg per dygn nu på vintern, påverkar det ngt?

Problemet är att det är noga med förhållandet mellan mineralerna.

Tex så ska kvoten mellan kalcium och fosfor ligga mellan 1.2 - 1.8. Det är inte bra med för hög kvot inte heller med för låg. Det kan skilja mycket mellan olika hö.

så överdrivet noga kan det väl inte vara eller?
kan tyvärr inte göra en höanalys nu och det är väl bättre att jag ger lite mineralfoder än att jag låter henne vara utan eller?
Hon får mycket hö, ca 9,10 kg per dygn nu på vintern, påverkar det ngt?

Jag skulle i så fall, dvs. om du inte vill göra en analys av ditt grovfoder, råda dig att inte ge något mineralfoder alls som innehåller kalcium och/eller fosfor. Risken är annars att du kan förvärra obalanser som redan finns mellan dessa mineraler i ditt grovfoder. Ger du mycket hö så får man hoppas att minimibehoven av dessa mineraler överskrids utan tillskott och att kvoten mellan dom i ditt hö inte är alltför tokig.

Vissa mineraler är det dock alltid brist på i ett grovfoder så dessa kan du ge utan större risk. Dessa mineraler är natrium, klorid, jod, selen, zink och koppar. Den vitamin du bör ge är E-vitamin.

Hur mycket du ska ge av dessa per dag kan du se här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Hästar är gjorda för att störva över extramt stora arealer och får på så vis i sig lite blandat över året. Då spelar det ingen större roll med kvoter hit och dit.

Våra hästar i dag däremot har i princip hela sitt näringsbehov täckt av ett hö/hösilage större delen av året. Klart som fasen att det är noga vad som finns i det! Därför gör man analys :) Det är alltså främst analys på mineralerna som är viktig, om hästen får för lite/mycket energi ser du i hullet, för lite protein ser du genom att den inte musklar sig/tappar muskler. Tänk dock på att när du väl ser det så har hästen fått ett över/underskott en längre tid. Onödigt slitsamt för hästen!

Selen är det alltid brist på i Sverige så det bör du ge året runt. Sommartid ersätter E-vitamin (i gräset som växer) till viss del selen och sommartid är det onödigt att ge e-vitamin. Vintertid kan du gärna ge både e-vitamin och selen, finns många tillskott med båda i olika förhållande tex SeloE.

Men allt är ju lite skitsamma om du ger hästen ett hö som inte tillgodoser hästens behov av mineraler och/eller ger helt tokiga kvoter.

Har ingen vuxen människa ansvar över hästen? Det är VÄLDIGT viktigt att hästen får rätt foder.

400kr är varken dyrt eller överdrivet, hjälp...

jo men dom tror inte det behövs.
Nä det är inte särskilt dyrt men jag trodde inte det var nödvändigt.
Ingen som jag känner som har häst gör det, jag trodde typ ingen gjorde det..
Trodde det typ bara var "proffsstall" där hästar som tränas hårt som dom gjorde sånt.
Men om det verkligen är så noga så får vi väl ta och göra en analys då, men det kan man väl inte göra nu eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama