Ang. vattenskålen

Pettsson

Trådstartare
Jag lärde mig förlänge sedan at vattenskålen inte ska stå i nära anslutning till matskålen. Så har jag det hemma och funderar inte så mycket på det, har bara blvi så.

Nu är bara frågan (eftersom jag kom att tänka på det), varför är det så? Egentligen? Vad är den egentliga anledningen?

Sv: Ang. vattenskålen

Jag vet inte säkert, men har spekulerat mig fram till denna möjliga förklaring:

I det vilda innebär döda djur i eller vid vattendrag möjligt förgiftat vatten. Djur som har lärt sig undvika att dricka sådant vatten har haft fördel över de som inte lärt sig detta och fler djur som undviker sådant vatten lyckas få avkomma och deras visdom nedärvs till avkomman.

Kort och gott, det skulle kunna vara så att våra katter instinktivt vet att vattnet nära mat kan vara farligt och därför undviker de det.

då har inte någan av de katter jag mött haft de inbyggt iaf...

å de är en hel del genom åren..

min katt vill absolut inte dricka i vattenskålen som står vid maten, hon måste ha ett vattenglas som står i sovrummet där hon kan dricka istället :p men jag vet faktist inte varför katterna gör så, men jag tror det mycket väl kan vara den anledningen som Sol hade..

då har inte någan av de katter jag mött haft de inbyggt iaf...

å de är en hel del genom åren..

Mina katter dricker om vattnet står när maten, men de dricker MYCKET mer om jag har vatten på flera platser i hemmet, inte i anslutning till maten. Jag vill att de dricker mycket, så klart och har kommit fram till att det är bästa sättet^^ Kanske fungerar så hos dig med?

Jag har två vattenskålar till Måns i min lägenhet, och jag har ALDRIG sett honom dricka ur den som står jämte matskålen. Bara som en parantes..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
601
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka