ang transportering

S

Silly

hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?

Sv: ang transportering

Silly skrev:
hur transporterar du din häst? med eller utan mellanvägg, strö eller inte? lös eller uppbunden? träns eller grimma? vilka skydd?
Båda åker med mellanvägg (vill inte åka utan bommar bak), spån, uppbunden i grimma och transportskydd, svanslinda på märren. Man måste väl ha dem bundna om det inte är något "speciellt" tror jag?

Kör aldrig min häst så jag svarar för systers :p (har inget annat att skriva om).
Utan mellanvägg (lång bakbom), lite halm längst bak ibland, uppbunden i framväggen (bultring som är fäst genom en balk), lädergrimma, låga skydd.

Min förra åkte alltid utan mellanvägg och med höga skydd, lucka öppen men unghästen som har blivit bortskämd med att åka lastbil hela livet har andra krav. Han har bara boots på, luckan stängd och mellanvägg.

Använder mellanvägg. stöd för hästen i kurvor.
Hästen uppbunden kort: Kan inte ta sej över bommen.
Kätting bakom baken, så att den måste stå kvar när man öppnar, annars livsfarligt!!!!!!
Inga särskilda transportskydd behövs. Möjligen kan man linda benen och kotor så att den inte trampar sej, men står den med mellanvägg behövs sällan detta.
Bomulltussar i öronen.
Allt för att transportera hästen så att den inte behöver skada sej. - och enkelt att fixa!
Man ska inte krångla till det i onödan!!!!!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Mellanvägg men brett. Uppbunden med grimma, transportskydd men utan strö på korta sträckor.

/Jane

Så här transporterar jag min häst

hur transporterar du din häst? Med hästtransport
med eller utan mellanvägg, Med mellanväg
strö eller inte? Inget strö
lös eller uppbunden? Uppbunden i bommen ganska så kort
träns eller grimma? Lite olika med grimma ifall vi typ skall till klinik eller så, träns under grimma om vi skall på träning
vilka skydd? Benskydd och boots när vi skall och träna. Övrig åkning i transporten sker med lindor och boots på alla fyra benen.

Min åker vanlig transport, utan mellanvägg (kan inte stå med) och lång bakbom. Spån om vi åker längre än 30 min. Överluckan öppen, långt grimmskaft så han kan kolla ut (både bak o fönstrena fram). Åker lindad med paddar och boots långa sträckor (>3 timmar) annars vanliga transportskydd och alltid lädergrimma. Oftast svansskydd och alltid hö i transporten.

båda åker alltid med mellanvägg. inget strö. alltid uppbundna, kort, alltid med grimma.
stoet har lindor runt om när hon har skor, annars inga.
valacken har lindor runt om alltid.

Med mellanvägg, oftast lite spån på golvet, alltid uppbunden kort framtill, sällan eller aldrig hö, oftast bara boots och senskydd som transportskydd.

*lånar knapp*

Spån i transporten, mellanvägg, uppbundna, bom bak, hönät för att ha ngt att pyssla med. Inga skydd då vi åker korta sträckor, men vid längre använder jag transportskydd av läder om hästen har skor på sig.

De andra två hästarna har aldrig skydd på sig.... transporterar dom väldigt sällan typ 2 ggr per år.

Om jag bara har en häst i släpet använder jag inte mellanvägg. Hästar lutar sig inte mot en mellanvägg, den är bara ivägen när som ställer sig brett för att balansera sig. Sen finns det alltid undantag...(bäst att tillägga). Har spån, grimma och om dom är skodda transport skydd.

Silly skrev:

Åker han ensam är det med mellanväggen flyttad åt sidan, har lädergrimma, bucas höga transportskydd, med vanliga skydd under om jag ska tävla, strö om jag åker långt annars utan.

Är det två hästar åker de utan mellanvägg eftersom Starre måste stå brett, han åker bara med hästar som han går bra ihop med

När jag transporterar, har jag ordentligt med strö i transporten, har mellanvägg som är en gummimatta, så hon kan stå brett om hon vill.
Står fast i transportgrimskaft, med panikhake och lädergrimma. Har hönät. Höga transportskydd både fram och bak, svanskydd, och om det är kallt även täcke.

Silly skrev:

Helst utan mellanvägg (alt breddad vägg-då med bom). Han kan åka smalt också men jag tycker inte det är så schysst eftersom han gärna ställer isär bak. Har ingen lång bom och därför åker vi utan.

Kör helst utan strö men eftersom jag lånar transport så får det bli vad som är i. Spån isf.

Kör och lastar och lastar ur, alltid i grimma. Vid tävling tränsar jag ju givetvis innan urlastning och vid ilastning men aldrig om jag tränar eller så.

Låga transportskydd eftersom han inte kan ha höga(mkt dåliga erfarenheter..) Boots om broddar.

Bunden (helst inte i bommen) med vanligt transportgrimskaft. Inte för kort, men inte så långt att han kan ta sig under bommen eller nåt annat knöligt..

Hönät om vi inte åker korta sträckor.

Övre luckan öppen förutom vintertid.

Jag kör min häst med mellanvägg, brett om hon står ensam, och bakbom såklart. Översta luckan stängd. I grimma, grimskaftet bundet i framväggen. Med spån i transporten och höga transportsskydd

Bison skrev:
Åker han ensam är det med mellanväggen flyttad åt sidan, har lädergrimma, bucas höga transportskydd, med vanliga skydd under om jag ska tävla, strö om jag åker långt annars utan.

Är det två hästar åker de utan mellanvägg eftersom Starre måste stå brett, han åker bara med hästar som han går bra ihop med
Kör du två hästar tillsammans utan mellanvägg :eek:

Jag transporterar sällan min häst men när det händer så blir det med breddad mellanvägg, spån på golvet, lädergrimma, kort uppbunden, höpåse och transportskydd.

Lånar tråden ;) Ni som bimder fram och inte i bommen, hur fäster ni då? Alltså grimskaftet över eller under bommen? :confused:

Med eller utan mellanvägg? Med
Strö eller inte? Strö
Lös eller uppbunden? Uppbunden
Träns eller grimma? Grimma självklart!!!!
Vilka skydd? Föredrar skydd som skyddar så mycket av benen som möjligt och svansskydd...

Liknande trådar

Hästvård Jag ska skicka hästarna med ett större transportföretag men funderar på om jag borde vaccinera dem mot abortvirus eller om det räcker...
Svar
5
· Visningar
339
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Utrustning Det verkar vara väldigt trendigt att hänga diverse gosedjur och lyckoänglar på hästarnas grimma och träns? Hur bekvämt kan det vara för...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30