ang tråden om gammal hund

Milosari

Trådstartare
när räknas en hund som gammal egentligen? visst är det lite individuellt, men om vi säger ett genomsnitt på en mellanstor hund? fodermedelstillverkarna verkar vilja säga runt 7 år, då "ska" de ha seniorfoder. men om hunden då blir 14 år, vilket nog inte är någon omöjlighet om den får vara frisk, då lever den ju halva livet som senior!

hästar brukar ju hållas igång ganska bra tills de blir riktigt skruttiga, men det verkar vara lite annorlunda med hundar? att de pensioneras tidigare? hur gamla var era hundar när ni började slå av ordentligt på takten?

anledningen till mina funderingar är att min äldsta fyller 7 nästa år men känns fräschare nu än för ett par år sedan. vi har precis kommit igång med tävlandet och det hade varit roligt att få reda på hur länge era hundar legat på en "tävlingsbar" nivå. tränarens hund är 8 år, men tävlas i LKL2 (annan förare).

Sv: ang tråden om gammal hund

Jag "varvade ner" min gamling för ungefär 2 år sen,och då tog jag alltså och drog ner på ridturerna.Om jag skulle ut och långtrava,intervalla,pulsa snö osv,då fick hon ej vara med ut.
I övrigt har jag inte gjort ngn skillnad,mer än att hon numera är med endast på skritt-turerna.
Jag slutade iof att tävla för typ 10 år sen,mest för att hästarna tog upp mer tid och även dottern.Var svårt att hålla igång tävlingshäst,tävlingshund och dotter.. ;)
Däremot så tyckte jag att jag "såg skillnad" i hennes beteende när hon var runt 9-10 år,hon blev lugnare och kanske en aaaaaningens mer tolerant,lite mera diva-aktig också.. :crazy:

Min kompis hund var drygt 7 år när han BÖRJADE att tävla lydnad och bruks!! Han tävlade i 2 år och sen dog han hastigt av tumörer. Gick superfort.

Han var hur pigg och fräsch som helst. Det är min hund också som är ungefär lika gammal som din :)

Jag tror att hundar som får hålla igång lagom lätt håller tills de är 9-10 år innan de börjar bli lite sletna. Men hundar som gått väldigt väldigt hårt (tex jakthundar) de kan bli slitna innan.

En del blir ju gamla psykiskt tidigt, medans vissa är valpar hela livet *Sucka* Charmigt med irriterande...

Min hund har sin förebild. Han är 12 år och lika intensiv som en unghund. Så han far omkring och hälsar och bär på saker så att han får andnöd och bakbenen viker sig :D Där har huvudet hållet bättre än kroppen!! (Eller så är han bara senil ;))

Flatten jag hade blev 10 år, men aldrig senior. Han jobbade för fullt tills han fick en tumör som bara 2 veckor efter upptäkten gjorde att det var dags att ända hans liv.

Nu har jag en cocker på tio år som varit pensionär sedan hon var 8, för då sade kroppen stopp för jakt. Tyska jaktterrriern har också gått sin sista säsong i skogen, blott 9 år gammal.

Det känns väldigt individuellt hur länge hundarna håller, men de hundar jag har haft sedan de var valpar har hållit längre upp i åren. Jag tror att både tysken och gammelcockern hade hållit bättre om de fått jobba på kontinuerligt från ung till gammal. Att träna upp en äldre hund utan muskler och sedan låta dem jobba hårt tär rätt mycket på kroppen, men psyket mår bra av att få en chans att göra något vettigt. Trots att de har blivit unga pensionärer tycker jag att de haft ett bättre liv än om de fortsatt som soffpotatisar.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag är i en fruktansvärt jobbig sits, och jag känner att jag måste omplacera min ena hund. För hennes skull. Jag har 2 hundar...
Svar
9
· Visningar
3 357
Hundhälsa Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
62 393
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka