ang. stambokföring, vad gäller?

Zoya

Trådstartare
Ni som vet - om man visar sitt sto på stambokföring och betalar dyra pengar för det först, sedan anser man att hästen inte alls får den bedömningen som den är värd och får helt enkelt urkasst omdöme.
Sedan får man ett inbetalningskort från ASVH där det står att man ska betala in senast en månad efter bedömning, men om man inte vill ha in hästen i stamboken med så kassa poäng - kan man visa om den då? Och vad gäller då. Måste man betala in avgiften på stambokföring för den kassa bedömningen eller är det en frivillig avgift d.v.s betalar du inte så kommer hästen inte med i stamboken? (vilket jag i detta fallet inte vill)

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sv: ang. stambokföring, vad gäller?

Jag har ingen aning om vad som gäller, men det vore konstigt om du inte behövde betala för bedömningen - även om den sög... Bästa är nog att kontakta ASVH och fråga (www.asvh.se).

Förresten , stambokföringsavgiften ligger väl på runt 500 kr om jag minns rätt, dvs ungefär samma summa som en sommarpremiering el dyl. Då innebär det att själva registreringen i stamboken är "gratis" (ingår i bedömningen). Jag är alltså skeptisk till att du kan få tillbaka någonting alls även om du lyckas stryka resultatet.
Tråkigt att visningen gick så dåligt! :(

alltså - jag betalde ca 450 kr som anmälningsavgift när jag visade stoet men sedan får man inb.kort på ytterligare 400 kr för stambokföringsavgift och det är den jag undrar över.

Aha...undrar om det är nytt, jag minns inte att det var så det var. Kontakta dem, det är enda sättet att få ett korrekt svar!

Självklart behöver du inte betala in stamboksföringsavgiften. Det är bara att visa henne igen och betala stamboksavgiften när hon fått de poäng du är nöjd med. Så är det i alla fall för ponny och det borde inte vara någon skillnad hos halvbloden. Ingen kan ju "tvinga" dig att stamboksföra ditt sto.

Liknande trådar

Avel Hittar väldigt lite info om ämnet... Får man lov att seminera egna SWB-ston i Sverige? Hur och vart utbildar man sig? Har inget intresse...
2
Svar
28
· Visningar
3 813
Senast: Jonaz
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 851
Relationer Ska separera från min sambo. Är gravid och väntar barn i september (ett barn som han säger att han inte ska ha något med att göra). Han...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
90 083
Senast: Nethril
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA