ang snösulor!

G

Grållens vän

Alltså nu vill jag verkligen veta om snösulorna verkligen kan vara skadliga för hoven?

Min hovslagare vägrar att sko med såna...
 
Sv: ang snösulor!

Hur skadligt är det när hästen vrickar sig för att den har hemska klampar då :crazy:
Byt hovlagare!!!
 
Sv: ang snösulor!

Lär väldigt konstigt. Har aldrig hört om någon häst som fått fysiska skador av snösulor.
Har skott min pålla med snösulor flera ggr utan problem och min hovslagare tycker det är bättre det än att hästen ska vricka sig på höga styltor.
 
Sv: ang snösulor!

Tack för alla era svar: Hoven tar visst mycket stryk av snö sulorna ringde upp henne och verkligen krävde ett svar så för mig blir det vanliga sulor och olja..
 
Sv: ang snösulor!

Haha :rofl: , Jag har aldrig hört talas om en hovslagare som inte sätter på snö sulor :confused:
Aja, Jag är väll igen expert man jag hade iaf lätt bytt hovslagre! Det är så skönt att rida med snösulor!! Aldrig behöver man hoppa av och kratsa bort några irinerande snöstyltor!! ;)
 
Sv: ang snösulor!

Menar inte din hovis de där hela sulorna???
De kan ju förstöra sulan då den blir instängd.
De öppna sulorna låter ju sulan andas.
Sen är det ju en ganska kort period det gäller...

Jag satte iaf på mina pållar sulor idag;)
 
Sv: ang snösulor!

Fast ska jag var ärlig så ser inte hoven så jättefin ut efter "vanliga" sulor heller. Men som många skriver.. Det rör sig ju ändå bara om en kort period, och är det bättre att hästen vrickar sig?
 
Sv: ang snösulor!

Haha :rofl: , Jag har aldrig hört talas om en hovslagare som inte sätter på snö sulor :confused:

men det har jag, och enligt min egen hovslagare finns det tydligen en hel drös som tycker det är jobbigt och bökigt att lägga på dom och därför drar till med både ditt och datt anledningar - att hoven tar stryk, en av dessa "anledningar" :D

TS: som andra redan sagt: snösulor täpper inte igen som hela sulor och det gäller en kort period, däremot är det inte lyckat att ha snösulor när det är barmark och lerigt i backen, grus och skit kan kilas in och man får hålla efter noga så det inte blir hovböld och annat som det kan bli på en KÄNSLIG häst - men då ska det vara KÄNSLIGA som sagt. Lite röta och skit kan det bli också omd et är plus grader och barmark för länge, men det är INTE ett så påtagligt problem att det är skäl att INTE lägga snösulor vintertid.
du spar en massa bök för dig själv med styltor för att inte tala om olycksrisk för hästen att vricka sig osv med styltor.

ring runt och fråga lite fler hovslagare så att du får lite perspektiv och inte blint behöver gå på svaret av enbart din hovslagare, för det är INTE trenden det svar hon gett dig.
 
Sv: ang snösulor!

De finns de som skor med sulor året om för att förhindra hovböld etc. Det måste man ju ha kommit fram till. Att ha sulor på vintern vid kramsnö är ju helt nödvändigt om du har järnskor annars kan man ju inte rida. Snöslingor kanske funkar fram med. Jag har sulor fram och slingor bak och 4 brodd i varje. Fast i vinter har jag taggat ner....
 
Sv: ang snösulor!

en hovslagare som jag hade en gång sa att hoven hindras att "vidgas" om man har sulor (att det är så stor "friktion" så att trakterna inte kan röra sig ordentligt, det glider alltså bättre med bara skor och helst tre söm på varje sida). men om det stämmer vet jag inte. tror det iaf.
 
Sv: ang snösulor!

Lär väldigt konstigt. Har aldrig hört om någon häst som fått fysiska skador av snösulor.
Har skott min pålla med snösulor flera ggr utan problem och min hovslagare tycker det är bättre det än att hästen ska vricka sig på höga styltor.

Finns en viss sort av snösulor som blir stenhårda om det är kallt och gör att vissa hästar kan ömma så folk tror att deras hästar har fått fång.
 
Sv: ang snösulor!

jag har en häst med dåliga hovar, han har haft sprickor mm och jag märker ingen somhelst skillnad om han har haft "snöringar" på sig. jag har haft snöringar på mina hästar i över 9år.

har även 2st som har haft fång. märker ingen skillnad alls.
bättre ringar än vrickade ben!!!!!!
har aldrig hört någon veterinär/hovslagare sakt att det varit dåligt!
 
Sv: ang snösulor!

Det som är dåligt med snösulor är att strålen tappar all kontakt med marken och på så sätt försämras blodcirkulationen väldigt mycket.

Den försämras mycket när man slår på skor också, men man måste ju ha skor för att rida och man måste ju ha sulor i vissa fall för att över huvud taget kunna rida. Så man får ju kompromissa lite!:)
 
Sv: ang snösulor!

Fast snösulor är så tunna så att den kontakten hoven inte får med marken är försumbar.

Om hästen aldrig har haft snösulor innan så kan den bli lite ryckig i sitt steg de första dagarna. Jag har dock aldrig upplevt det på mina.

Snösulorna sliter på hoven lite. Men det är långt mycket värre att ha en häst som får snöstyltor.

I år har jag inte satt på några snösulor då det inte har behövts då det har varit i princip barmark här än så länge. Min häst har lite dåliga hovar i år pga den torra sommaren så jag är glad om jag slilpper sätta på snösulor i år. Men om det skulle behövas snösulor så åker de på illa kvikt.

Mvh

Tora
 
Sv: ang snösulor!

Alltså nu vill jag verkligen veta om snösulorna verkligen kan vara skadliga för hoven?

Min hovslagare vägrar att sko med såna...

Har ingen aning om de är skadliga? kan inte tänka mig det på vilket sätt de skulle vara det? :confused:

Men endel hovslagare tycker det är lite jobbigt att klippa till och fixa dem, kan ju vara en bra bortförklaring av din hovslagare för att slippa det jobbet? ;)
 
Sv: ang snösulor!

menar du då hel sula eller "ringar"?

för mina hästar får "stimulans" på strålen när de går, då de trampar i snö hela tiden!
 
Sv: ang snösulor!

Jag tror nog att din hovslagare är lite bekväm det tar ju lite länger tid att sko med sulor, och sen finns det "bra" och "dåliga" sulor. Får man tag på de dåliga sulorna så är risken för tappsko mkt stor medans de bra sulorna sitter bra.

Min hovis vill inte gärna sko med de dåliga sulorna eftersom dom förstör hoven genom att "vrida" ur sömmarna ur hoven vilket resulterar i att det blir svårt att få någon ny sömm att fastna.

de dåliga är de som är stela det är svårare att få in sömmen ordentligt i "hoven"

De bra är de mjuka som trycks ihop när sömmen slås in och det resulterar i att det sitter mkt bättre.

Byt hovslagre det är inte värt att riskera en vrickning el stukning för en lat hovsalgare//
 
Sv: ang snösulor!

Nja bekväm är hon defenetivt inte.. Och med tanke på vad hon gjort för min ena hästa så är byta ut ingen lösning då resten av hovslagarna verkligen är skit så att säga..

Men jag vet att om jag säger att jag vill ha en grej så fixar hon det även om det går emot hennes princip lite grann..

Det jag ville ha ut av denna tråden var om snösulan verkligen lkan vara skadlig för hoven:-).. Tack för alla svar
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp