ang sen betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pamme_Jaspin
  • Startdatum Startdatum
P

Pamme_Jaspin

hej är inte säker om jag lagt tråden rätt ni får flytta den annars.
till saken är de att stoet jag har på foder blev betäckt i början av oktober vilket jag tycker är väldigt sen, men de är inte ja som betäct henne utan en annan som skulle köpt henne igentligen men blev
ändrade planer då den till stoet inte ville sälja henne till köparen.
köparen hade henne på prov i 2 månader efter 4 dagar blev hon betäckt sen när tiden gått betala hon inget för henne så därför tog ägaren tillbaka henne.
gjorde berättelsen kort.

till min fråga nu:
Är inte de väldigt sent att betäcka henne?
hur klarar fölet sig när de börjar bli kallt?

detta är min första gång jag kommer vara närvarande om fölet kommer i augusti/september.

vill vara mer insatt i hur de går när hon skommer föla mm efter som de är första gången

Sv: ang sen betäckning

Hej.
Jo det är jättesent att betäcka i okt. Fölet kommer ju i september!!!:crazy:. Är stoet kollad så hon verkligen är dräktig? Föl är tåligare än man tror men man får vara försiktig i början. Ex. ha fölis ute kort tid när den är riktigt liten. Det är inte bra för en nyfödd att ligga på kallt och blött underlag. Man får ta ut dom flera gånger om dagen istället. Är det stoets första föl eller är det första gången bara för dig?

ja jag och ägaren va inne och kolla henne hon är dräktig. de är första gången för mig detta är hennes 3 i såfall om hon inte släpper den

Då har du en hel del jobb framför dig, när hon fölar så sent!
Köp boken Att bli med föl, så får du svar på de flesta av dina frågor där. Också bra att ha till hands vid fölningen.

okej tack för hjälpen. vill vara förberädd så man inte bara står där

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 987
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka