Ang SB 861 *Sorry again*

E

Extasia_ox

Är alltid runt på nätet och kollar. Hittade då dessa två filmer
http://www.youtube.com/watch?v=UOnrdewUE-chttp://www.youtube.com/watch?v=wEhak-Y0_bY

Gjorde fruktansvärt ont i hjärtat att se dessa filmer :cry: Då blev jag ju såklart intresserad av att kika närmare på vad detta handlade om så kollade deras hemsida
http://www.sorryagain.com/

Vad är SB 861? Googlade lite och som jag förstod enligt några andra sidor jag läste på så är det att förbjuda Pit Bullterriern (Amstaff med?) i California.. Även blandraser med Pitbull i.. Eller är det någon som vet ngt annat?
http://www.pitbull.us/861analysis.htm

Läste även en artikel

Debatten om kamphundar går vidare
- ett hundägarproblem, inte ett rasproblem menar Svenska kennelklubben
Publicerad 5 december 2006 - 17:41
Uppdaterad 5 december 2006 - 20:50

Debatten om kamphundar som går lösa i Växjö fortsätter. I måndags berättade Smålandsnytt om människor som är rädda för att röra sig i områden där man sett kamphundar. Men både Svenska Kennelklubben och hundägare som Smålandsnytt pratat med tycker att kritiken är överdriven.

Svenska Kennelklubben försvarar de så kallade kamphundarna
Läs vidare

Polisen maktlös inför kamphundarna
Daniel Gustavsson är sedan drygt ett år ägare till pitbullterriern Cesar.
- De här hundarna är snälla och kärleksfulla, problemet är att folk använder dom fel, säger han.

Och han får medhåll från Hans Rosenberg på Svenska kennelklubben.

- Fel människor införskaffar dessa hundar, det är ett hundägarproblem inte ett rasproblem. Jag skulle lita lika mycket på en pitbullterrier som på någon annan hund, allt beror på vem som håller i snöret.


Är inte detta ganska sant? Nu finns det såklart mkt knepigt folk i USA som i resten av världen. Men tycker det är så tråkigt att dom måste förbjuda vissa raser bara för att fel människor äger hunden.. Men hur många är det därborta som inte har sådana hundar, kommer dom att kunna ha koll på allt och alla?

Ville egentligen bara få skriva av mig blir så upprörd när man läser hur folk förstör sina hundar. Djurplågeri är både phsykist och fysiskt våld.. Kan dom inte hitta på en annan regel än att förbjuda hela rasen, det är ju inte hundarnas fel.
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

jag må vara kall och hård, men det där var den värsta smörja jag sett på länge. återigen, det är en lögn att hundar blir vad man gör dem till.
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

jag må vara kall och hård, men det där var den värsta smörja jag sett på länge. återigen, det är en lögn att hundar blir vad man gör dem till.



hmm.. ok. ja du får ju tycka precis vad du vill. så om jag köper mig en hund, vi säger en amstaff. skulle inte jag få en helt underbar familjehund då? om jag nu det vill säga uppfostrar den rätt? men om jag å andra sidan inte uppfostrar den rätt eller inte gör något alls med den, behandlar den illa mm.. då får jag inte en underbar familjehund.
köper jag mig en amstaff kan jag ju såklart inte ge mig ut i skogen och jaga, eller hur?
så att min hund som har uppfostrat helt själv är enligt mig och många andra en helt underbar och lugn hund, väldigt sansad. när hennes syskon är riktiga vildingar. så hade jag bara tur då eller? är det inte jag som hundägare som formar hunden till en trevlig individ?
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

fortfarande ingen som vet mer om denna regel SB 861?
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

fortfarande ingen som vet mer om denna regel SB 861?

n, jag har faktiskt ingen aning :) Men ville bara säga att jag håller emd dig att hunden blir som man uppfostrar den. Skulle jag skita i mi hund så skulle hon garanterat bli aggresiv och stökig. Precis som med barn. De som får gå vind för våg är oftast de som blir kriminella.! Anmärk OFTAST!!!
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

n, jag har faktiskt ingen aning :) Men ville bara säga att jag håller emd dig att hunden blir som man uppfostrar den. Skulle jag skita i mi hund så skulle hon garanterat bli aggresiv och stökig. Precis som med barn. De som får gå vind för våg är oftast de som blir kriminella.! Anmärk OFTAST!!!

Men det har inte med det att göra. Vilken hund somhelst som inte är uppfostrad skulle väl bli jävlig och det är inte på något sätt individuellt. Vet inte ngn hund som fått göra precis som den vill och som har varit underbar att ha o göra med. Man måste alltid utgå från vad det är man har i handen. Du kan inte ta en bulldogg och se till att den blir vad du gör den till, du kanske ville ha en jakthund eller snarare får för dig att "ja nu ska jag och bulldogg jaga"...För hur du än arbetar kommer du inte få en hund som tänker som en Pointer eller Beagle.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

Men det har inte med det att göra. Vilken hund somhelst som inte är uppfostrad skulle väl bli jävlig och det är inte på något sätt individuellt. Vet inte ngn hund som fått göra precis som den vill och som har varit underbar att ha o göra med. Man måste alltid utgå från vad det är man har i handen. Du kan inte ta en bulldogg och se till att den blir vad du gör den till, du kanske ville ha en jakthund eller snarare får för dig att "ja nu ska jag och bulldogg jaga"...För hur du än arbetar kommer du inte få en hund som tänker som en Pointer eller Beagle.

suck! de va ju inte riktigt så jag menade!!! Jag fattar gott o väl att jag nte kan få för mig att jag ska ut o jaga tex älg med en bulldog! De jag syftade på var vad TS skrev i sitt inläg till cillamuffins. Att jag höll med TS om vad hon skrev!

De jag menade är att en hund blir vad man gör den till antingen väluppfosrad lr. agressiv/ouppfostrad. detta är vad jag anser.

men som vanligt så blir man ALLTID påhoppad utav Buke människor för sina åsikter. Inget ovanligt här heller.
Jag håller emd TS.
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

Ställer mig någonstans i mitten av ställningstagandet.... Inte sjutton blir en hund bara agressiv pga bristande uppfostran, däremot om de inte har kontakt med människor är ju risken stor att den blir skygg och biter pga det när den känner sig trängd.
Att pb förbjuds i altfler stater i USA har ju trots allt en orsak, det har hänt massor med "olyckor" där pb varit inblandade. Självklart har en pb som växer upp i ett hem med en familj, får god omvårdnand och blir bra/rätt fostrad större förutsättningar att bli en trevlig hund än en som sitter kedjad på bakgården och enbart används till hundslagsmål. Men de är trots allt en gång framavlade för kamp. Det finns i dem. Risken är betydligt större att en pb "flippar ur" än tex en pudel.
Har själv ingen erfarenhet av rasen mer än att jag träffat några unghundar/valpar och mitt intryck av dem har varit att de leker på ett helt annat sätt än många andra raser, mycket hårdare och tenderar att leken blir allvar.

Att förbjuda dem låter väl drastiskt, däremot borde uppfödarna granskas hårdare och det borde vara lättare att bara beslagta hundar som springer lösa och hundar som anfaller människor (oavsett ras)
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

Vi fick ta bort våran ena hund pga hon en dag helt plötsligt högg ihjäl en kattunge. Tidigare hade hon och våran äldsta tik slagits några gånger men då trodde vi att det berodde på könsmognaden o rangordningen dom imellan, då den lille var stenhård i psyket. Hon var tuff även mot mig o det tog ett bra tag innan hon accepterade mig som ledare trots att jag fick hem henne när hon var 8 veckor. Men efter det så gjorde hon allt för mig :love:

Det kändes som rätt beslut att ta bort henne eftersom det nästa gång kan handla om ett barn hon kanske skulle ge sig på.

Och det här var ingen Pitbull eller någon sådan ras utan en cairnterrier :smirk:
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

*kl*

Jag är också en tuffing!!!:devil:
25030.jpg
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

suck! de va ju inte riktigt så jag menade!!! Jag fattar gott o väl att jag nte kan få för mig att jag ska ut o jaga tex älg med en bulldog! De jag syftade på var vad TS skrev i sitt inläg till cillamuffins. Att jag höll med TS om vad hon skrev!

De jag menade är att en hund blir vad man gör den till antingen väluppfosrad lr. agressiv/ouppfostrad. detta är vad jag anser.

men som vanligt så blir man ALLTID påhoppad utav Buke människor för sina åsikter. Inget ovanligt här heller.
Jag håller emd TS.

Ja herreGUD vad påhoppad du blev! *sympatispelar på en liten fiol*
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

har ingen aning vilka regler det är,men däremot så har jag en blandis med pitbull i,och jag har aldrig sett någon aggresivitet hos han..:smirk:

min moster har två amstaff..

alltså så kan jag bara säga av min egna erfarenhet att det är underbara hundar!
 
Sv: Ang SB 861 *Sorry again*

Jag har också bara träffat trevliga amstaff/pitbulls och såna man har sett på An*mal Pl*net osv i Djurpoliserna som har använts som kamphundar är ju sällan aggressiva på något sätt. Sen finns det ju människor som inte tar sitt ansvar utan avlar vidare på dåliga gener och i slutändan är det hunden som får skit för det! I många olycksfall där folk blir bitna av hundar så handlar det inte om några kamphundar utan en bild på en sådan sätts in i tidningarna iaf. När jag frågade våran veterinär vilken hundras dom fick avliva mest pga aggressivitet o för att dom hade bitit folk så var det populära familjehundar tex golden. Men det var hans erfarenhet så jag säger inte att golden är någon aggresiv hund nu :smirk: Det finns mer eller mindre aggressiva individer inom alla raser eller hur? Men vissa blir mer eller mindre uppmärksammade bara
 

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Övr. Hund Nu har jag om min vovve vart på våran första utställning. Han skötte sig exemplariskt!! :) ÅÅhh vad jag är nöjd alltså.. Kolla på...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 714
Senast: marika_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp