Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Som jag skrivit tidigare: UPPFÖDARANSVAR, om uppfödaren inte kan garantera bra hem åt de katter de lämnar iväg så kanske det vore bättre att överväga att inte föda upp katter.

Det är väl lite det vi fiskar efter också? Ökade krav på uppfödare. Får de sedan inte sina kattungar sålda pga. ökade krav får man lägga ner sin uppfödning.

Får jag inte mina kattungar sålda tar jag inga fler kullar. Enkel matematik men väldigt svår för vissa.

Uppfödaransvar är lätt att prata om men hur ska man få folk att ta det? Jo, antagligen vill det till att det ställs högre krav på dem från både myndigheter och köpare. Kravlösa köpare hjälper inte till ett smack.

Ökade krav på uppfödare???????? Vad då för krav???? Det måste väl vara upp till var och en att själva ta ställning till om man vill göra upp med köparen om det är uppfödaren eller köparen skall vaccinera katten????? Kattungar är ingen god affärside för mig. Jag vägrar tjäna pengar på dem. Vi har ett fasligt jobb med lådan just nu. Så fort vi plockar bort en lort så ligger där strax en ny. Och dessutom så äter de sanslöst mycket mat. Men vad gör väl det??? Vi har inga pengabekymmer, så jag tänker definitivt inte ta betalt för det.

Är jag därmed en dålig kattägare???? Har jag vanvårdat de små liven för att jag inte vill ta betalt för allt vi lagt ut???? Det viktiga för mig är att katterna får det bra, inte att affären i slutändan går ihop. Jag är ingen professionell uppfödare som vissa andra. Jag vägrar ta betalt.

Ökade krav på uppfödare???????? Vad då för krav???? Det måste väl vara upp till var och en att själva ta ställning till om man vill göra upp med köparen om det är uppfödaren eller köparen skall vaccinera katten????? Kattungar är ingen god affärside för mig. Jag vägrar tjäna pengar på dem. Vi har ett fasligt jobb med lådan just nu. Så fort vi plockar bort en lort så ligger där strax en ny. Och dessutom så äter de sanslöst mycket mat. Men vad gör väl det??? Vi har inga pengabekymmer, så jag tänker definitivt inte ta betalt för det.

Är jag därmed en dålig kattägare???? Har jag vanvårdat de små liven för att jag inte vill ta betalt för allt vi lagt ut???? Det viktiga för mig är att katterna får det bra, inte att affären i slutändan går ihop. Jag är ingen professionell uppfödare som vissa andra. Jag vägrar ta betalt.

Hur ska då synen på katten förbättras om alla ska sköta sig själv och sk*ta i andra? Förklara gärna det för mig.

Det är INGEN som säger åt dig att försöka tjäna pengar på dina kattungar, det är i princip dömt att misslyckas ändå. (Det finns inga proffessionella kattuppfödare i Sverige. Endast hobbyuppfödare vad jag vet.)

Hundar ser man på på ett helt annat sätt än på katter, generellt i Sverige (även om synen på hundar tyvärr verkar börjat vackla). GIssningsvis beror det delvis på att majoriteten av alla hundar är renrasiga och reggade hos SKK och att SKK ställer krav på sina medlemmar.

Jag struntar fullkomligt i om du tar betalt för dina katter eller inte. Jag vill inte ha något krav om att kattungar ska kosta si och så mycket utan jag vill att krav ställs gällande vaccinering och veterinärbesiktning. Det är inte vad man tar betalt för katten som spelar roll utan vad man gör med katten. Att man bryr sig om att veterinärbesiktiga sänder ut signaler om att man bryr sig om kattungarnas hälsa. Man försäkrar sig om att kattungarna man föder upp och säljer/ger bort är friska! Samma sak med vaccination, men då förebygger man sjukdom istället (iaf till viss del). Det är signalerna man sänder ut till omvärlden som spelar roll.

När man INTE gör dessa saker sänder man ut signalerna "jag bryr mig inte", "katten är inte värd pengarna" etc. Omedvetet... även om det inte alls behöver vara så.

Sedan ligger det i säljarens intresse att se till att kattungarna är friska när de flyttar. Vi är nämligen ansvariga för vissa fel så länge som 3 år efter att katten har flyttat. :smirk: Har du sålt en katt med hjärtfel (även om du inte visste det för att du inte veterinärbesiktigade) och detta utvecklas till ett allvarligare hjärtfel som ARN bedömer fanns vid leveransen kan du åka på att betala skadstånd och eventuell veterinärvård. Kul va!

Lycka till säger jag bara till den som går till ARN och reklamerar en katt som de har fått gratis. :). De är välkomna att lämna tillbaka katten så kan jag bekostna avlivningen.

Skadestånd kan du åka på att betala. Det finns uppfödare som åkt på att betala veterinärvård, skadestånd och att betala tillbaks köpesumman efter att kattungar de sålt blivit sjuka 1-2 år efter flytt. Tar man inget betalt för kattungarna kan man rimligtvis åka på samma "dom" förutom att betala tillbaks den icke-existerande köpesumman.

Kanske dags att byta vaccin?

Ja, trafiken dödar antagligen fler katter än kattpest gör. Därför säljer i regel inte jag katter som utekatter.

Och därför hindrar katten från sitt naturliga beteende (jakt och fritt strövande). Jag skulle aldrig (om jag födde upp, vilket jag inte gör pga att det finns tillräckligt många katter iaf) sälja en katt som innekatt, det är emot kattens natur att aldrig få komma ut.

Och därför hindrar katten från sitt naturliga beteende (jakt och fritt strövande). Jag skulle aldrig (om jag födde upp, vilket jag inte gör pga att det finns tillräckligt många katter iaf) sälja en katt som innekatt, det är emot kattens natur att aldrig få komma ut.
Skulle du lämna dina hundar eller hästar lösa ute vind för våg? De har också ett naturligt beteende.

Dina hästar strövar såklart fritt utan stängsel också då antar jag. :smirk: Mina katter får vara utomhus, bara inte lösa utanför inhängnad. I sommar har de bott i ett stall med inhängad och käkar sork så nog jagar de alltid.

Om du har hund/kommer skaffa hund utgår jag ifrån att de får jaga också då, det är ju naturligt för hundar också.

Skulle du lämna dina hundar eller hästar lösa ute vind för våg? De har också ett naturligt beteende.

Dina hästar strövar såklart fritt utan stängsel också då antar jag. Mina katter får vara utomhus, bara inte lösa utanför inhängnad. I sommar har de bott i ett stall med inhängad och käkar sork så nog jagar de alltid.

Om du har hund/kommer skaffa hund utgår jag ifrån att de får jaga också då, det är ju naturligt för hundar också..

Hundarna går lösa så mycket som möjligt under den tid på året då det är tillåtet (men inte vind för våg, det gör inte mina katter heller)Inte alla hundar har jakt som naturligt beteende.

Hästarna har STOOORA hagar där de utan problem kan vandra och äta hela dagarna, och de är ute större delen av dygnet året om, oftast utan täcken.

Skillnaden är att just katter ofta släpps ut löst utan uppsikt vilket man inte gör med några andra djur, trots att de också har sina naturliga beteenden och instinkter som de behöver få utlopp för.
Bara för att en katt är innekatt behöver den inte vara understimulerad. De jag känner som har innekatter är mer engagerade som kattägare än vad utekattsägarna jag känner är. Just för att de är så noga med att tillgodose katternas behöv av stimulans.

Hundarna går lösa så mycket som möjligt under den tid på året då det är tillåtet (men inte vind för våg, det gör inte mina katter heller)Inte alla hundar har jakt som naturligt beteende.

Hästarna har STOOORA hagar där de utan problem kan vandra och äta hela dagarna, och de är ute större delen av dygnet året om, oftast utan täcken.

Så du har full koll på vad dina katter gör utomhus? :smirk:

och bara för att en katt är utekatt behöver det inte betyda att den är ute vind för våg

Så du har full koll på vad dina katter gör utomhus? :smirk:

Har du full koll på vad dina hästar gör varje minut de är ute??
Jag vet var mina katter är, och vet att de kommer inom någon minut när jag kallar på dem.

Har du full koll på vad dina hästar gör varje minut de är ute??
Jag vet var mina katter är, och vet att de kommer inom någon minut när jag kallar på dem.

Jag har inga hästar, men har man hästar instängslade vet man iaf vart de är. Du vet att de inte är och trampar sönder någon grannes morotsland eller rabatter (eller ställer till med bilolyckor). :smirk: Så är sällan fallet med lösgående katter.

Katter är revirbundna, om det är några som måste ströva fritt på större områden så är det hästar.
Jaktbeteendet får dem lika mycket utlopp för med leksaker.

Katter är revirbundna, om det är några som måste ströva fritt på större områden så är det hästar.
Jaktbeteendet får dem lika mycket utlopp för med leksaker.

Ger man dem köttben också kan man få höra dem mörda sina byten också. :rofl:

Skadestånd kan du åka på att betala. Det finns uppfödare som åkt på att betala veterinärvård, skadestånd och att betala tillbaks köpesumman efter att kattungar de sålt blivit sjuka 1-2 år efter flytt. Tar man inget betalt för kattungarna kan man rimligtvis åka på samma "dom" förutom att betala tillbaks den icke-existerande köpesumman.

Kan du vänligen referera till något ärende i ARN där någon gått dit
"jag betalade 0 kronor för min katt och nu vill jag ha pengarna tillbaka för den blev sjuk". Kanske man skulle kunna vända sig till Sverker med soptunnan?

Några bekantas bekantas bekanta till mig köpte ett hus och där fanns två katter som kom med "på köpet". Alla vad nöjda med det, men det var äldre katter som inom kort behövde veterinärvård och avlivning och alla de kostnader det innebar. Husköparna var lite sura på att de inte åtminstone kunde dela på alla de kostnaderna, men hussäljarna skakade lite på huvudet och sen var det bra med det.

ARN säger jag. De kan väl inte ha så mycket att göra om de har planer på att hjälpa till att driva processer där det handlar om kostnader det inneburit att få gåvor. Man kanske skall gå till ARN om julklapparna innebär kostnader också?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka