Eftersom jag är utekattsägare så får jag väl ta den disskusionen med mig själv då antar jag... Katter mår bra av att vara ute, det var mitt svar till mig själv. Skulle aldrig kunna ha innekatt (även om mina ofta är inne oxå), då jag anser att det strider mot deras natur att inte få följa sin jaktinstinkt.
Snål? Helt klart inte, den lilla summa det kostar att vaccinera gör varken till eller från på kontot. (dessutom så vaccinerar jag, läs gärna mina inlägg).
Dumdristig? Varför tror du det??? Vad har jag skrivit som får dig att uppfatta mig som dumdristig??
Att du skriver att du inte vaccinerar dina katter som dessutom går ute.
Vaccinerar folk sina guldfiskar och hamstrar?? Är de snåla/dumdristiga för det??
Lägg av! Varje år dör massor av katter i kattpest eller snuva dör att folk inte vaccinerar. Det finns inte miljontals utegående guldhamstrar i sverige, eftersom det finns tusentals utegående katter så är riskerna att de ska smittas av pest eller snuva stora. Hamstrar hålls i bur, fiskar i akvarie, de lever båda djurarterna relativt isolerat. Du inser säkert hur korkad din jämförelse är.
Ska du starta en tråd där du rekomenderar det oxå kanske, som nästa steg? Självklart anser jag att mina katter är värda att lägga pengar på, tror ärligt talat att de kostat mer än min hund detta år. Skulle jag inte vara beredd att lägga ner tid och pengar på katternas välbefinnande så skulle jag inte ha katt. Du är välkommen att hälsa på och se hur välmående mina två älsklingar är.
Även om inte du varit med om att något hänt i samband med vaccinering så innebär ju inte det att ingen råkat ut för det. Jag har som sagt varit med om det vid ett par tillfällen, och det var ingen rolig upplevelse att tvingas ta bort sin älskade katt bara för att den inte klarade av vaccinet.
Du kanske du ska byta vaccin, det finns båda levande och avdödat vaccin.
I övrigt måste jag faktiskt hålla med Gnist, varför skulle det finnas ett lägstapris på katter när det inte finns på något annat djur???