Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Marknadsvärdet är det köparen är villig att betala. Därför kan man inte resonera som MalinL gör och därför tror jag inte hon vet vad termen marknadsvärde betyder.
Ja men priserna som folk betalar varierar ju mellan 0 kr och 3-4000 för huskatter. Därför finns inget fast marknadsvärde.

Marknadsvärdet är det köparen är villig att betala. Därför kan man inte resonera som MalinL gör och därför tror jag inte hon vet vad termen marknadsvärde betyder.

Folk är villiga att betala mer än ingenting för huskatter, även om de inte är vaccinerade, veterinärbesiktigade och avmaskade.

Skulle sedan tillgången på katter minska skulle marknadsvärdet antagligen öka. Idag är det ju ett stort överflöd på iaf huskatter och det kanske är något man ska tänka på innan man gör fler.

Och det var alltså ett svar på mitt inlägg? Ser du att jag någonstans nämnt något om vad en kass bör kosta?

Vad jag ifrågasätter är användandet av termen marknadsvärde i sammanhanget att man kan höja och sänka ett sådant som man känner för. Priset kan du bestämma men inte marknadsvärdet.

Och det var alltså ett svar på mitt inlägg? Ser du att jag någonstans nämnt något om vad en kass bör kosta?

Vad jag ifrågasätter är användandet av termen marknadsvärde i sammanhanget att man kan höja och sänka ett sådant som man känner för. Priset kan du bestämma men inte marknadsvärdet.

Det jag menade var att det inte finns något bestämt marknadsvärde så som cernica ville påskina. Och att det var synd att hon såg sina kattungar som något med lågt värde.
Hur som helst så har inte termen marknadsvärde något med denna diskussion eller med katter öht att göra utan kan tas i en annan tråd i en annan avdelning.

Taget från wikipedia:

"Marknadsvärde kan beskrivas som det pris en produkt eller tjänst handlas till på en marknad."

Om alla höjer priset på katterna(produkt) så höjs automatiskt marknadsvärdet.

Nä som sagt, varken jag eller någon annat på detta forum har makten att bestämma marknadsvärdet på nått. En kurs i marknadsekonomi vore kanske inte helt fel? Tänk om man kunde ha sån makt. Så kul man kunde ha. Då skulle jag faktiskt nästan kunna tänka mig att bli en näringsidkare

Det jag menade var att det inte finns något bestämt marknadsvärde så som cernica ville påskina. Och att det var synd att hon såg sina kattungar som något med lågt värde.
Hur som helst så har inte termen marknadsvärde något med denna diskussion eller med katter öht att göra utan kan tas i en annan tråd i en annan avdelning.

Om man inte får diskutera marknadsvärde så tycker jag hela tråden är nonsens. Varför över huvudtaget diskutera priset?

Om alla höjer priset på katterna(produkt) så höjs automatiskt marknadsvärdet.

Nej, inte föränn katter säljs för det priset har marknadsvärdet ändrats. Försäljare kan ju sätta vilket pris de vill på en vara men tycker köparna inte att vara är värd det priset köper de inte.

Nej, inte föränn katter säljs för det priset har marknadsvärdet ändrats. Försäljare kan ju sätta vilket pris de vill på en vara men tycker köparna inte att vara är värd det priset köper de inte.

Och det är väl lite den effekten trådskaparen är ute efter. ;) Att de som inte vill betala något för en katt helt enkelt får bli utan.

Att öht. diskutera marknadsvärde när det gäller katter är lite knepigt eftersom marknaden inte är homogen. Den är snarare indelad i flera olika grupper: raskatter (och i den gruppen gäller olika marknadsvärde för olika raser) och huskatter (och den gruppen delas upp i huskatter som är vaccinerade, veterinärbesiktigade och avmaskade + de huskatter som inte är det).

Vad vi säljare kan göra är ju att kontrollera tillgången på katter. Minskad tillgång kan leda till ett höjt marknadsvärde och den effekten är högst önskad (av väldigt många iaf) när det gäller just huskatter. Det behövs inga fler gratiskatter (gratiskatter behövs öht. inte alls).

En sanning med modifikation va? Köparna blir ju tvingade att betala det pris uppfödarna sätter. Ska man ha en raskatt får man ge runt 6000:- , varesig man tycker dom är värda det eller ej. Det är ju rätt säkert att om alla huskattuppfödare skulle sätta sitt pris på t.ex 1500:- så skulle köparna få anpassa sig efter det. Vilket är grejen, tycker man inte en katt är värd det pris uppfödaren sätter så kanske man bör ta en funderare...
Som med hästar. Jag skulle gärna köpa en häst som går höga klasser dressyr. Jag tycker absolut inte att över 100.000:- är rimligt för en häst, men likväl så får jag ju betala det om jag ska ha en sån häst.

Det finns alltid en annan vara som köparen väljer i stället. Är volvo för dyrt köper man toyota. Eller så åker folk buss istället.

Det finns alltid en annan vara som köparen väljer i stället. Är volvo för dyrt köper man toyota. Eller så åker folk buss istället.

Visst är det så, men kostar alla katter pengar och man verkligen vill ha en katt får man ju så lov att slanta upp. Eller så köper man inte en katt. ;)

Visst är det så, men kostar alla katter pengar och man verkligen vill ha en katt får man ju så lov att slanta upp. Eller så köper man inte en katt. ;)

Precis. Och kan man inte tänka sig betala en slant för en katt kanske man inte ska ha katt alls.
Tycker jag då.

Fast när det gäller just pris på katter så skulle jag verkligen vilja veta varför vissa verkligen inte vill betala för en huskatt. Varför det blir en sådan principsak, "katter ska inte kosta pengar". De kostar ju ändå att ha så varför är det så vad är det som gör att man har inställningen att huskatter ska vara gratis?

Kostar alla bilar ungefär lika så får man betala ändå. Eller klara sig utan bil. Precis som det är med andra djur och borde vara med katter. Men av någon outgrundlig anledning så ska katter vara gratis, dom är inte värda ett jota. Varför? Jag har aldrig förstått det tankesättet. För mig är katter ett djur lika mycket som häst, hund eller annat. Hur många ger bort hundar gratis? Eller hästar? Det är just den synen som gör att det finns så himla många hemlösa katter, hade folk sett på dom på ett annat sätt så hade dom inte dumpats här och där av folk utan samvete.

Det är i slutänden uppfödarna som sätter priset, dom som tycker dom är villiga att betala det priset köper. Dom andra får klara sig utan.

Fast när det gäller just pris på katter så skulle jag verkligen vilja veta varför vissa verkligen inte vill betala för en huskatt. Varför det blir en sådan principsak, "katter ska inte kosta pengar". De kostar ju ändå att ha så varför är det så vad är det som gör att man har inställningen att huskatter ska vara gratis?
Ja jag undrar över precis samma sak.

Kostar alla bilar ungefär lika så får man betala ändå. Eller klara sig utan bil. Precis som det är med andra djur och borde vara med katter. Men av någon outgrundlig anledning så ska katter vara gratis, dom är inte värda ett jota. Varför? Jag har aldrig förstått det tankesättet. För mig är katter ett djur lika mycket som häst, hund eller annat. Hur många ger bort hundar gratis? Eller hästar?

Precis, och av någon outgrundlig anledning på denna sida där man tycker att folk borde vara seriösa djurmänniskor då dem sysslar med hästar är det jättemånga som aldrig skulle drömma om att låta bli att vaccinera sin häst (trots att den inte tävlar).
Men katterna struntar dem att vaccinera. Undrar varför?

Om hästen blir halt slänger sig dem på telefonluren men om katten hoppar på 3 ben så avvaktar man. Illa.....

Ja men priserna som folk betalar varierar ju mellan 0 kr och 3-4000 för huskatter. Därför finns inget fast marknadsvärde.

4000 för en ren huskatt utan raskattinblandning? Vem betalar det?

Det är ju bara att surfa runt lite så ser man vad en huskattunge kostar - 50-200 kr ungefär, vad jag kan se. Om katten har raskatt i sig eller är långhårig stiger priset. Det är marknadsvärdet, vare sig man tycker det är rätt eller inte. Det är inte fast, men inte varierar det hur mycket som helst heller.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka