Ang pris på huskatter

Sv: Ang pris på huskatter

Fast när det gäller just pris på katter så skulle jag verkligen vilja veta varför vissa verkligen inte vill betala för en huskatt. Varför det blir en sådan principsak, "katter ska inte kosta pengar". De kostar ju ändå att ha så varför är det så vad är det som gör att man har inställningen att huskatter ska vara gratis?

Jag tror inte att det är en principsak. Jag tror att folk inte vill betala för något som de vet att de kan få gratis. Det tycker inte jag är så konstigt.

4000 för en ren huskatt utan raskattinblandning? Vem betalar det?

Det är ju bara att surfa runt lite så ser man vad en huskattunge kostar - 50-200 kr ungefär, vad jag kan se. Om katten har raskatt i sig eller är långhårig stiger priset. Det är marknadsvärdet, vare sig man tycker det är rätt eller inte. Det är inte fast, men inte varierar det hur mycket som helst heller.

Själv har jag aldrig sett huskatter med sådana priser. 2500 kr är det högsta jag sett och då har det handlat om raskorsning (som likväl är huskatter).

Idag var en annons i tidningen med kattungar för 1 krona styck. Hade det vid sidan av funnits en annons med likadana ungar för 4000:- st så vet jag självklart vilken jag skulle välja om jag hade velat ha en katt. Om jag sedan tar det beslutet så vet jag ju dessutom att jag kommer att lägga ner kanske 3000:- per år på min katt, vilket innebär att hon knappast kan betraktas som värdelös i mina ögon. Jag skulle nog i ärlighetens namn dra öronen åt mig om någon ville ha 4000:- för en huskatt. Är det nån snåljåp som inte anser sig ha råd att bekosta kattungarnas mat och kattmammans mat eller vad är det för en skum typ? Visst skulle jag ha råd att köpa en katt för 4000:- om jag skulle vilja det, men jag skulle i ärlighetens namn inte vilja köpa en katt från en ägare som tycket att hela hans kostnader för att ha djur skall finansieras genom att föda upp kattungar och lämna till försäljning. Skaffar jag katt och kattungar så står jag personligen för kostnaden under den tid de finns i mitt hem.

*kl*

Tycker att "mitt" katthem har bra priser på sina katter. Tror det var 600 eller 800:- så får man en kastrerad, öronmärkt och vaccinerad huskatt. Eller en vaccinerad kattunge.
Man måste besöka katten 3 ggr så man är säker på att man passar ihop och man får inte köpa katten som ensamkatt (fast det finns ett fåtal som inte gillar andra katter och då säljs dem som ensamkatter.)
Sedan har dem en del andra bra regler men som kanske inte är helt optimala för privatpersoner, t ex. att man inte får sälja vidare eller avliva utan veterinärs rekommendation. Isåfall åker dem tillbaka till katthemmet.

Jag har ingenstans skrivit att 4000:- är ett berättigat pris på en huskatt. För det priset får man en raskatt så då får man förutsätta att huskattuppfödaren bakom har samma kostnader då (sjukdomstester, blodgruppering etc.) men så är ju sällan fallet och då handlar det ju bara om att tjäna sig en kova.

1000-2000 kr kan jag dock tycka är helt rimligt beroende på vad som gjorts med katten och dess föräldrar. Känner faktiskt till en huskattuppfödare som bemödar sig att PKD-testa, HCM-testa och blodgruppera (förutom allt det självklara) och då är ett pris närmare 2000 kr rimligt tycker jag.

Själv har jag aldrig sett huskatter med sådana priser. 2500 kr är det högsta jag sett och då har det handlat om raskorsning (som likväl är huskatter).

I SVERAKs ögon ja, men i gemene mans ögon så är en katt med en raskattförälder mycket mer värd än en "ren" huskatt.

Marknadspris är för övrigt något helt annat än rimligt pris, Marknadspris är vad någon är villig att betala, helt enkelt, sen må det vara hur orimligt högt eller lågt som helst.

I SVERAKs ögon ja, men i gemene mans ögon så är en katt med en raskattförälder mycket mer värd än en "ren" huskatt.

Marknadspris är för övrigt något helt annat än rimligt pris, Marknadspris är vad någon är villig att betala, helt enkelt, sen må det vara hur orimligt högt eller lågt som helst.

Mmm, men som jag skrivit förut så finns det folk som är villiga att betala bra för en vaccinerad, veterinärbesiktigad och avmaskad kattunge. Det finns de som gärna betalar 500 kr för en kattunge där inte detta är gjort också.

Att öht. tala om marknadspris när det gäller katter är som jag redan skrivit vanskligt eftersom det inte är en homogen grupp, inte ens bland huskatterna.

Att sedan en som råkar ha raskattsblod i sig (iaf att det påstås vara så) skulle vara mer värd än en som inte har det kan jag inte förstå. Varför blir katten mer värd för att pappan råkar vara en perser eller maine coon? Blir katten mer unik? Knappast. Idag är det så himla vanligt med raskattsinslag (iaf påstådda sådana) så särskilt unikt blir det inte.

Fast när det gäller just pris på katter så skulle jag verkligen vilja veta varför vissa verkligen inte vill betala för en huskatt. Varför det blir en sådan principsak, "katter ska inte kosta pengar". De kostar ju ändå att ha så varför är det så vad är det som gör att man har inställningen att huskatter ska vara gratis?

Huvudet på spiken!

Jag blir faktiskt riktigt irriterad när jag ser hur en del resonerar här inne. Så, Snuffsan och Cernika t.ex.. Ni kan ju tala om för oss andra vad skillnaden egentligen är mellan en katt och ett annat djur, t.ex. häst? Varför är katten en enkrona och hästen en femtiotusenkronare? *uppriktigt nyfiken*

Ärligt talat, även om min lilla kattmamma hade varit ute i buskarna och träffat på en snygging med lång päls så hade jag inte jublat när ungarna kom ut och tänkt "jippi, hon har gjort ett val som gör att jag kan tjäna pengar på min katt". Jag hade ändå bjudit dem på mat utan att kräva igen pengarna och därefter lämnat över dem till en lämplig familj med gott hjärta utan att begära någon större summa pengar. Har man katthem är det en annan sak. Då skall det självklart gå runt, men för mig är det viktigare att de kommer till nån som tycker om dem.

Jag talar iaf inte om någon större summa pengar. Några hundralappar men som jag förstått dig så tar du inte betalt för katterna alls. I de fall "ingenting" gjorts.

Jag anser dock att man inte ska lämna ifrån sig kattungar som inte är vaccinerade eller veterinärbesiktigade. Som allra minst en veterinärbesiktning för ingenting kan väl vara viktigare än att man försäkrar sig om att kattungarna verkligen är friska när de flyttar? För allas skull. Det är inte roligt att få höra att en katt man fött upp blir sjuk efter flytt, det är inte roligt för ägarna att få en sjuk katt och det är definitivt inte roligt för katten.

Vissa saker ser man inte på katten.

Förresten vet jag inte om "kattforum" är sån bra grej. Jag kom hit för att jag sökte information på nätet om vaccinering och liknande, men de svar man får i olika kattforum är oftast inte åsikter som på något sätt är representativa för vanliga "svensson", med katt. Ni kan kämpa på här hur länge som helst, men kattungar kommer trots det att fortsätta att säljas för 1 krona av kattägare som älskar sin katt men prioriterar goda nya ägare framför penningstarka ägare. Jag tror jag går och köper mig en bok istället. Här får man inte så många svar utan man blir bara smått irriterad på att hamna i märkliga verklighetsfrånvända diskussioner.

Förresten vet jag inte om "kattforum" är sån bra grej. Jag kom hit för att jag sökte information på nätet om vaccinering och liknande, men de svar man får i olika kattforum är oftast inte åsikter som på något sätt är representativa för vanliga "svensson", med katt. Ni kan kämpa på här hur länge som helst, men kattungar kommer trots det att fortsätta att säljas för 1 krona av kattägare som älskar sin katt men prioriterar goda nya ägare framför penningstarka ägare. Jag tror jag går och köper mig en bok istället. Här får man inte så många svar utan man blir bara smått irriterad på att hamna i märkliga verklighetsfrånvända diskussioner.

Skulle du sälja en hund för 1 kr eller en häst som du fött upp för 1 kr?
Varför är det just katter som ska vara gratis? Kan du vara snäll och svara på det.

Har du frågat om vaccinationer och inte lyckats få svar på det? Vad var frågan?

Jag är helt övertygad om att väldigt många får svar på sina frågor på bla. detta kattforum. Att du sedan inte tycker om diskussioner är ju ett problem eftersom det är ett diskussionsforum.

Och du vet, många bäckar små. ;) Det finns faktiskt folk som har ändrat sin syn på kattinnehav sedan de börjat hänga på forum.

Jag har f ö ingen aning om vad du menar med vanliga svenssons. Är det alla som inte är kattuppfödare? Alla som inte vaccinerar sina katter? Alla som vägrar betala för sin katt? Vilka är de?

Är det väldigt konstigt och ovanligt med människor som värdesätter katter på samma sätt som hundar generellt värdesätts?

Förstår du inte skillnaden på när min stallkatt får ungar och hästavel så är det nog inte lönt att diskutera längre.

Skulle du låta ett sto springa lös under brunst så att hon kan betäckas av vilken hingst som helst? Om inte, varför är det OK med katter?

När det gäller häst- och hundavel så ska det handla om målmedveten och seriös avel. Katter... där pratar man inte ens om avel. De ynglar bara av sig. Varför är det så?

Jag som har den konstiga hobby kattuppfödning lan absolut inte förstå varför katter ska födas upp på andra premisser än hundar och hästar. Det ska skötas snyggt och seriöst.

Vill bara påpeka att mina honkatter är kastrerade resp får p-piller. Innan ni anklagar mig vidare.

När det gäller häst- och hundavel så ska det handla om målmedveten och seriös avel.

Och det tror du på själv?

Att alla som föder upp hundar och hästar är pålästa, seriösa, kunniga människor som lägger ner tid och pengar på att meritera och hälsotesta sina djur och att inga billiga otestade blandraser finns? Jo tjena :cool:

Och det tror du på själv?

Att alla som föder upp hundar och hästar är pålästa, seriösa, kunniga människor som lägger ner tid och pengar på att meritera och hälsotesta sina djur och att inga billiga otestade blandraser finns? Jo tjena :cool:

Det är klart det finns oseriös avel på de sidorna också men till skillnad från kattsidan så är iaf större delen av aveln seriös och oseriös avel ses inte med blida ögon. På kattsidan är det ju den oseriösa aveln som är normen och majoriteten av populationen är huskatter uppfödda på inte alls seriöst sätt. Ser det ut så på häst- och hundsidan?

Folk som föder upp hästar på ett vettigt sätt, vad är det som gör att de inte tycker att katter ska födas upp på samma premisser?

Vill bara påpeka att mina honkatter är kastrerade resp får p-piller. Innan ni anklagar mig vidare.

Vem har anklagat dig och för vad? Jag bara undrar om du skulle låta en häst blir dräktig på samma sätt som så många utegående honkatter blir dvs. helt utom all kontroll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka