Sv: Ang pris på huskatter
Jag tycker inte man skall jämföra hästar, kor, åsnor, hundar, katter, kaniner, marsvin, möss och vandrande pinnar. Katter kostar 50 kronor. Det kan man läsa i tidningen, på blocket och på olika anslagstavlor runt i landet.
Det handlar ju egentligen inte om själva inköpspriset dock, utan om allmänhetens syn på katter. Att tro att en katt någon gång kommer att komma upp i samma prisklass som en hyfsad ridhäst (d.v.s. ~50 000 kr.) är troligtvis väldigt naivt, men oavsett inköpspris så ska alla djur behandlas väl. Hästar ska ha för dem adekvat omvårdnad, marsvin likaså (trots att det skiljer åtskilliga tusenlappar i inköpspris dem emellan). Det tror jag att de flesta är överens om.
MEN av någon anledning verkar ovanstående väldigt sällan gälla katter. Det finns hundratusentals hemlösa katter bara här i Sverige, men långt ifrån så många hemlösa hästar, hundar eller marsvin.
Och frågan är
varför det är så? Varför vaccinerar man sin häst och sin hund, men inte sin katt? Varför bemödar man sig med att räkna ut en noggrann foderstat till sin häst när man nöjer sig med att köpa billigt torrfoder på ICA till sin katt, utan att egentligen ha en aning om hur det påverkar katten? Varför släpper man bara ut sin katt och låter den para sig med vem den vill, när man sitter i månader och bläddrar i hingstkataloger på jakt efter den perfekta hingsten när det är dags att betäcka sin häst? Varför försäkrar man sin häst, sin hund, sin bil och sin dator men inte sin katt?
Liksom VARFÖR?
Jag har fortfarande aldrig sett ett enda vettigt svar på den frågan.
För övrigt betraktar jag mig själv precis som en "alldeles vanlig kattägare". För jag har bara har en vanlig huskatt som inte kostade mer än 500 kr. i inköp och jag är knappast överdrivet intresserad av avel, utställningar, avancerad kosthållning o.s.v.
Men jag anser mig ha elementära kattkunskaper och framförallt intresset att ge min katt en bra omvårdnad. Därför såg jag till att han var vet.besiktigad och grundvaccinerad när jag köpte honom, samt att jag därefter sett till att få honom kastrerad, försäkrad och ID-märkt. Fullt grundläggande saker som totalt knappt ens har kostat mig en tusenlapp i pengar (hittills, försäkring och vaccinering är ju löpande avgifter, dock bara på några få hundralappar/år) och någon timme i tid (när jag satt med under kastreringen).
Så, jag kan ö.h.t inte förstå varför det anses så orimligt att t.ex. vaccinera sin katt. Eller varför man väljer att vaccinera hästen framför katten, när det kostar betydligt mer att vaccinera en häst jämfört med en katt. Det kan m.a.o. egentligen inte ha med snålhet att göra.
Så återigen: Vad beror det på egentligen?