Ang lindning av ben

F

Frida89

Nu har jag funderat. Jag har ett isis-sto som har väldigt fina ben. Nästan aldrig gallig, fina senor och ja- helt enkelt BRA ben :)

Jag har nu börjat linda hennes ben efter varje pass med back-on-track paddar, i förebyggande syfte. Och nu till min fråga: om jag nu börjar linda hennes BRA ben, tror ni dom försämras på lång sikt då? Alltså jag menar tror ni att hon inte kommer att klara påfrestningar lika bra för att jag "hjälper" henne eller vad man ska kalla det?

Kanske låter lite konstigt men jag är helt enkelt rädd för att jag, istället för att hjälpa hennes ben, lindar i onödan och gör mer skada än nytta. Så snälla vad tycker ni? Ska man linda en häst som redan har bra ben, eller förstör man de redan bra benen?

tacksam för svar! :)
 
Sv: Ang lindning av ben

Du förstör dom inte, men det är helt onödigt. En frisk häst ska klara av att hålla cirkulationen uppe av sig själv!
 
Sv: Ang lindning av ben

Så egentligen kan man säga att jag varken hjälper henne eller förstör henne? :smirk: usch va petig man är egentligen :D
 
Sv: Ang lindning av ben

Det låter helt onödigt i mina öron! Min shettiskille är likadan, han har snustorra och kalla ben, oavsett ansträngning, och det finns ingen anledning att tillföra något. Tror inte riktigt på att man kan linda benen i förebyggande syfte, inte ens med BoT, för varför tillföra friska ben en massa saker i onödan? Massage, till exempel, är ju bra, men hur ofta masserar du ben och armar som inte gör ont? Tillför du liniment på dina leder och muskler när de inte är ansträngda?

Vet inte om du förstår vad jag menar, men kontentan är kanske "är det inte trasigt, så varför laga då?" Var glad istället för att din häst har fina ben! :)
 
Sv: Ang lindning av ben

Jamen faktiskt. Jag tror bara att jag lindar hennes ben just nu för att jag har en HIMLA MASSA backontrack paddar som måste användas, kostar ju en hel del :angel:
men det du sa håller jag helt med om faktiskt :bow:
TACK! :)
 
Sv: Ang lindning av ben

Lägg undan dem, en vacker dag kanske du behöver dem? Det är ju inte hästens fel att du köpt (fått?) en massa paddar, så om hästen inte behöver dem så finns det ju ingen anledning att använda dem just nu. Men som sagt, en vacker dag står man där! Jag har börjat inse att det är smart att ha ett lager av saker hemma, istället för att bara ha en av varje. Jag menar, hur skojär det om man har lite, lite sårtvätt kvar och så kommer hästen in från hagen med ett stort sår? Då är det bättre att ha en ny flaska ståendes i nåt skåp, "i fall att". Kan vara dyrt att skapa sitt lager, men vissa saker vill man ju inte stå utan om olyckan är framme...
 
Sv: Ang lindning av ben

Lindningen är egentligen inte onödig, det stärker ALLTID hästens ben när du hjälper den, det är inte speciellt mycket men den får hjälp, så jag tycker att du ska fortsätta, bara i förebyggande syfte så att dom aldrig blir galliga.
 
Sv: Ang lindning av ben

Hej med Back On Tracken så förstör du inte benen det är mer när du har dom på att du förhindrar att vätska m.m ska samlas, jag har jobbat med hästar på hög nivå inom hoppning och om du är rädd om din häst så linda du efter ett hårt ridpass tex klättring konditions trän m.m, träning och efter tävling, så behåller du de fina torra benen på din häst men varje dag ska nog inte behöva om dom redan är fina...;)
 
Sv: Ang lindning av ben

Ja ni...jag får fundera...:angel:
tack så mkt för kloka svar! :bow:
 
Sv: Ang lindning av ben

Hej Frida,
jag tycker också det verkar onödigt att linda din häst varje dag när hon har så fina ben. Däremot skadar det säkert inte om du gör det när du t.ex tränat extra hårt eller när hon börjar bli gammal och får sämre cirkulation.

Min halvblodhäst har alltid haft jättefina rena ben, men nu är han 21 år och benen svullnar under natten så jag har börjat linda honom. Det syns att det hjälper för han är ren och fin på morgonen. Tidigare lindade jag honom bara när han gått ett hårt hoppträningspass eller efter hopptävling.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 230
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 646
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp