ang. leasing

Sv: ang. leasing

Klurigt!! Du får väl ta kontakt med dödsboet.... Ropa på CP (gillar den förkortningen på Conversation Piece... hihi) och be henne vara en ängel (vilket hon oftast är utan att man måste be alltför mycket eller på knä...) eftersom hon har ett jäkla kunnande om lagar och paragrafer.

Hoho, var det någon som ropade? :D

Det där var intressant. Jag måste fundera lite på vad som händer med ditt avtal om nu dödsboet istället vill ta tillbaka eller sälja hästen. Jag skulle skynda mig att kontakta dödsboet och utreda saken ifall hästen är eller har förutsättningar att bli värdefull.

Nu har jag funderat.

Det är nog så att dödsboet måste stå kvar vid avtalet och att ni får försöka komma fram till vilka villkor ni hade kommit överens om.

Men är dödsboet tvungen att fullfölja avtalet? Eller kan de "slingra" sig ur?

Intressant, det är ju inte ofta man hör någon som råkar ut för liknande problem.

Hej Ballerina!

Du har fått många bra synpunkter redan, men jag flikar in några till.

Det är oerhört viktigt att man tänker på VEM man leasar av. Det är nästan lika viktigt som vilken häst man leasar. Det är viktigt att man känner att leasingtagaren och ägaren är på samma våglängd. Något som kan vara svårt att känna, men man kan försöka få referenser på varandra.

Du har nämnt värdeminskning, men vi har tagit in aspekten värdeökning också. Därför har vi sett till att ha en klausul i våra leasingkontrakt som gjort att endast leasingtagaren kan säga upp ett kontrakt som gäller tävlingsbiten. Det är inte så kul om hästen går bra och precis när det är dags för V75-start, så tar ägaren hem hästen...

Vi har även haft att prispengarna fördelas EFTER körsvensprovisionen är avdragen, men det tror jag inte är så vanligt. Tänk om du leasar en häst på 70/30 och sedan ska du betala körsvensprovision...då är det bara 60% kvar. Måste springa in rätt mycket för att ha chans att få ihop det ekonomiska då.

Det är inte lätt att hitta vettiga leasinghästar, men generellt sett bör värdet på hästen vara minst 50.000 kr (helst mer!). Att leasa en häst som är värd 10-20.000 kr är ingen bra affär. Sån häst bör man köpa. Visst kan 10.000 kr vara mycket pengar att lägga ut för många, men om du väntar tre månader så är det vad hästen hade kostat under tiden. Det är alltid svårt att uppskatta värdet på en häst, men fråga runt lite med oberoende vad de tycker att hästen bör vara värd.

Räkneexempel:
En häst som är värd 10.000 kr.
Om du leasar på 80/20. Då har du gjort en "dålig affär" när den sprungit in mer än 50.000 kr (20% = 10.000 kr). Hästar som är värda 10.000 kr springer förvisso sällan in 50.000 kr, men man bör ha ambitionen att det ska komma in mer. (30% = dålig affär vi 33.333 kr) Köper du hästen har du ändå värdet i hästen kvar om den inte blir jättesjuk eller dör.

En häst som är värd 50.000 kr. Som du leasar på 80/20. Då är det en "dålig affär" när det sprungit in mer än 250.000 kr (20% = 50.000 kr). En 70/30-deal skulle göra det till en bra affär upp till 166.667 kr. Skulle hästen spinga in mer än så kan man nog leva med det... :banana:

Ja, men hur hittar man den perfekta leasinghästen?
Mitt tips är att leta efter ett sto som inte trivs i ett större proffsstall, men som ändå visat att det finns kapacitet. Då är det bara att hoppas att ägarna lessnat på att betala dyra träningsavgifter, men är intresserade av att avla på henne. Det gäller att de vet att hästen har kapacitet att tjäna mera på tävlingsbanorna och att hon skulle trivas bättre hos en amatör i lugnare miljö. (Vet de inte, så får man övertyga dom!) Då kan ägarna se att avelsvärdet höjs för deras del.

Hmm...jag som skulle fatta mig kort. ;)

Ja, men hur hittar man den perfekta leasinghästen?
Mitt tips är att leta efter ett sto som inte trivs i ett större proffsstall, men som ändå visat att det finns kapacitet. Då är det bara att hoppas att ägarna lessnat på att betala dyra träningsavgifter, men är intresserade av att avla på henne. Det gäller att de vet att hästen har kapacitet att tjäna mera på tävlingsbanorna och att hon skulle trivas bättre hos en amatör i lugnare miljö. (Vet de inte, så får man övertyga dom!) Då kan ägarna se att avelsvärdet höjs för deras del.

Hmm...jag som skulle fatta mig kort. ;)

tack för dina tankar! :)

Detta om att ta ett sto, handlar det mest om att ägarna kan se det positiva i att hon ökar i värde som avelssto och därmed blir lättare att få leasa? Eller varför just ett sto?

Generellt sett tror jag många som "givit upp" med sin häst vill sälja den. Däremot om de vill avla (då är det oftast ston), så kanske de vill ge hästen en ytterligare chans och vänta ett eller ett par år med att betäcka. En chans som inte kostar ägarna några pengar. Det var så jag resonerade.

/Giantchill

PS Om ägarna är intresserade av att avla finns det goda förhoppningar om att stoet kan ha en skaplig härstamning, vilket sällan är någon nackdel.

Så om man skulle få för sig att leasa en pålle.. Tror ni man kan hitta nån hos proffstränare?

Absolut. Jag tror att man kan hitta en häst att leasa (kanske inte någon som är så bra att den försöjer sig hos en tränare) genom att kontakta tränare. Det brukar ju alltid finnas någon häst i ett hörn som inte riktigt försörjer sig men som kanske skulle kunna bli en bra häst i en annan miljö. Eller i vart fall inbillar man sig det... :D

Absolut. Jag tror att man kan hitta en häst att leasa (kanske inte någon som är så bra att den försöjer sig hos en tränare) genom att kontakta tränare. Det brukar ju alltid finnas någon häst i ett hörn som inte riktigt försörjer sig men som kanske skulle kunna bli en bra häst i en annan miljö. Eller i vart fall inbillar man sig det... :D

haha, ja..

Jag menar alltså inte en häst som är helt slutkörd.. Helst en som man skulle kunna vinna nått lopp med då och då..
Helst en som man kan tävla monté med! :D

Så om man skulle få för sig att leasa en pålle.. Tror ni man kan hitta nån hos proffstränare?
Jag vill påstå att det är hos en proffstränare som du ska leta. Helst hos en större proffstränare. Du verkar ha kontakter i Goop stallet? De är ju erkänt duktiga, men det kan ändå finnas någon häst som inte trivs riktigt och/eller hamnat lite snett på det. Passa dig för hästar som är och har varit skadade. Helst ska de ha startat ofta och helst relativt nyligt. Då minskar man riskerna.

Absolut. Jag tror att man kan hitta en häst att leasa (kanske inte någon som är så bra att den försöjer sig hos en tränare) genom att kontakta tränare. Det brukar ju alltid finnas någon häst i ett hörn som inte riktigt försörjer sig men som kanske skulle kunna bli en bra häst i en annan miljö. Eller i vart fall inbillar man sig det...
Precis! För många som har hästen i träning hos en större tränare är det de stora årgångsloppen och V75 som hägrar. Om hästen inte duger i de sammanhangen vill de satsa på en ny häst och då kan leasing vara attraktivt för dessa hästägare. De slipper en kostnad på ca 150.000 kr/år, men har ändå chansen att få in pengar. Kan man "sälja in sig" hos dessa kan de se möjligheterna med miljöombyte och att ändå känna sig delaktiga i hästen, utan att det kostar.

Jag menar alltså inte en häst som är helt slutkörd.. Helst en som man skulle kunna vinna nått lopp med då och då..
Helst en som man kan tävla monté med!
Nej, det är ingen slutkörd häst du ska ha! Självklart måste man se att det finns potential att hästen ska åtminstone försörja sig och vinna lopp. Eftersom du rider monté är det en ypperlig möjlighet att kunna få hästen att tända till extra.

Personligen har jag vid två tillfällen hittat två "guldkorn". Båda gångerna var det ett sto som var nybliven 4-åring som inte dög i proffsträning. Den ena köpte jag för 20.000 kr och den andra leasade vi. Båda sprang in mer än 100.000 kr. Den vi leasade hade potential att springa in en miljon, men psyket var redan alltför tilltufsat.

Det kan vara läge att inför kriterieauktionen leta aktivt i storstall efter leasingobjekt. Många tränare ska byta ut hästar för att få in unghästar. Ring upp några tränare och hör dig för om de har något att erbjuda.

hur länge letade du för att hitta dina "guldkorn"?

Den som jag köpte hittade jag bara efter några telefonsamtal. Två veckor senare stod hon i mitt stall.

Leasinghästen fick vi nys om via en bekant, utan att vi letat efter häst. När vi fick erbjudandet om hästen gick det fort att bestämma sig och knyta ihop ett kontrakt.

Nu vet jag att jag har haft en massa tur inblandat när jag hittat dessa hästar. Jag tror inte att man ska stressa för att hitta en häst. Det får ta lite tid och viktigt att det känns rätt. Ofta blir man direkt jätteintresserad och "VILL HA!", men man ska sansa sig och se över för och nackdelar innan man slår till. Som jag påtalat tidigare om leasinghästar är att det ska kännas rätt BÅDE med hästen och ägaren.

*knapplån*

Spinner vidare på leasing och lånar tråden lite...

Har varit inne på travsport.se och kollat en häst som är utleasad. Alltså, under Ägare står leasingtagare XX och XX. Tidigare har det även stått att XX (en av leasingtagarna) står under Tränare men nu står där ingenting. Vad beror det på? Har de sagt upp hästen men leasar den fortfarande? Eller är den skadad och kommer inte starta mer?? När man kollar under leasingtagarnas Hästar i träning finns hästen inte med...

Någon som har några kloka svar till en förvirrad? :confused:

Då har tränaren anmält till STC att h*n inte har hästen i träning längre. Det kan vara så att den har skadat sig och inte tränar för tillfället, eller så kan leasingen gått ut/sagts upp men STC har inte fått in papper på att leasingen upphört. Sen kan det givetvis vara en uppsjö av andra orsaker till att den inte står i träning längre men står som utleasad. Men då jag inte vet några detaljer så låter jag bli att spekulera vidare. :)

Ska förhoppningsvis leasa ett 2-årssto nu till våren.
Hinner inte fylla 18 innan vi ska skriva på kontraktet, men hur fungerar det då jag väl är 18? Måste någonting skrivas om då?

Och hur är det med försäkringar? Ägaren har henne försäkrad, kan jag teckna till en veterinärvårdsförsäkring eller måste jag teckna en egen "grundförsäkring"?
(Har btw ingen koll alls på försäkringar, så all info om det är välkommet...)

du får väl stå som "delägare" även om du är under 18.
Så alltså borde du väl få stå som leasingtagare oxå bara du har någon myndig person med oxå. En förälder tex. Det behöver du väl knappast ändra efter att du fyllt 18, jag menar det är ju bara ett namn på ett papper.
Men det är klart. Vill du ändra så bara du står med så kan du väl göra det oxå. Fast då kostar det säkert... (?)

Jag ska skriva på kontraktet med en annan vuxen, som ska stå med rent formellt för att jag ska få starta henne i premielopp nu i höst, men jag behöver väl ändå förmyndarens underskrift?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar