ang. leasing

Ballerina

Trådstartare
Har funderat lite på hur det fungerar när man leasar en travhäst... Har aldrig gjort det själv, men vet ju att många gör så nu för tiden.

Dom jag pratat med säger att dom gjort som såhär att leasingtagaren betalar allt som hästen kostar att hålla osv (som om den själv ägde den) och sedan får leasingtagaren en viss % av ev. vinstpengar och ägaren får en viss %.
Då undrar jag om det finns någon regel som säger hur mkt % ägaren/leasingtagaren får var? Eller bestäms det mellan parterna själva?

Finns det speciella leasingkontrakt? Eller skriver man eget?

Om hästen (en starthäst) skadas allvarligt (så den inte längre kan tränas/tävlas) när den är hos leasingtagaren, vad händer då? Jag menar, hästen minskar ju enormt mkt i värde. Och det är väl inte så kul för ägaren att sen få hem en häst som inte längre är användbar? Är det en "risk" som både ägare o leasingtagaren tar? Eller måste leasingtagaren ersätta ägaren för den värdeminskningen?

Jaja, mkt frågor.. Men frågar man inget så får man ingenting veta! Kul om någon tar sig tid att svara!

Sv: ang. leasing

leasingtagaren betalar allt som hästen kostar att hålla osv (som om den själv ägde den) och sedan får leasingtagaren en viss % av ev. vinstpengar och ägaren får en viss %.
Ja. Det stämmer.

Då undrar jag om det finns någon regel som säger hur mkt % ägaren/leasingtagaren får var? Eller bestäms det mellan parterna själva?
Det är upp till parterna att bestämma procentsatsen. Det vanligaste är 20/80 eller 30/70.

Finns det speciella leasingkontrakt? Eller skriver man eget?
ASVT har färdiga kontrakt. 50:-/ set om tre stycken. Man kan givetvis skriva ett eget. Jag tycker ASVT´s är lite taffliga.

Om hästen (en starthäst) skadas allvarligt (så den inte längre kan tränas/tävlas) när den är hos leasingtagaren, vad händer då? Jag menar, hästen minskar ju enormt mkt i värde. Och det är väl inte så kul för ägaren att sen få hem en häst som inte längre är användbar? Är det en "risk" som både ägare o leasingtagaren tar? Eller måste leasingtagaren ersätta ägaren för den värdeminskningen?
Skador händer tyvärr lite då och då. Det är viktigt att ha ett ordentligt skrivet avtal och att hästen är försäkrad. Det är dessvärre en risk som båda parter tar.

Jaja, mkt frågor.. Men frågar man inget så får man ingenting veta! Kul om någon tar sig tid att svara!
Klart man måste fråga för att få veta. Hoppas mitt svar bringade lite ljus på dina frågor.

Senast ändrad av en moderator:

ASVT har färdiga kontrakt. 50:-/ set om tre stycken. Man kan givetvis skriva ett eget. Jag tycker ASVT´s är lite taffliga.

Kan det isf vara värt att köpa ASVT:s kontrakt för att använda som grundmall till ett "eget" kontrakt som man kompletterar med det man tycker saknas?

Skador händer tyvärr lite då och då. Det är viktigt att ha ett ordentligt skrivet avtal och att hästen är försäkrad. Det är dessvärre en risk som båda parter tar.

Men, blir man då skyldig att betala till ägaren? Eftersom hästens värde minskar? Eller är det bara en risk som ägaren helt enkelt får ta, och sen bara acceptera när olyckan väl varit framme...?

Klart man måste fråga för att få veta. Hoppas mitt svar bringade lite ljus på dina frågor.

Tack, det är jättesnällt! :)

Kan det isf vara värt att köpa ASVT:s kontrakt för att använda som grundmall till ett "eget" kontrakt som man kompletterar med det man tycker saknas?
Det finns säkert någon du kan låna ett avtal av för att tillverka ett eget avtal. ASVT´s avtal säljes bara i set om tre.

Men, blir man då skyldig att betala till ägaren? Eftersom hästens värde minskar? Eller är det bara en risk som ägaren helt enkelt får ta, och sen bara acceptera när olyckan väl varit framme...?
Jag kan inte tänka mej att man blir skadeståndsskyldig. Förutsatt att man själv inte varit vårdslös och oaktsam. Det här är en fråga som jag tror juristkunnige Conversation Piece kan bättre än jag.

Tack, det är jättesnällt! :)
;)

Det finns säkert någon du kan låna ett avtal av för att tillverka ett eget avtal. ASVT´s avtal säljes bara i set om tre.

Jag kan inte tänka mej att man blir skadeståndsskyldig. Förutsatt att man själv inte varit vårdslös och oaktsam. Det här är en fråga som jag tror juristkunnige Conversation Piece kan bättre än jag.

;)

CP - vart är du? :angel::D
(Kanske inte är så smart att förkorta ditt namn?)

Vore ju spännande om man fick svar på alla frågor man går o funderar på om dagarna! :)

Tack så jättemkt för alla dina svar! :bow:

Senast ändrad:

Vad gäller skador eller sjukdom på häst så är det givetvis en risk man får ta. Särskilda bestämmelser kan säkert upprättas. Det är lite olika vem som försäkrar hästen, men normalt brukar det vara leasingtagaren, eller att denne betalar en årlig avgift till "ägaren" som täcker försäkringen.

Jag leasar en häst, som hade oturen att bli sjuk det första den blev efter att jag fick den. Nu har jag och ägaren haft en väldigt bra kontakt och hon betalade försäkringen detta år, men jag fick liksom alla uppgifter.

När nu hästen blev sjuk så var det bara så att JAG kontaktade försäkringsbolaget, och det var också jag som fick tillbaka någon % av allt detta kalas kostade. Själva ägaren stod bara som förs.tagare, men med hennes fullmakt så fick jag utbetalningen från förs.bolaget.
Hästen minskade förstås inte i värde efter detta, men starten dröjer ju.

Dock är jag fullt medveten om att det inte är alla som har en så lättsam och förstående ägare, som man kan komma överens med. Så det där varierar nog från fall till fall.

Det ÄR du som leasingtagare som ÄR ansvarig för hästen. Men du blir ju inte skyldig något om hästen blir skadad, det kan man ju inte rå för? Det är ju annat om du medvetet skulle skadat hästen, men det finns det paragrafer för i avtalet tror jag.
(är på jobbet, så jag har det inte här)

Däermot vet jag att jag inte skulle bli skyldig ägaren något om nåt hände hästen. MEN, skulle den bli oduglig nu så har jag iaf kontrakt, och det säger ju att hästen tillhör mig tills detta löper ut, vilket alltså betyder att jag har hästen även om den skulle bli skadad.

När man håller på med hästar finns ju inga garantier det vet vi ju ;-)
Men jag älskar denna häst, så även om han skulle bli skadad skulle jag med glädje behålla honom!

Senast ändrad:

Det ÄR du som leasingtagare som ÄR ansvarig för hästen. Men du blir ju inte skyldig något om hästen blir skadad, det kan man ju inte rå för? Det är ju annat om du medvetet skulle skadat hästen, men det finns det paragrafer för i avtalet tror jag.
(är på jobbet, så jag har det inte här)

Okej. Nej självklart skulle jag ju inte skada hästen med mening. Utan jag mest funderade över hur det skulle kännas för ägaren om hästen blev "trasig" för all framtid.. Men, som sagt var så kan man väl kanske inte rå för det..

Eller måste leasingtagaren ersätta ägaren för den värdeminskningen?
QUOTE]

Någon form av värde existerar inte på så sätt. Det skrivs ju tex inte i kontraktet att hästen är värd si och så mkt när du får den. Och jag har då aldrig hört om att något skulle få ersätta ägaren om hästen blir skadad.
En bra försäkring kan ju dock göra att man känner sig tryggare.

Okej. Nej självklart skulle jag ju inte skada hästen med mening. Utan jag mest funderade över hur det skulle kännas för ägaren om hästen blev "trasig" för all framtid.. Men, som sagt var så kan man väl kanske inte rå för det..

Det är väl ganska självklart att det skulle kännas för jävligt...men det skulle det ju gjort om ägaren tränat själv med. Det är en risk man får ta när man håller på med djur...:(

CP - vart är du? :angel::D
(Kanske inte är så smart att förkorta ditt namn?)

Tittut, här är jag!

Hur var nu frågan, om man kan bli skadeståndsskyldig om en häst man leasar skadar sig i din vård?

Ja, det kan man nog bli om man varit vårdslös med hästen. Det torde (ursäkta ordvalet men jag vill inte svara vilseledande säkert eftersom det är en fråga som inte är alldeles enkel eller utan undantag) vara samma regler som gäller för en tränare som har hästen i träning. Jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag läste på det här, men jag har för mig att det var så här: Om hästen skadar sig utan samband med träning, t ex i hagen eller i boxen, så har tränaren ansvar om han kan anses ha varit vårdslös i sitt sätt att hantera hästen. T ex har en tränare blivit ersättningsskyldig för att en häst blivit sprakad i hagen av en annan häst som hade brodd i skorna. Det ansåg vårdslöst att ha hästar med brodd tillsammans med andra hästar. Däremot är man inte ansvarig för skador som hästen får i samband med normal träning annat än om man varit grovt vårdslös eller uppsåtligen skadat hästen. Här finns det ett rättsfall där Svanstedt var lärling hos Stig H och enhäst kvävde sig i träning för Åke. Ägaren tyckte att Stig H borde ha valt bättre personal och därför ansvarade för hästen. Men Stig H behövde inte ersätta hästen eftersom man ansåg att skadan hade uppkommit i samband med träningen.

Och sedan var det något med presumtion och bevisbörda som jag inte riktigt kommer ihåg på rak arm, men det kan vi ta en annan gång.

God natt!

men låt oss säga att hästen får en skada under ett lopp då?
Kan det skyllas på leasingtagaren?

Inte i normalfallet. Men man kan alltid hitta på speciella omständigheter som gör att det blir en annan bedömning. Till exempel skulle man väl kunna tänka sig att man skulle kunna bli skadeståndsskyldig om man använder otillåten utrustning i lopp och det skadar hästen. Men det är inget som jag känner till har prövats och det verkar långsökt eftersom den som påstår att en sak (hästen) har skadats måste kunna bevisa både hur skadan har uppkommit och hur mycket skadan är värd. Jag tror att du kan vara helt lugn där.

Hejsan,

Jag har "Alice" på leasing 80/20 till mig/ägaren. I Mars-06 skadade hon sig i hagen (hovbensfraktur) & ägaren hade försäkrat där jag stod för självrisken & övriga kostnader. Har sån tur att ägaren är en toppen "gubbe" som litar helt på mig, bor 30 min härifrån & har inte hälsat på en enda gång för han anser att bättre kan princessan inte ha det:)
Jag beställde ASVT:s avtal. Det räckte för oss. Vi har mkt SMS kontakt när jag undrar saker eller inför start, efter värmning & lopp osv. Bla har vi muntligt kommit överens om att hon ska hem igen under april/maj för att bli fölmärr:)

Har 2 hästar på leasing. Båda enligt ASVT:s kontrakt vilket jag tycker täcker det mesta.
Båda står på 70/30%.
Ena ägaren bor 40mil härifrån och vi har kontakt via mail, telefon och SMS.
Andra ägaren bara några mil bort och kommer och hälsar på.
Det har funkat bra hela tiden mellan mig och ägarna och hästarna har hållt sig ifrån allvarligare skador.

en fråga till er som leasar häst:

Vart hittade ni hästarna att leasa? Sidor på nätet? Egna kontakter? Tränare?

Den ena hittade jag på annons i Travronden.
Den andra på hastnet.se.

Jag råkade ut för detta. en fin fyraåring leasade jag ut. fick höra eftre ca 2-3 månader (bara jag som ringde) att hon linkade lite. ok tänkte jag vricka sig kna alla göra.
efter 2 månader "linkade"hon ff o leasingtagaren vägrade ta ut vet så jag bröt kontraktet i samråd med henne o hon körde hem hästen.
den hoppade på tre ben ur transporetn o så halthade alltså hästen varit hela tiden utan vettíllsyn.Hon var fullförsäkrad o jag erbjöd mig dela kostnaderna.
vi fick tid hos en vet som remitterade till röntgen o pang så var hästen död. prognosen var så dålig att inte ens avel var att tänka på.
Hade inte min pappa varit jättesjuk hade hon fått på sig en stämning för djurplågeri. det enda hon sa var-jaha var det så. jag trodde väl det, när jag meddelade att hästen var avlivad.
Så reglera noggrannt i kontraktet vad som gäller. vi hade det leasingkontrakt som finns att köpa från asvt.
själv har jag leasat från andra utan problem, det har varit självklart med vetvård osv.

men usch va hemskt.. :crazy:

Jag förstår inte att folk kan vara så korkade/snåla (?) eller vad det nu beror på.

Alice är en fd passhäst till mig sen jag jobbade hos proffs, och ägaren frågade efter att hon varit hemma hos honom igen i 4 mån om jag var intresserad av att köra igång henne igen. Självklart juh!:D

Jag har en leasad häst 70/30 ägaren blev tipsad om mig när han hade hästen i träning hos min förra chef.
Men nu har ägaren dött och jag undrar vad som händer med mitt avtal nu :( har inte hört någonting hur det går snart ett halvår sen
/Cetzy

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 205
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18