Ang leasing och skadad häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Shadowfaxe
  • Startdatum Startdatum
S

Shadowfaxe

Om en häst skadas under leasingperioden så att den blir obrukbar för tävling, vad gäller? Vilket ansvar har hyrestagaren?

Sv: Ang leasing och skadad häst

när du leasar häst är det upp till hästägaren att ha hästen försäkrad. enligt det leasingavtal som kommer från stc är det så det ska vara - är hästen oförsäkrad får väl ägaren ta det men i alla händelser måste man ha kommit överens om detta ifall ngt skulle hända. Leasingtagaren åtar sig att omhänderta, träna och förvara hästen på ett sådant sätt att hästen inte kommer till skada - dvs inte släppa ut den i hagar utan säkert stängsel, eller stalla upp i vedboden mm... har du fått problem så vänd dig till stc - dom kan allt där!

Sv: Ang leasing och skadad häst

Det kan hända att du får ta ansvar över hästen ända till leasingtiden ut iallafall, om inget annat står i kontraktet....som ovan så är det den riktiga ägaren som står för försäkringen, men ev behandlingar står DU för....

Det beror på hur kontraktet är skrivet, om det är etts sto kan man ha en klausul att ägaren tar tillbaka hästen för ev betäckning, eller att man gör upp hästens framtid gemensamt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu florerar smittsamma sjukdomar i landet. Det är allas ansvar att hålla våra hästar friska och det är viktigt att ha koll på vad...
Svar
0
· Visningar
72
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: NOC14
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka