Ang "kolla masken"

proxygirl555

Trådstartare
Hur ofta kommer ni att använda er utav detta när avmaskningsmedel är receptbelagt ;) Om man skickar in ett träckprov o det visar sig att hästen har mask, jag ringer då vet o får ut ett recept. Ska jag sedan anv mig utav avmaskningsmedlets dosering på intervaller eller ska jag skicka in ett nytt träckprov efter ett tag och isf hur lång tid efteråt??

Mvh sandra:bump:

Sv: Ang "kolla masken"

Varför inte fråga veterinären när du ändå har honom/henne på tråden?

Immer

Det beror på hur mycket mask din häst har och hur din hagsituation ser ut.

ville bara göra er uppmärksamma på att bandmask inte alltid syns på "kolla masken" utan det behövs ett blodprov för att konstatera dessa små godingar. Har använt kolla masken ca 3 år och missat det. Min Issis fick kolik och fick i all hast åka till strömsholm, där de bla tog ett blodprov och konstaterade mkt bandmask:mad:, och jag hade alltid tagit med "bandmask diagonstik", medans veterinären på strömsholm sa att ca 65% av alla hästar har bandmask och att det sällan syns på Kolla masken:eek:, kände jag mej som en djurplågare och miffo eller?! Men nu är hon och de andra maskade, hade ändå unghästar som ska maskas nu, men jag litar inte bara på kolla masken i fortsättningen.

Men trodde de på Strömsholm att koliken berodde på bandmasken? Det finns väl en undersökning som visar att bandmask är vanligt hos hästar, de 65% kommer väl därifrån, men att det normalt inte ger problem, och därför avmaskar man normalt inte mot bandmask. Och kolla masken kollar inte bandmask, det står t ex på deras hemsida, se http://www.kollamasken.nu/?sida=hast&kategori=fakta_hast&subkategori=bandmask
Så jag tror inte du kryssade i någon bandmaskdiagnostik-ruta, däremot finns det en för att odla den stora blodmasken?

Jag har kört kolla-masken detta året. I våras hade hästen värdet 30, dvs väldigt lågt, så då avmaskade jag inte. Innan betet krävde betesägaren avmaskning, då blev det Cydectin. I höstas gjorde jag kolla masken igen, värde 0. Eftersom min häst inte verkar ha någon mask, och går i egen hage nu som mockas dagligen, så kommer jag inte att göra kolla masken förrän den ska släppas ihop med andra hästar.
Ofta brukar stallägaren styra vad som gäller, annars tror jag de rekommenderar kolla masken på våren en gång, sommaren och ev hösten. Men det beror lite på hur mycket mask hästen har haft innan, åldern, hur hagana sköts osv. Så att fråga din vet är väl ett bra tips.

Hejsan!
Jag har aldrig anv'nt `kolla masken` så jag undrar lite vad det kostar vart man beställer det och hur det funkar!!!
Tacksam för svar snart!!!

Jag har köpt kollamasken på apoteket och på Lantmännen/Granngården, tror det kostade runt 289/259 nåt. Allt du behöver finns i lådan: Man tar ett par färska "bollar" med engångshandskarna, lägger i en platspåse, lägger plastpåsen i lådan när man har fyllt i blanketten, lägger på postlåda - klart. Sedan får man svaret på mejl inom ett par dagar. Tänk på att posta söndag-onsdag, så att lådan inte blir liggande på posten över helgen.
Men jag tror inte de normalt rekommenderar att göra kolla masken på vintern bara för att kolla i största allmänhet, då maskarna ofta har vilostadie på vintern, om det inte är så att man har anledning att tro att hästen har mask. Jag tror det är bättre att vänta till våren normalt.

ville bara göra er uppmärksamma på att bandmask inte alltid syns på "kolla masken" utan det behövs ett blodprov för att konstatera dessa små godingar. Har använt kolla masken ca 3 år och missat det. Min Issis fick kolik och fick i all hast åka till strömsholm, där de bla tog ett blodprov och konstaterade mkt bandmask:mad:, och jag hade alltid tagit med "bandmask diagonstik", medans veterinären på strömsholm sa att ca 65% av alla hästar har bandmask och att det sällan syns på Kolla masken:eek:, kände jag mej som en djurplågare och miffo eller?! Men nu är hon och de andra maskade, hade ändå unghästar som ska maskas nu, men jag litar inte bara på kolla masken i fortsättningen.

Det finns ingen ruta för bandmaskdiagnostik på KollaMasken. Den enda du behöver bli arg på är dig själv som inte ser efter vad du faktiskt köper för något. KollaMasken är för rundmask, vilket också står på den.

Blodprovet för bandmask visar inte vad hästen har just nu, utan antikropparna kan finnas kvar långt efter masken varit i hästen, även om hästen är avmaskad kan provet visa positivt.

Det finns ett annat träckprov man kan ta som är säkrare för bandmask, kika på Vidilabs hemsida så hittar du mer information.

Men blodmask då? Visar inte KollaMasken lilla blodmasken också?

Jaha :D Det hade jag ingen aning om faktiskt.

Vidilab som gör maskanalyserna, har egen veterinär, som både kan hjälpa till med avmaskningrådgivning samt att skriva recept.

Det är lite omtvistat om de analyser som görs för bandmask i Sverige är tillförlitliga. De går ut på att man kollar i inskickade träckbollar, om man hittar bandmask eller dess ägg. Ägg kräver vuxna maskar. Eftersom bandmasken släpper en bitar av sin "svans", är det inte säkert att en sådan bit ligger i nån av de träckbollar man skickat in. Det finns ett engelskt företag som gör antikroppstester för bandmaskantikroppar, men detta kräver alltså att man tar ut en veterinär som tar blodprov, som sedan skickas till England för analys.

Senast ändrad:

Hej jag utryckte mej lite virrigt:angel: vad jag menar är att jag har skickat in prov för bandmask, förutom den vanliga lådan, det är mkt billigare att fixa via vilabs hemsida än apoteket förövrigt:idea:. Min häst som jag trodde var maskfri:crazy: hade mkt bandmask enl det blodprov de tog på strömsholm:confused: man lär sej alltid nåt nytt:bump:

vet inte varför mitt lilla gryn fick kolik, men de där usla bandmaskarna ligger nära till hands enl vet.:crazy: Men nu är de (förhoppningsvis) borta:banana:

Vidilab som gör maskanalyserna, har egen veterinär, som både kan hjälpa till med avmaskningrådgivning samt att skriva recept.

Det är lite omtvistat om de analyser som görs för bandmask i Sverige är tillförlitliga. De går ut på att man kollar i inskickade träckbollar, om man hittar bandmask eller dess ägg. Ägg kräver vuxna maskar. Eftersom bandmasken släpper en bitar av sin "svans", är det inte säkert att en sådan bit ligger i nån av de träckbollar man skickat in. Det finns ett engelskt företag som gör antikroppstester för bandmaskantikroppar, men detta kräver alltså att man tar ut en veterinär som tar blodprov, som sedan skickas till England för analys.

Just nu är den stora "omtvistningen" hur tillförlitligt blodprovet faktiskt är eftersom en överdrivet stor del av proverna visar positivt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 881
Senast: Lhas
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst ska åka iväg på utbildning 26 April till 24 Maj. Utbildaren vill att han ska vara avmaskad då hennes varit nollade i flera...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 193
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI