Lillsillen

Trådstartare
Nu har flera fall av kolik inträffat i trakten sista veckan.
Kan det ha ett samband med att det kommit stora mängder snö??
Det snöar dagligen och har väl kommit en halv meter vid det här laget.
Kylgraderna håller sig runt -3

Vad kan man göra för att förebygga?
Betfor kan jag ej ge pga tidigare fång.
Ena hästen är skodd utan sulor o brodd fortfarande, så promenader/ridning går ej ännu. Den andra är inte inriden.

Hade kolik på barfotahästen (2,5 år gammal) förra vintern, men en trasig halsven till följd av permanentkanylen som fick sättas in....Och jag vill INTE riskera att det händer honom igen!!!

Tips???

Sv: Ang kolik

Många hästar dricker för dåligt på vintern och speciellt vid snabba temperaturväxlingar, då kommer koliken som ett brev på posten.

Bästa sätter att förebygga är faktiskt att ha koll på vattenintaget :)

En skvätt matolja/majsolja till varje fodring är toppen! :)

Och dricker hästen dåligt så försök hitta nånting annat den gillar som du kan ha i vattnet, en del häller tex äpplejuice i, vilket många hästar brukar gilla.. :D

Kolik på vintern brukar oftast handla om vattenbrist. Vattnas hästarna i hagen under dagen ? Många människor gör ju inte det utan anser att snö räcker...och det gör det inte.

Sedan kan det ha att göra med dålig hygienisk kvalitee på grovfodret. Många slänger ju bara grovfodret på backen, eller ställer ut en storbal..som är en bra grogrund för oönskade bakterier. Grovfoder ska läggas en bit ovanför backen, ej direkt på.

Glömde.

På vintern handlar det om förstoppningskolik, villket beror dels på det jag redan skrivit: vattenbrist, men även att hästarna rör på sig mindre. Tex är det isande kallt, kanske man inte direkt tar ut och motionerar hästen, utan hellre låter den gå i hagen. Och när det är kallt rör sig hästar mindre i hagen, dom står gärna stilla, och därmed dricker dom mindre. Hästar dricker heller inte isvatten så mycket. Visst dricker dom sådant, men inte i den mängd dom behöver. Se till att hästarna rör på sig och dricker när det är kallt. Se till att inte bara ge isvatten. Införskaffa någon slags värmare eller annat.

Om snö orsakade kolik skulle ingen i norrbotten kunna ha häst, eller i något annat av norrlandslänen heller. Inte heller tre minusgrader orsakar kolik.

Därmot är det (o)tillgången på vatten som kan vara en orsak. Är det riktigt kallt så dricker i alla fall mina hästar lika mycket som under en varm sommardag. Enligt min erfarenhet är det de hästägare som inte har vatten i hagen på vintern vars hästar får kolik på vintern.

hahaha.... jag menade förståss inte att det är snön i sig som är orsaken, utan den snabba temperatur o klimatskillnad som blivit då det var barmark o plusgrader för bara en vecka sedan,...jmf m 50 cm snö idag o snöstorm/snålblåst varje dag...

Självklart har jag vatten i hagen!!
Ingen storbal ute heller..
Och täcke på när det är oväder.

Senast ändrad:

Jag har oxå en kolik häst just nu. Vätskebristen är den stora boven för oss. Första kolikanfallet han fick var lindrigt och gick över på ett par timmar. Andra gången nu så tog det längre tid och han var lös i magen:confused: Problemet är att få honom att dricka. Det enda han tycker är ok är betfor vatten. Läste nu att det kan ge fång. Hjälp det vill vi inte ha!!! Hur får man hästen att vilja dricka igen? Idag har jag provat att ge honom vätske ersättning 1msk salt o 1 liter vatten. Det fick jag ge honom med spruta i munnen eftersom han vägrar dricka. Äppeljuice dricker han inte. Vad kan jag göra???? Någon bra idé någon?

Nu blev jag lite orolig. Eftersom vattnet fryser i hagen har hästarna inte haft tillgång till vatten dagtid denna veckan.
Hur snabbt kommer koliken, över dagen eller ? Jag håller koll på att hästen dricker ordentligt inne (uppskattningsvis 20-30 l/dygn ).

Kolik kan komma på några timmar. Det spelar ingen roll om din häst dricker bra inne om den ändå står utan vatten flera timmar under dagen.

Nu har flera fall av kolik inträffat i trakten sista veckan.
Kan det ha ett samband med att det kommit stora mängder snö??
Det snöar dagligen och har väl kommit en halv meter vid det här laget.
Kylgraderna håller sig runt -3

Vad kan man göra för att förebygga?
Betfor kan jag ej ge pga tidigare fång.
Ena hästen är skodd utan sulor o brodd fortfarande, så promenader/ridning går ej ännu. Den andra är inte inriden.

Hade kolik på barfotahästen (2,5 år gammal) förra vintern, men en trasig halsven till följd av permanentkanylen som fick sättas in....Och jag vill INTE riskera att det händer honom igen!!!

Tips???

Det jag gör med mina två hästar för att försöka förebygga kolik är:

* Ha täcke på dem. Min erfarenhet är att om de går "nakna" måste de hålla värmen själva och då kräver de mera grovfoder vilket kan ge förstoppning om de inte dricker ordentligt. Och de blir inte heller så sugna på kallt vatten om de nu inte har det varmt om kroppen.
* Skifta från hö till ensilage under vintern. Blir ju inte lika torrt. Mina får fri tillgång så mkt hö är inte ngn höjdare.
* Blanda ut allt kraftfoder som de får i en massa vatten, så de äter soppa.
* Ge linfrö. (Kokande vatten måste hällas över linfrö't. Men det kanske du vet)
* Ha vatten i hagen. Det är lite jobb om man inte har nån sån värmande balja, men hellre det är sjuk häst.
* Hålla koll på hur mkt de dricker inne. Hinkar i boxarna är väldigt bra, då kan man lätt kontrollera det.
* Hålla koll på att de skiter som de brukar. I boxen är det ju enkelt.

Jag ger inte betfor mer än vid nödfall om jag måste hitta ngt akut sätt att få dem att dricka. Och då blir det oftast bara vattnet från betforn. Men det är effektivt.
Man får dock inte ge det som en vana för det kan göra att det vanliga vattnet inte duger sen.

I Uppsala-Stockholmstrakten verkar det gå någon form av virus. Hästarna får en febertopp, blir lösa i magen, och vissa får även koliksymtom. Mycket smittsamt, dessutom.

*KL*

Jag har hört att det är bra med betfor till hästar som haft fång?
Ingen av våra har haft det för den skull men blev nyfiken på vad som är "rätt"

*KL*

Jag har hört att det är bra med betfor till hästar som haft fång?
Ingen av våra har haft det för den skull men blev nyfiken på vad som är "rätt"

Betfibrerna är ju bra för de flesta hästar, om än inte livsnödvändiga sas, om hästen äter bra med grovfoder.

Däremot är melassen inte så bra för en fånghäst, men den lakas ju ur när man blötlägger betforen, så den gör man sig lätt av med innan man utfodrar. Ett vanligt durkslag funkar utmärkt! :)

Sen beror det ju såklart på hur stora mängder betfor man ger. Handlar det bara om några få dl för att t.ex. blanda ut mineralerna så blir det ju såpass liten mängd melass att även en fånghäst bör klara det, men ger man för fibrernas och tarmflorans skull så blir det ju kanske något kg och därmed en "farligare" melassmängd.

Jag har faktiskt efter alla år med häst i Västerbotten svårt att tro att det är snön och kylan i sig som orsakar koliken, inte heller vattenbrist under dagen. Isåfall borde vi här uppe höra talas om sådana fall i flertal varje vinter och så är det inte, jag har inte hört om ett enda fall häromkring utan detta verkar vara ett större problem söderut, faktiskt. Däremot är det känt sedan tidigare att stora mängder kallt vatten drucket under kort tid kan orsaka kolik - jämför med att man inte får ge en häst som tränats hårt vatten innan den "lugnat ner" sig, oavsett årstid. "Gamla" tips för att hindra hästen att dricka för fort är att lägga hö i vattnet, eller stora stenar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka