Ang. Klicker

H

Hammond

Har en snart 6årig jätmhunds hane som jag skulle violja börja träna med klicker då jag tycker att jag skulle få lättare konakt med han.
men hur ska jag göra för att börja??

på vilket måte kan jag börja, liksom vad skall jag börja med??

ska man alltid ge godis i början?
osv.

/Malin

Sv: Ang. Klicker

Till att börja med tycker jag att du ska köpa en bok eller gå en kurs i klickerträning. Att klickerträna innebär inte enbart att man har en klicker. Man kan träna med klicker utan att klickerträna och man kan klickerträna utan klicker. Det är helt enkelt en träningsmetod, inte bara ett redskap.

Du behöver inte använda just godis som belöning, men det är oftast den lättaste och smidigaste formen av belöning. Vad du vill använda är upp till djuret du vill träna och hur du lättast motiverar denna.

Man ska ju självklart lära in klick-ljudet först av allt! Jag gör som många av mina andra hund-ägare. "klicka - ge, klicka - ge" Och fortsätter. Ungefär 10 godisar, små bitar. Ta en paus och träna lite till efter någon timme eller så.

När hunden väl vet vad klick-ljudet betyder. Kan man börja lära in kommandon, eller vad man nu vill lära in. klicka när hunden är på väg att göra den saken som du vill. Tillexempel om du ska lära in sitt, så klickar du när hunden sätter baken i marken och ger godis. Fortätt så tills hunden sätter sig ner direkt, och då kan du lägga till kommando. ;) Det lättaste är om hunden får klura ut det själv istället för att du trycker på baken för att få den sitta.
(okej, jag är dålig på att förklara :angel: )

Det finns jättemånga bra böcker som man kan låna/köpa. "klickerträning" "hundlekar, (om du vill ha tips om konster och trix, där står det precis hur man ska göra och hur man ska klicka vid rätt tillfälle)"

Men Malin! Du kunde ju bara sagt till mig så kan jag ju hjälpa dig! :bump:

jo, men jag vet.
o jag vet hur man gör med klickerr.
men boss har ju aldrig varit tränad med klicker innan och jag tänkte höra från sånna som vet hur jag isfl kan påbörja.
liksom vilket moment först.

har tränat med klicker jätte mycket förr ^^ (både häst och hund)
så jag vet egentligen men bara inte hvordan man skall börja med en hund som redan kan kommandon o liknande

Jag blev introducerad för klickern när min hund redan kunde "allt". Jag ville dock fila på några saker och speciellt sättandet (när han sitter fot). Det gick utmärkt. Man introducerar klickern som någon skrev och jobbar därefter.

Man ska ju självklart lära in klick-ljudet först av allt! Jag gör som många av mina andra hund-ägare. "klicka - ge, klicka - ge" Och fortsätter. Ungefär 10 godisar, små bitar. Ta en paus och träna lite till efter någon timme eller så.

shit, vadå börja i fel ände! ge-klicka blire ju!!:) När hunden tar en godis ska det klicka, så den kopplar ihop att den äter godis med klick!

Först å främst ska den vara in klickad, innan man ens kan göra något. Men att rekomendera är en kurs, då kan du ställa precis dina frågor direkt. Bok är annars ett bra alternativ, men jag skulle gått kusr! ;)

I mina klickerkurser jag har gått så har det alltid under inklickningen varit "klick-godis", för att hunden ska koppla ihop att efter ett klick kommer det godis. Klickern ska ju fungera som en förstärkning för ett beteende, och om du få ger godis sen klickar, så förstärker du ju bara själva ätandet.... :angel:

Efter att hunden har förstått det kan man ju börja shejpa in beteenden.

Och om man shejpar in beteenden ska man ju aldrig lägga på kommandon innan frekvensen för lyckande är hög, och beteendet ser ut som man vill ha det.

Till TS: Gå en kurs så du får grunderna korrekta, sen kan du leka fram i stort sett vilket beteende som helst hos din hund :bump:!

/MosterMia, som ÄLSKAR klickerträningens principer och klickar med både sin 10 åriga och sin 6 månaders hund med strålande resultat :bow:

I mina klickerkurser jag har gått så har det alltid under inklickningen varit "klick-godis", för att hunden ska koppla ihop att efter ett klick kommer det godis. Klickern ska ju fungera som en förstärkning för ett beteende, och om du få ger godis sen klickar, så förstärker du ju bara själva ätandet.... :angel:

Efter att hunden har förstått det kan man ju börja shejpa in beteenden.

Och om man shejpar in beteenden ska man ju aldrig lägga på kommandon innan frekvensen för lyckande är hög, och beteendet ser ut som man vill ha det.

Till TS: Gå en kurs så du får grunderna korrekta, sen kan du leka fram i stort sett vilket beteende som helst hos din hund :bump:!

/MosterMia, som ÄLSKAR klickerträningens principer och klickar med både sin 10 åriga och sin 6 månaders hund med strålande resultat :bow:

jag vet grunderna inom klickerträning, har gått kuren osv.
men vi gick aldrig igenom hur man skulle börja träna med klicker på en "gammal" vovve som redan kan alla komandon osv.
det är det min fråga var i från början

Jag har som sagt en 10 åring, som kan "allt" också, tävlat lydnad och agility. Honom har jag tränat på traditionellt sätt hela hans liv, jag började klicka med honom i höstas (vem sa att gamla hundar inte kan lära sig sitta ;))

Det enda jag gjorde med honom, var att klicka in honom sen skötte det sig självt :)! Det som är så suveränt med klicker är ju att man kan vara så exakt med sin belöning/förstärkning, så man kan förbättra moment även på de hundar som "kan allt"!

Eftersom hunden redan kan kommandona, så behövde man inte shejpa in dessa, utan istället t.ex. förkorta tiden som var acceptabel att utföra ett sittande.

Exempel: Hunden kan sitt, men det går lite långsamt. Då (när den är riktigt inklickad och verkligen har förstått allt med klickern) så klickar jag bara för de sättanden som sker så snabbt som jag vill ha dem. Hunden kommer snart underfund med att "Aha, sätter jag mig långsamt, får jag ingen belöning! Bäst att sätta mig ner direkt :idea:!"

Förstår du hur jag menar :)?

aa, jag förstår.

aja, hör av mig när jag får några framsteg ;)

Kanske var lite otydlig, men man bör ju klicka vid första tuggan på godiset, iaf vad jag lärt mig ^^ men funakr de lika bra med de andra sättet var de ju spela roll! :)

kl

Min mamma tyckte att jag skulle börja använda mig av denna teknik på deras hund, gå kurs och så. Men jag är lite tveksam, hur fungerar det om bara jag använder mig av den tekniken och inte dem? Jag bor 50 meter ifrån dem och är delägare i hunden, har den varje kväll då pappa jobbar sent och mamma är hemma med lilla lillebroren.

Blir det inte lätt förvirrande för hunden? Kan ju tillägga också att tyvärr är det bara jag som tränar hunden redan, med sitt, kom hit stanna och sådant

Absolut inga problem tror jag då hunden är "van" att de är med dig man tränar, klicker är en bra grej till de flesta hundar. Tycker du ska pröva, inget som ni dör av på kuppen ;)

Som jag har lärt mig, så nej, det behöver inte betyda krångel för din hund :)! Vid t.ex vissa moment i agilityträningen så använder jag inte klicker, utan förstärker istället med röst och leksak!

Gå en kurs så du lär dig grunderna och se hur det känns :bump:! Det är ett otroligt positivt sätt att träna med sin hund!

/MosterMia, som börjar låta som en ortodox klickerfanatiker ;)

Tack till er båda för svaren! Ska nog ta och införskaffa mig en klicker och leta upp en kurs och se vad det blir av det. :D TACK!

Hejhej!

Jag rekomenderar en bok som heter:

"Hund & Delfin, En introduktion i klickerträning" Boken är skriven av karen Pryor och är utgedd av "Hundens förlag"

Lycka till!! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: _Taggis_
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
641
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat