ang k-snitt funderingar,rädsla hjälp ?!

Sv: ang k-snitt funderingar,rädsla hjälp ?!

alltså... hmm.. i troskyddet är de ljusrost färgat, de som kommer på pappret "slemmet" är lite mer vit gul... trodde förra veckan att proppen släppt, men är lite osäker om de va de igentilgen..
de är absolut inge direkt blod, utan det ser ut som.. ursäkta mitt uttryck en "fis rand" som man kan få om man gasar lite väl mycket med gumpen *asg* villken rolig förklaring.. haha..

luktar inge konstigt, men ser inte ut som vanligt flytning... för den i mitt fall har varit lite vit "gul" aktig.. mer mot vit

För att få mer information om kejsarsnitt rekommenderar jag - som alltid - att du försöker få tag på kejsarsnittsboken. Den brukar finnas att låna på biblioteket.
Där tror jag du kommer få svar på dina frågor och funderingar. :)

Vad gäller droppkanyler så tycker jag personligen att det är bättre att ha dem på handen än på underarmen. Men å andra sidan verkar det som att jag inte tål dem alls, för jag har jätteont av dem så länge de sitter där de ska. De brukar få plocka bort dem betydligt tidigare än planerat av detta skäl...

Ang. Bricanylen. Jag fick den i kanyl i armvecket och inte i handen. Kanske du också kan få? Jag är spruträdd och talade om det redan vid inskrivning, vilket gjorde att all personal varit hänsynsfulla ang. detta. Nu ser jag det inte som en big deal längre, jag vet att jag klarar det :D

Ang flytningen, låter som flytningar jag hade, lite rosa/rostfärgade. Nämnde detta för BM så hon visste om det. Eftersom det höll sig till att vara rosa/rostfärgat i någon/några dagar och sedan normalt så var det ingen fara. Jag ringde in och pratade med dem för säkerhets skull, om inte annat så gjorde det mig lugnare.

hur luktar flytningen? Om det luktar sött kan det vara vattenläckage, fostervatten har en söt speciell doft.

jag hoppas värkligen att knytet vänder på sig!!!

Du kanske kan hjälpa det på traven! Jag fick tips om en yoga övning man kunde göra, när min dotter låg i säte v 36. Har tipsat om det förrut här på Buke, ment hittade inte tråden.

Iallafall; man ligger på rygg, drar upp benen mot rumpan, med fotsulorna i golvet (alt madrassen om man ligger i sängen). Sen tar man tag i anklarna med händerna och lyfter upp rumpan så högt man kan, så man blir om en rätvinklig triangel. :D

Jag gjorde så, och låg så länge jag orkade (det var lite jobbigt, och såg troligtvis inte klokt ut :o ) . Inget hände, jag la mig ner, och DÅ blev det jordbävning i magen. Vid nästa kontroll låg dottern med huvudet nedåt!

hur luktar flytningen? Om det luktar sött kan det vara vattenläckage, fostervatten har en söt speciell doft.

det luktar väl... hmm inte sött vad jag kan känna... men de luktar inte som min flytning brukar göra :confused::angel: men jag är inte våt i tros skyddet,

Du kanske kan hjälpa det på traven! Jag fick tips om en yoga övning man kunde göra, när min dotter låg i säte v 36. Har tipsat om det förrut här på Buke, ment hittade inte tråden.

Iallafall; man ligger på rygg, drar upp benen mot rumpan, med fotsulorna i golvet (alt madrassen om man ligger i sängen). Sen tar man tag i anklarna med händerna och lyfter upp rumpan så högt man kan, så man blir om en rätvinklig triangel. :D

Jag gjorde så, och låg så länge jag orkade (det var lite jobbigt, och såg troligtvis inte klokt ut :o ) . Inget hände, jag la mig ner, och DÅ blev det jordbävning i magen. Vid nästa kontroll låg dottern med huvudet nedåt!

okej det ska ja absolut prova! fast ja lär nog ha karln vid sidan som kan hjälpa mig, är juh lite tung i gumpen :rofl: hehe tack för tipset :)

För att vara på den säkra sidan, ang flytningen så skulle jag nog prata med BM så det inte är en UVI, många har betydligt lättare att få UVI när man är gravid än annars.

okej, jag har aldrig haft UVI någon gång i mitt liv, så någon gång ska väl vara den första hehe.. jag ska ta o prata med morsan, hon är sjuksyrra så hon borde juh veta något om något så "vanligt"

tack tack för svar :)

Kopierat från min "egna" kejsarsnitttråd:

Tänkte skriva lite om hur det har gått.

Den 29/12 var den hittills värsta dagen i mitt liv........men också den absolut bästa.

Kom till sjukhuset 07:18. Fick förlossningsrummet som ligger precis bredvid operationssalen.

Det hela började med att jag fick emblakräm på diverse ställen på kroppen. 08:30 sattes det dropp. Det gick väldigt smidigt. Visst var jag rädd men det kändes knappt. Dock var jag väldigt stressad redan då. Detta syntes på blodtrycket där undertrycket låg på över 100. Dock var barnets CTG-kurva mycket bra. Barnmorskans kommentar var "Ett piggt barn". Fick också två panodin. Blev lite besviken när jag förstod att det var panodil, hoppades att det var starkt ångestdämpande tabletter .

Sedan skulle kateten sättas in. Det gjorde inte ont men det var fruktansvärt obehagligt. Hedan efter om någon säger att "Det gör inte ont men det kan kännas lite obehagligt" så kommer jag att förvänta mig det värsta.

Ca 09:10 rullades jag in på OP. Nu skulle ryggbedövningen läggas. Jag fick sätta mig på operationsbritsen och narkosläkaren började känna efter på ryggen var jag skulle få bedövningen. När hon stack mig första gången så brast allting. Inte för att det gjorde speciellt ont utan för att jag var så stressad. Stortjutande sa jag till min sambo att jag inte vill vara med längre och att han skulle ta mig hem. Detta gick självklart inte utan jag fick vackert sitta kvar medan narkosläkaren satte de sista sprutorna.

Glömmer aldrig den obehagliga känslan när värmen från sprutorna började kännas i kroppen.

Nu fick jag hjälp att lägga mig ner för bedövningen verkar snabbt. Snart kände jag ingenting från brösten och neråt. Och då menar jag verkligen ingenting. Jag kände inte ens att de tog på mig.

09:39 påbörjades själva operationen med mig storgråtandes. 09:42 hör jag för första gången mitt barn skrika. Barnet visas fram så att jag får se att det är en pojke som verkar ha väldigt välutvecklade lungor. Mitt gråtande förvandlas från ångesttårar till glädjetårar istället.

Efter någon minut så läggs barnet på mitt bröst. Efter det så bekymrar jag mig inte längre om själva operationen. Det enda jag önskar är att de skall bli klara så att jag kan koncentrera mig på barnet. Efter ca en halvtimme är jag tillbaka på förlossningsrummet.

Under hela denna tiden har min sambo varit ett fantastiskt stöd. Tror inte att jag hade klarat av det hela utan hans hjälp. Han fattar dock inte vad det var han gjorde som var så bra. Han tyckte att han mest bara satt där och höll min hand och försökte att inte säga alltför för tokiga saker. Men han var alltså helt underbar och gjorde och sa precis rätt saker.

Personalen var också helt fantastiskt. Alla var så duktiga och empatiska och man kände att man inte bara var en till patient som skulle bli klar så fort som möjligt så att de kunde fika. Läkaren kom in på förlossningsrummet efter op och sa att anledningen till att hon inte hade haft tid att pratat med mig under op var för att hon trodde att det bästa för mig var om hon skyndade sig så mycket som möjligt så att jag skulle få upp barnet på magen och bli klar så fort som möjligt.

Den absolut största fördelen med ett kejsarsnitt är att pappan får ta i princip allt ansvar för barnet den första tiden. Min sambo har knutit an till lillen på ett fantastiskt sätt. Det var han som fick byta den första blöjan (mycket stolt över det). Det var han som fick bära runt på lillen när han grät. Det var han som fick gå med lillen och göra alla tester.

Som min sambo sa: ”Hur är det möjligt att på bara några sekunder kunna känna en sån kravlös, villkorslös och obegränsad kärlek för en liten ny individ som man ens aldrig har träffat förut?”.

På kvällen samma dag så tvingade mig några sadistiska sjuksköterskor mig upp ur sängen. Jag trodde att jag skulle dö. Trots smärtstillande så gjorde det fruktansvärt ont och jag är inte mesig när det kommer till smärta (så länge det inte har med sprutor att göra). Dagen därpå så kändes det dock mycket bättre och jag upptäckte att de sadistiska sjuksköterskorna faktiskt var riktigt trevliga.

Jag kom hem i torsdags och har haft lite problem med amningen. Tror dock att det börjar fungera hyfsat nu. Går fortfarande på panodil men har börjat trappa ner. Skall ta bort stygnen i dag (måndag). Bortsett från att jag inte får lyfta något så mår jag ganska så bra och är hyfsat rörlig.

Våran son vägde 4205 g och var 51,5 cm lång vid födseln. Namnet på den lilla gossen blev Lucas Mattias Alexander Dahlqvist.

Här är ett kort på honom från Varbergs "webbisar". Han är den som är född 081229 kl 09:42

http://www4.lthalland.se/extra/baby/...version=normal

Hoppas att allt går bra för dig. Håller tummarna!!!!!!!

Mvh

Tora

tack så jätte mycket för ditt svar Tora jag kan tänka mig att allt blir underbart när väl bebben är ute, men innan dess så kan ja förstå att världen är upp och ned, jag hoppas hoppas hoppas att lillen har vänt sig till nästa vecka..

har läst lite om vändningsförsök, och det är tydligen inte helt riskfritt vad ja kan förstå ????

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka