ang k-snitt funderingar,rädsla hjälp ?!

S

strösslet

hejsan! va hos BM i dag för att kolla hur lilla pyret låg, (är i vecka 35+5) såklart så låg han fel :( fick tid hos en läkare nästa vecka för att prata om kejsarsnitt,kolla hur han ligger då och något om beckenet.... och ev en tid för vändningsförsök

jag får panik... jag är så inställd på att föda vaginalt! :eek:
fråga bm om hur de lägger snittet, hon trodde eftersom ja är så överviktig (regält) och har hängmage, så snittar de från naveln och ned ?:eek::eek:
:confused:
förstå när ja går ned i vikt sen .. hur kommer de se ut ? :O de kommer hänga på varsin sida av snittet.. (min granne gjorde sådant snitt för många år sedan och är inte direkt vacker där, och har haft många problem med svamp och infektioner eftersom hon åxå hade hängmage)

måste man sövas för ett planerat Ksnitt? om inte, hur har ni upplevt de i vaket tillstånd?

hur gick de med amningen... kom den igång? hur mycket "senare" ?

jag har ärligt talat ångest för detta, nog för att den lille kan vända sig tills ja ska till doktorn, och att man inte ska måla fan på väggen.... men ja kan inte låta bli.. :( men ja är lite rädd... :/

kan ni inte beskriva era ksnitt ? hur de gick till, hur de kändes, hur du mådde... m.m

tack! och Kram!!:love:

Sv: ang k-snitt funderingar,rädsla hjälp ?!

hejsan! va hos BM i dag för att kolla hur lilla pyret låg, (är i vecka 35+5) såklart så låg han fel :( fick tid hos en läkare nästa vecka för att prata om kejsarsnitt,kolla hur han ligger då och något om beckenet.... och ev en tid för vändningsförsök

jag får panik... jag är så inställd på att föda vaginalt! :eek:
fråga bm om hur de lägger snittet, hon trodde eftersom ja är så överviktig (regält) och har hängmage, så snittar de från naveln och ned ?:eek::eek:
:confused:
förstå när ja går ned i vikt sen .. hur kommer de se ut ? :O de kommer hänga på varsin sida av snittet.. (min granne gjorde sådant snitt för många år sedan och är inte direkt vacker där, och har haft många problem med svamp och infektioner eftersom hon åxå hade hängmage)

måste man sövas för ett planerat Ksnitt? om inte, hur har ni upplevt de i vaket tillstånd?

hur gick de med amningen... kom den igång? hur mycket "senare" ?

jag har ärligt talat ångest för detta, nog för att den lille kan vända sig tills ja ska till doktorn, och att man inte ska måla fan på väggen.... men ja kan inte låta bli.. :( men ja är lite rädd... :/

kan ni inte beskriva era ksnitt ? hur de gick till, hur de kändes, hur du mådde... m.m

tack! och Kram!!:love:

Jag fick också ett sådant 'chock'-besked av min läkare (men av andra orsaker).
Titta gärna i tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=955729&page=6

Där fick jag många bra svar på mina funderingar.

jag vägde 120 kg på förlossningen och snittades med ryggbedövning :) (akut). Själva snittet var bara possitivt, vid planerat snitt brukar man få umgås med barnet ganska snart efteråt ocjag antar mningen kommer igång ungefär lika bra som hos icke snittad. Jag blev ju akutsnttad och fick vara ifrån dottern 3 timmar på uppvaket, pga jag hade infektion och dom var tvungen göra massa tester på henne så inte hon också var infekterad.

Om du får hängmage och medicinska besvär kommer du säkerligen få bukplastik när du nått normalvikt om du ansöker om det! Jag är jättenöjd med min bukplastik som jag dock bekostade själv för jag ville ha en viss plastikkirurg :)

Det finns inget att vara orolig för. Jag sövdes med båda mina. Med sonen var det ett akutsnitt. Med dottern så var det ett planerat. Det är bara att häva upp sig på britsen och sedan åka hem dagen efter. :)

Jag fick liksom du snitt pga sätesändesläge.
Vi fick åka in på extra ultraljud någon gång i vecka 32 eller så... pga att SF-måttet var så stort. Min BM hade sagt att barnet låg fixerat med huvudet nedåt och att hon ville de skulle kolla upp om jag hade för mycket fostervatten. Jo, tjena, vilken koll... :grin: barnet låg i säte och de bokade in ett vändningsförsök några veckor senare.

Vi ställde redan då in oss på kejsarsnitt för att inte bli besvikna om inte vändningen skulle funka. Hur jag upplevde vändningen: det var lite obehagligt då den medicin man får (en slags astmamedicin) för att livmodern ska slappna av gör att man får hjärtklappning och blir "darrig". Dock får man ju information om att det kan kännas så i förväg och själva tiden som medicinen är verksam är bara några minuter. Sen försökte läkaren vända barnet via handkraft utanpå magen. Det gör ju ont, men jag skulle absolut säga till om det var smärta som inte var uthärdlig. Och det gjorde helt enkelt för ont och barnet var väl "envis" så det blev ingen vändning. Då fick vi tid för snitt veckan efter (ca 1,5 vecka före BF). Personalen som närvarade vid vändningen var proffsig och hänsynsfull! De hade hela tiden bra bevakning både före och efter så att barnets hjärta slog som det skulle. Så: Jag tycker inte du ska vara orolig över detta. DU säger bara till själv om det gör för ont och då slutar de eller försöker göra på annat sätt.

Snittet: Vi kom in på morgonen och skrev in oss. Vi fick delad sal (gardin emellan) med en annan tjej och hennes partner. Det var vi två som skulle snittas den dagen. Som förberedelse fick man bland annat en kanyl i handen, en slags vätska man skulle svälja (smakade typ saltvatten), kateter (det sved till, men var inte så farligt). En BM var "vår" BM och skulle följa oss ner på op. Operationsläkaren kom förbi och talade lite samt även narkosläkaren (som var jätteskojig och trevlig!). Den andra tjejen fick snittas först och kanske 20 minuter efter vi hört dem komma upp (och hörde bebisskrik från deras sida! Det kändes jättekonstigt och superspännande då!) så fick vi åka ner. Min sambo var ju med hela tiden. Han blev tillfrågad om han ville ha barnet mot sitt bröst i en slags "kroppsstrumpa" när den kommit ut och det sa han (förstås) ja till. Så åkte vi ner allihop; jag liggande i sängen och resten av sällskapet gående. Nere på op så fick jag först resa mig och få en VARM och skön filt om kroppen. Sen åkte vi in i själva opsalen och alla därinne hälsade på mig. Det var rätt många där; minns inte exakt, men säkerligen 6-7 personer. Alla var jättegulliga och trevliga. Det var KALLT i salen (och de talade om att det är pga sterlitetskraven) och så lades min ryggbedövning. Jag var lite nervös för att det skulle göra ont, men det gjorde det INTE. Det kändes lite konstigt dock; som att man nästan kände den lilla tunna slang som vätskan sprutades in i. Narkosläkaren (och flera) var förundrade över hur lugn jag var; min puls låg aldrig högre än 75. Jag kände mig lugn och litade fullt på dem. När jag fått bedövningen fick man hjälp att SNABBT lägga sig ner. Jag tittade på mina fötter och kunde vifta på tårna och sa till narkosläkaren: Jag kan vifta på tårna. - Ja, sa hon, det kan man ibland göra hela op, men du kan var lugn, du kommer inte känna något. Du kan ju prova lyfta på benen! Jag provade och plötsligt var de som stockar och tårna gick inte längre att röra. Innan de gör själva snittet så drar de med en kall bomullstuss på magen för att kolla så att man inte känner kylan. Man känner på något underligt sätt att de ÄR där, men man känner ingen kyla/värme eller smärta.
Under snittet så har man en operationsduk framför ansiktet. Min nyfikna sambo såg över den några gånger och när de började "bända" ut barnet så tittade han över och sa "Jag ser en pung!" Då började jag gråta av lycka.

De "tar i" ganska rejält när de tar ut barnet; hela kroppen rörde sig från sida till sida; Men jag lovar: Man känner ingen smärta! Sen hörde vi sonens skrik; de kom runt med honom och jag fick snusa lite på hans panna och sen gick sambon ut med BM i ett annat rum. Där klippte de navelsträngen och han fick se moderkakan. Jag låg och snyftade av gläjde och saknade dem på en gång! De var tillbaka inom några minuter och sonen låg då innanför kroppstrumpan mot pappas bröst. När jag var hopsydd så fick jag sonen på bröstet när vi åkte upp till vår sal igen på avdelningen.

Sammanfattningsvis så är jag hur nöjd som helst med min upplevelse av att få barn. Det viktiga för mig var inte HUR barnet kom till världen utan ATT han gjorde det. Förlossningen är dessutom en ynka händelse i livet som förälder; det är ju liksom SEN som allt börjar.

Amningen kom igång som den skulle; under första natten rann mjölken till (brösten blev som två stora bollar!!) och under kvällen den dagen så fick sonen bra grepp och vi kunde börja amma "på riktigt". Alltså ingen fördröjning jämfört med vaginala förlossningar såvitt jag vet. Jag såg till att be om hjälp åtskilliga gånger av personalen och det var framförallt en ung tjej som gav mig/oss den hjälp som verkligen gav resultat för att vi skulle "hitta rätt". Efter tre dygn åkte vi hem.

Jag fick ett biknisnitt. Jag har ingen aning om varför man snittar på "gammalt sätt" för att någon är överviktig; det har jag inte hört något om förut.

Jag rekommenderar absolut att vara vaken under snittet! Jag har i och för sig bara den erfarenheten, men har dels hört att vid sövning så kan man ju bli ganska medtagen och illamående efteråt. Dessutom så är det ju flera timmar som "försvinner" då man inte får vara med sitt nya barn och det skulle jag aldrig vilja missa!!

Jag har precis genomgått mitt planerade kejsarsnitt, har fått lämna BB idag ( snittades i Tisdag ).

Har inte tid nu att berätta mer igående, men jag lovar att återkomma.

Vill du får du gärna PM:a ..

Jag var helsövd och fick träffa Ella direkt när dom sytt ihop mig ( ca 30 min efter hon plockats ut ), då fick hon amma och vi fick tid att gosa en stund.

Sedan får alla som genomgått kejsarsnitt ( oavsett sövd eller ryggbedövning ) ligga på uppvak ( lite olika länge beroende på hur man mår ). Jag var super pigg direkt :).

Så det är nog helt individuellt hur man mår ..

Återkommer senare...

Sedan får alla som genomgått kejsarsnitt ( oavsett sövd eller ryggbedövning ) ligga på uppvak ( lite olika länge beroende på hur man mår ).
.

Nej, så är det inte alls. Det måste vara olika på olika sjukhus i så fall. Jag låg aldrig på uppvak utan åkte direkt upp till vår avdelning. (Däremot fick inte mannen sova kvar på just den avdelningen (platsbrist); den avdelningen vi låg på var för snittade och komplicerade förlossningar (neonatal och annat).

GRATTIS till bebis!!:D

Jättebra beskrivning, kejsarsnitt är inte alls ett misslyckande eller farligt. Skillnaden är att man som snittad får sitt "onda" efter förlossningen inte under.
På fyra dagar är man rätt fräsch efter ett snitt, inte så att man springer några maratonlopp men man klarar sig själv:)
Jag har sovit under två och varit vaken under ett och klart att det är trevligt att se bebis direkt men skulle jag få fler barn (gud förbjude!) skulle jag nog välja att sova.
Varför, jo jag mår kanonbra när jag vaknar från narkos vilket jag inte gjorde när jag var vaken, jag hade blodtrycksfall och frossa och mådde ganska tjyvtjockt.
När jag sövts har jag klivit upp när jag vaknat det tog evigheter innan mina ben gick stå på efter ryggbedövningen.
För mig har inte första titten varit viktigast utan att någon av oss föräldar fått vara med från början.
Jag har mina snitt från naveln och ner till blygdbenet men det är för att det första var väldigt akut och sen har de gått in samma väg.
Den förklaring jag har hört är att det går fortare att få ut bebis med ett medellinjesnitt än ett bikinisnitt.

När jag sövts har jag klivit upp när jag vaknat det tog evigheter innan mina ben gick stå på efter ryggbedövningen.

Det är säkert olika. Jag stod upp på benen framåt 20 på kvällen (snittades vid 12.30 på dagen). Med hjälp förstås. Katetern var ju kvar över den natten, men nästa morgon tog de den och sen kunde jag utan större problem ta en dusch och hämta mig lite frukost.

Jag har mina snitt från naveln och ner till blygdbenet men det är för att det första var väldigt akut och sen har de gått in samma väg.
Den förklaring jag har hört är att det går fortare att få ut bebis med ett medellinjesnitt än ett bikinisnitt.

Ja, jag har också hört att akutsnitt oftast görs "rakt ner".
Men jag har aldrig hört något om att det skulle göras så vid ett planerat snitt pga övervikt....

Katastrofsnitt lägger de nog lodrätt, men planerade eller "akuta" snitt läggs i bikinilinjen.
Det hänger nog på hur bråttom det är att få ut barnet...

hon trodde eftersom ja är så överviktig (regält) och har hängmage, så snittar de från naveln och ned
Jag vet inte hurpass överviktig du är, men jag själv ligger på BMI närmare 35 än 30 och mina snitt är gjorda i bikinilinjen (som jag kallar för bilringsvecket... :D)
Jag har varit vaken vid alla mina tre snitt och min mjölkproduktion har kommit igång normalt. Att amning inte har funkat för mig har inte berott på snitten utan på barnen och att jag är "trögmjölkad".

Har du haft problem med svamp efter bilringssnitten? (tog mig friheten att använda samma uttryck då det var väldigt målande beskrivning :D)

Björk gav en jättebra bild av planerat snitt! Mycket likt min egen upplevelse.
Jag var på benen ca 4-5 timmar efteråt.. och hade knappt ont. Men det är väldigt olika har jag förstått.

Går allt bra på sjukhuset jag födde så får man amma redan på operationsbordet.

Jag födde vaginalt, men väldigt fort och när jag ammade första gången och han fick tag, så kände jag hur det börja sticka och pirra i brösten och mjölken började bildas och rinna. Det borde hända samma sak om man föder med kejsarsnitt.

Fast jag är ju en riktig mjölkko, det sprutade åt alla håll och kanter och det är faktiskt över 1 år sen jag slutade amma och jag har fortfarande mjölk i båda brösten!

Du har fått många bra svar, och jag bidrar här med mitt.

Vi fick vårat pyre för exakt 7 veckor sedan via planerat snitt. Jag var precis som du orolig innan men fick en otroligt positiv upplevelse.

Jag tyckte inte att vändningsförsöket gjorde ont, det var obehagligt, men det obehaget kunde jag stå ut med. Det varar dessutom så kort tid 5-10 min. Jag fick precis som Björk hjärtklappning och yrsel av Bricanylen som gavs via kanyl i mitt armveck. Detta försvann dock snabbt, inom minuten. Vändningsförsöket utfördes av överläkaren på vår förlossningsavdelning, och det var även hon som utförde snittet på mig.

Från vändning till snitt gick det 4 dagar. Dagen innan träffade vi BB-personal och narkosläkare så vi fick mjlighet att ställa alla möjliga frågor inför det kommande snittet.

Dagen D inleddes med dusch och delvis rakning av könshåret, för att plåstret inte skulle fästas i håret. Fick kanyl i armen och kateter. Inför införandet av katetern fick jag en bedövningsgel som gjorde att det kändes inte mer än ett lätt obehag. Jag tycker att det var värre att ligga naken inför okända människor, men det var så dags att tänka på det :crazy:

Uppe på Op fick jag ytterligare en kanyl i andra armvecket och jag kopplades till två dropp. Eftersom jag skulle vara vaken sattes ryggmärgsbedövning. Jag var riktigt orolig för detta men fokuserade på att ta det lugnt och fick i stället en positiv upplevelse. Bedövningen tog fort...

Precis innan snittet kollade de så känseln var borta och därefter körde de igång. Jag hann knappt med från att de kollade tills de hade plockat ut vår dotter. Visst märks det att de håller på med ens kropp men man har verkligen ingen känsel. Allt som allt tog mitt snitt 30 min från bedövning till att jag var sydd.

Fick ligga på uppvak i ca 4 timmar och hade då dottern på bröstet. Amningen kom igång redan där uppe. Fick resa mig upp redan på kvällen. Det var inte det skönaste jag gjort och jag blev spyfärdig ett par tre gånger under dagen, men inget värre än så.

Morgonen efter tog de bort katetern och jag var så pass pigg så jag klarade av att ta hand om oss båda. På lördagen åkte vi hem (snitt på torsdagen). Såret har läkt toppenfint, fick bikinisnitt och jag var så pass rörlig att jag kunde ta barnvagnspromenad 4 dagar efter förlossning.

Jag har uteslutande positiva minnen från mitt snitt och skulle kunna göra om det. De få negativa erfarenheterna spelade ingen roll i det hela sammanhanget.

Du gav en jätte bra beskrivning av mitt akutsnitt.
Enda skillnande var nog att pappan nästan svimmade redan när de la bedövningen o fick gå ut o jag fick hålla en sköterska i handen istället och att jag låg i en operation sal på kirurgen o kunde se hela ingreppet via den kromade lampan jag hade ovanför mig :angel:

Jag stod upp 4 timmar efter snittet o kände inget, jo jag kände av katetern som var fäst i sängen när jag knallade iväg.. :crazy:

Har du haft problem med svamp efter bilringssnitten? (tog mig friheten att använda samma uttryck då det var väldigt målande beskrivning :D)
Jag har till och från problem med svamp både i bilringsvecket och betydligt mer under brösten (som också hänger...).
Fast det är inget stort problem, jag brukar kunna häva det innan det börjat nästan genom att badda med Alsolsprit och sen använda baby-puder för att hålla torrt.

Men som en parentes kan jag ju tala om att TRE personer oberoende av varandra har konstaterat att ärret jag har i bilringsvecket efter mina tre snitt har läkt ihop jättefint! Jag ser det ju inte själv :o men två läkare och en barnmorska har samma vecka kommenterat att jag måste ha väldigt bra läkkött...

tack så hemskt mycket för alla svar! de var mycket lugnande :) ja huvudsaken är juh att lillen kommer ut och vi alla mår bra... men saken va att ja var så inställd på att göra allt de där "kvinnliga" "vackra" typ... som jag sa tidigare ska man inte måla fan på väggen, han KAN juh vända sig... men som BM sa att ja ska nog ställa in mig på snitt,

Ameo ehmn.. mitt bmi ligger på +50 (JÄTTE FET alltså) det var meningen att ja skulle göra en gastric by pass nu, men istället blev jag på tjocken i sommras och fick ställa in OP och bli mamma istället..
när ja tänker efter är de helt sjukt, jag med mina MASSA kg är gravid, och är frisk :O barnet lika så... och dessutom kunde ja BLI gravid... :O

tack så hemskt mycket för era beskrivningar, och att ni delar med er av era erfarenheter, det har lugnat mig, tyvärr har jag kollat på tv4 fakta med snitt och komplikationer, de är nog de som ligger i bakhuvudet och skrämmer mig, skulle låtit bli att tittat på det...

den kvinnan ja prata om som gjort snitt från naveln och ned har grymma besvär av svamp och infektioner ( sissodär 30år senare alltså) hon beskriver att huden spricker, och att hon måste torka sig under magen varje gång hon går på toa för att de är fukt/kladd (?) under magen... :S ush...

jag hoppas värkligen att knytet vänder på sig!!!

nu till en helt annan fråga, som igentligen inte hör hit direkt, men dumt att starta ny tråd. har tidigare hafft nå svampliknande symptom "där nere" som jag inte har längre. och min flytning ändrade lite färg pga detta, blev sen till de normala... men nu senast i dag när ja "titta ned" så är ja lite... hmm.. rostbrun/ljus alltså inge direkt blod, utan ljus ljus rostfärgat i troskyddet...... bebben rör sig som vanligt så ja är inte orolig.... men kan de vara nå som ja boooorde vara orolig för? tänkte ringa BM i morgon och höra, men tänkte höra med er nu :)

ännu en gång tack så jätte mycket för era svar! ni ska veta att det hjälpte mig enormt att lugna nerverna (har suttit halvpanik ångest/depp hela dagen pga detta ) nu känner jag "självklart klarar jag av de här" :D tack tack tack tack!! jag kan inte tacka er nog!!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka