Ang insändaren i ridsport....

Varför....lät JR ägaren sin hund gå i närheten av okänd hund?

Varken min hund eller min häst får hälsa/gå in i en okänd samrasad individs zon innan JAG först kollat läget...punkt.

Jag är rädd om både hästen och hunden dock.

Man släpper väl inte frivilligt fram sin hund till NÅGON annan hund som man inte känner?
Oavsett ras eller storlek.

Varför....lät JR ägaren sin hund gå i närheten av okänd hund?

Troligtvis utav samma anledning som Dobermann ägaren inte hade sin hund under uppsikt, de tittade på annat.

Men det är väl försjutton skillnad på att ha halvkoll på sin hund då den ligger och sover vid sidan och då den flänger runt i ett flexikoppel.

Beror ju på vad du har för hund. Vissa hundar räcker det med halvkoll å med vissa inte. Jag skulle aldrig ha havlkoll på den ena hunden, knappt ens om hon sitter i bur, då blir det en filt över. Den yngre... *tja* Bara hon är kopplad så :d

Håller med.
Blir hjärtligt trött på alla hundägare som ( och de är väldigt sällan rottweiler / doberman / mastiffägare ) släpper fram sina hundar till allt och alla!

Vi har en hund som varnar både en, två och åtta gånger, men dessa varningar blir väldigt ofta ignorerade, både av den andra hundens matte och den andra hunden ifråga. Jag ser dock hennes varningar och ber andra hundens matte att omgående flytta sig ( helst till andra sidan universum om hon släppt fram sin hund utan att fråga )
Man skall inte släppa fram sin hund till andra hundar, det finns ingen garanti för att en hund inte biter någon dag, hur snäll den än är.

/
Susanne

Kan inget annat än att hålla med dig......

Ser allt för ofta folk med små hundar och flexikoppel som bara släpper fram sina hundar till helt främmande hundar. Illa illa..... blir så arg när jag ser nått sånt. :devil:

Bara för att man har en stor hund och gärna då av dessa "mördar raser" :confused:så är det genast ens fel. Men vad vet vi människor, Dobermannen i denna artiklen kanske redan hade varnat Jack Russel'n men denna ej reagerat på detta. I bland sker dessa signaler blixtsnabbt.

Tycker som sagt att JR ägaren borde ha mer koll på sin hund.

Var själv nere i Falsterbo och höll på att trappa på ett x antal små hundar bland folkmassorna. :crazy:

Jag tyckjer inte att det är så konstigt att dobermannen reagerade som den gjorde! Om den låg och sov djupt så måste den ha blivit skrämd och varnat genom nafsa. Det kan ha tagit illa för att JR var för nära så att dobermannen hade i sitt yrvakna tillstånd lite svårt för att bedömma hur långt bort den andra hunden var.

Har råkat ut för något liknande själv. Jag och min dobberflicka var ute och jag höll kopplet kort och hade normalkoll på omgivningarna. Hon var en ganska skällig hund förut och svår att ha i koppel. Bakom mig kom grannens dotter cyklande och precis när hon var på väg om mig fick jag hennes styre i armen. Varken jag eller min hund hörde henne komma och vi hoppar till rejält. Samtidigt rusar min hund vilt skällande bakom ryggen på mig och hoppar upp mot flickan. Min hunds tänder i överkäken slår mot hennes arm och det blir ett litet märke. Jag och min man pratar med tösen och hennes mamma, men fick veta att familjen ändå anmält detta till polisen. Efter ett halvår ringer dem och vill höra vad jag har att säga och då får jag veta att min hund hade haft ett långt koppel och jag hade inte brytt mig när den hade hoppat upp och bitit flickan rejält i armen. Dessutom hette det i anmälningen att flickan kom gåendes framifrån. Jag berättade samma sak för polisen som jag har gjort här och de sa bara att inget kommer att hända eftersom det påstådda bettet faktiskt inte såg ut som ett bett utan mer som ett skrapsår och att min berättelse bekräftade deras misstankar om att familjen nog inte hade talat sanning.

Jag tror inte att denna dobermannen i insändaren normalt är så bitsk, men jag tror att hunden har haft problem med att bedöma avståndet och att det inte var menat att ta illa utan det var nog menat som en varning.

Och till den som skrev om att sådana hundar ska ha ett skott i pannan: jag blir så enormt äcklad av just den åsikten! Om man vill avliva sin hund kan man göra det med värdighet och inte genom att skjuta den!

Dessutom tror jag att inget hade hänt om det hade varit ett barn. Hunden både ser och märker skillnad på en ettrig terrier eller ett barn som klappar.

Ingen hund i universum räcker det med att halvkoll! Vad lagen säger är en sak, men moraliskt sett har hundägaren att skyldighet att hålla reda på sin egen hund. Aldrig att jag skulle släppa iväg min hund så att andra hundar kan komma åt den om jag är borta någonstans! Och blir min hund biten är det i 99,9% av fallen mitt eget fel! Våran har blivt biten av kompisen hund men jag skulle aldrig få för mig att polisanmäla kompisen. Det var lika mycket mitt fel för att jag tog med hunden dit!
Och visst det kan hända saker som man inte har kontroll på men man kan inte bara skylla ifrån sig på någon annan!

Och ang min hund är så snäll, visst hunden kanske är jättesnäll men vad finns det som säger att den inte får ett getingstick precis som någon annan hund sätter fram huvudet och hunden hugger i tron att den andra hunden är skyldig?

Oj, vad du tar i, har du vaknat på fel sida idag?

Jag kan inte säga att jag på något sätt har sagt att det ena är okej och det andra inte är det utan bara konstaterat att bägge har brustit i uppmärksamhet.

Vi har en hund som varnar både en, två och åtta gånger, men dessa varningar blir väldigt ofta ignorerade, både av den andra hundens matte och den andra hunden ifråga. Jag ser dock hennes varningar och ber andra hundens matte att omgående flytta sig ( helst till andra sidan universum om hon släppt fram sin hund utan att fråga )

Det kanske just är det som är skillnaden mellan dig och den aktuella Dobermannägaren, dvs att du kan och försöker se till att din hund är fredad i alla situationer.

Javisst kanske hon var korkad då men som det såg ut innan så var inte hunden ilsken på andra hundar över huvud taget.

Huruvida jag TROR eller ej har väl inte med saken att göra, jag säger bara hur det hela såg ut och det såg verkligen inte ut som att JR hade tagit skada. Därav tror jag...

Hon hade ju helt klart bilden av Doberman som mördarhundar klar för sig

Bara en lite parantes; Träffade en gamla bekant igår. Hon skulle förklara vad kusinen hade för hund (bekanten själv kan inget om hundar). Men hon hade svårt för att minnas rasens namn, då sa hon "det är en sådan där kamphund" efter ett antal gissningar från min sida kom vi fram till att det var dobberman hon menade...
Bara en liten avstickare!

Jag kanske trampar i klaveret nu eftersm jag inte last alla era insandare men..... sjalv skulle jag ALDRIG utsatta min egen hund for Falsterbo eller annan sadan STOR tavling.

For det forsta ALLA manniskor och sedan deras mer eller mindre uppfostrade hundar som delar vattenskal och smittor med varandra.

LAMNA hunden HEMMA!!!!!!!!

Har varit med om en liknande grej själv men min dobermann. Han låg i gräset och vilade brevid mig och förbi går det en tant med en mini hund. Först frågor hon om dom får hälsa men jag säger nej och förlkarar varför.

5 minuter senare ser jag snabbt i ögonvrån hur mini hunden rusar fram mot min dobbe bakifrån och nafsar honom i rumpan. Min hund flyger upp och snurrar runt och mini hunden hamnar under honom. Mini hunden tjuter till och matten rycker tag i hans flexikoppel och drar honom tillbaka och skriker på mig att min hund är livsfarlig och aggressiv. Säger att han inte ens rörde hennes hund men hon såg minsann hur han bet tag i hennes hund och slängde i väg honom.
Detta har hon nu spridit så andra hundmänniskor tittar snett på en när de går förbi och skitsnacket ät i full gång.

Hoppas att matten till dobben i falsterbo inte tar åt sig av sånt struntprat. Är så typiskt vissa människor att lägga all skuld på de stora hundarna så fort de händer något. :mad:

Helt off subject, men...man tror väl inte bara i kyrkan, det är väl ganska skenheligt ;)
Kunde inte låta bli... :angel:
mvh Maria

Tycker att var o en får ha koll på sina egna hundar, dom är som sagt djur o man kan inte förute vad dom gör om dom ligger o vilar o där kommer något oväntat bakom dom.
Det är ofta när jag är ute med våran dobermann som där kommer lösgående små hundar trots att dom tom. enligt lag skall vara kopplade nu.. man blir så trött..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 055
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 413
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar