Ang insändaren i ridsport....

S

snabeldraken1

Ni som läst senaste Risdport har säkert inte missat insändaren om den stackars tanten som fick sin Jack Russelterrier biten av en Doberman.

Tror säkert att de flesta sympatier hamnar hos henne eftersom hon hade en liten och snäll hund :crazy:

Jag såg hela händelseförloppet och måste ju faktiskt säga att hon får skylla sig själv till stor del. Påstår dock inte att det är OK för den andra hunden att bita men lite vett måste man väl ha själv också.

Dobermannen låg stillsamt och sov bredvid sin matte, utsträckt och avslappnad. Flera andra hundar gick förbi under tiden jag såg och den reagerade inte på någon, stor eller liten.
När sedan denna tant med sin lilla hund gick förbi så lät hon den GÅ FRAM TILL DEN SOVANDE HUNDEN BAKOM RYGGEN PÅ HANS MATTE!!! Vem fan gör så?? :confused:
Inte konstigt att den svarade!! Nu ska det ju inte hända att han biter men så som det hela gick till så tycker jag inte att det var så konstigt. Förloppet som hon beskriver i Ridsport stämmer inte helt överrens med vad som hände.
Jag såg tydligt att matten till D snabbt fick hunden att släppa JR, detta helt utan att han svarade mot sin matte så som hon påstår i insändaren. Jag tog för givet att den lilla JR hade klarat sig oskadd eftersom den undersöktes noga en bit ifrån D's sovplats och sedan fördes därifrån. Gissar att D's matte också trodde det för det såg verkligen ut som att den var oskadd. Vad ville tanten för övrigt att hon skulle göra? Ta med sig D och gå fram och höra hur det gått?? Hon kunde ju knappast lägga honom plats och gå och kolla, det hade ju varit ännu mer stötande.
JR-tanten som uppenbarligen hade hela sin familj där kunde ju ha skickat nån att ta namn på D's matte så att hon kunde kontakta henne senare om det nu var så att JR var skadad.
Självklart ska D's matte stå kostnaderna för veterinär om det nu blivit sådana skador men då måste hon ju underrättas!

Jag som själv har stora hundar vill gärna belysa saken från ett annat håll än det som kom fram i denna insändare, det är alltid vi som får skit när det händer nåt och det är alltid den lilla söta hunden som går med ryggen fri fastän det ofta är de som orsakat det hela. Eftersom jag såg hela händelseförloppet kunde jag inte annat än bli lite förbannad när jag läste insändaren i Ridsport där det hela är helt snedvridet till lilla gullehundens fördel.... :devil:
Jag hoppas att matten till D läser ridsport och tar sitt ansvar så att vi andra storhundsägare slipper få skit för detta också men samtidigt tycker jag att det hela sköttes jäkligt illa av JR's ägare för det var hon som var orsaken till det hela. Hade hon inte låtit sin JR gå fram i första läget hade inget hänt. Det hade gått MASSOR av andra hundar förbi D innan och den reagerade inte alls. Tror inte heller att hans matte hade varit så korkad att hon tagit honom med sig på ett såpass utsatt ställe som Falsterbo Horse Show om det var så att han var hundelak.

Vill även säga till D's matte om hon läser här att jag och mitt sällskap gärna ställer upp som vittnen om det blir någon tvist av nåt slag.

Tråkigt att sånt händer,men jag som "storhundsägare" har också varit med om liknande incidenter.
Jag har en tik,som jag själv inte 100% litar på när hon är kopplad.Och tyvärr så är det ju så att de flesta med småhundra har inte respekt nog att acceptera att deras små änglar inte alltid är en ängel.Och tyvärr så gillar inte alla hundar andra hundar och ändå ska man envisas med att släppa fram sina hundar just för att de är ju såååååååååå snälla och ääääääääälskar andra hundar.. :crazy:

Tyvärr blir ju ägaren till den doberman som bet betalnings skyldig även om det gick till så som du beskrev.

Min hund hade nog bitit ifrån den med, om han ligger och sover och en annan hund skulle smyga sig på honom.

Tyvärr gör det föga skillnad , det är min hund som biter och då blir jag betalnings skyldig.

Tycker kanske att ägaren till den doberman som bet skulle ha tagit kontakt med ägaren till JR och frågat hur det gick.

Självklart är det så att det är ägaren till D som är betalningsskyldig, annat vill jag inte påstå!!
Det var mest resten av problemet somj jag ville belysa samt även få fram lite mer av vad som hände. Inte bara enligt den bitna hundens ägare vilket alltid blir lite väl partiskt, för inte kan väl en sådan lite gullig hund ha varit orsaken? :crazy:

Där kan jag hålla med.
Tycker det är både oansvarigt och respektlöst av denna JR ägare
att bara släppa fram sin hund vind för våg, utan att prata med ägaren

Hade jag varit du har jag skrivit en ionsändaren med hur du såg det. SEn hade jag lämnat namn och adress till tidningen så matten till hunden D kunde få kontakt med dig.

Jag antar att hunden D inte ville så illa, utan var mer en varning som tog så fel.

Jag måste säga att jag håller inte med. Hukar mig....

En normalt funtad hund skall inte bita i ett sådant läge anser jag. Att säga ifrån genom att skälla, göra ett utfall eller morra är fullt normalt men att direkt bita anser jag inte är okej. Tänk om det hade varit ett barn som hade smygit sig upp för att klappa, då hade kanske samma sak hänt. Hundar är utrustade med ett signalsystem som talar om för andra hundar att de skall backa undan annars smäller det. En stabil hund använder sig av detta innan den biter.

Det må vara oansvarigt av JR-ägaren men det är sådant som man får räkna med om man tar med hunden till en sådan tillställning som Falsterbo Horse Show. Det gäller inte bara hundar utan även barn som säkerligen kommer att försöka klappa hunden.

jag har både stor och liten hund och ja...

Det händer ofta att jag ombedes hålla koll på min lilla hund "han bits". Fine, MEN min hund går aldrig i närheten av andra hundar, hon har ingen intresse av det och har aldrig gjort det. Skulle det nån gång hända något så är jag rädd för att det kommer att bli mitt fel, eftersom jag har en liten hund och tydligen är det okej om en stor hund visar aggressivitet mot en liten hund..? För alla småhundar är bjäbbiga och ouppfostrade... Som jag sa innan, det är inte mitt problem att uppfostra Sveriges krokodiler och har man en hund som biter små hundar och du inte kan kontrollera den så anser jag att den ska ha ett skott i pannan, en sån hund är inte önskvärd...

Men om weimaranern går lös eller liknande då är det inget problem, för då är det helt plötsligt jag som kan be andra koppla eftersom hon är ostadig...?

Jag håller med geezer, hon ska vara glad att hunden lever för hade det varit en unge så hade hunden varit tvungen att avlivas. Att sedan damen med JR beter sig illa och kanske ljuger är en helt annan sak... Hundar som är ostadiga och kapabla till sånt här, oavsett ras osv ska inte vistas bland folk om du inte har kontroll.

//E

Håller med dig. MEN, risken finns ju att hunden D hann använda sig av signalsystem 1, d.v.s. backa, annars bits jag, men att JR INTE backade utan stod kvar. Här inträder ju signalsystem 2.

Nu såg inte jag händelseförloppet, men har varit med om liknande där hundägare har släppt fram sina snälla små, och stora, jyckar till min hund, som tack och lov är mycket tålig och alldeles för snäll.
När jag har bett ägaren att backa, förklarar ägaren att hennes lilla hund är sååå snäll och absolut inte bits. MEN min hund har ett revir, d.v.s. intill mig som ju är hans flock. Vilda flockar träffas ju inte och leker med varandra precis utan de försvarar sina revir. Har alltså egentligen ingen orsak att mötas.
Var och en måste ju hålla rätt på sin hund, och om det gick till som i beskrivningen ovan så kan man ju undra varför hundarna överhuvudtaget kom åt varandra, vem hade längst koppel och vilken hund tog initiativ till kampen/leken.

Tycker självklart inte att man ska ta med bitska hundar till större arrangemang, men jag tycker inte heller att man ska ta med signalosäkra hundar som är vana vid att få gå fram och hälsa på andra hundar.
Så lätt att stora raser får skit för incidenter, eftersom ju skadan oftast blir större när de gör ett utfall, även om småhundar kan vara ganska stöddiga och inte ger sig för signal 1. :bump:

Jepp jag håller med, de SKA inte bita.

(Bara fortsätter...)

Men nu finns det hundar som gör det och som ägare till en sådan hund så ska man INTE sitta med ryggen mot!!!! Man ska ha koll på hela läget och alla tänkbara situationer som kan uppstå runt sin hund. Det är ett jätteansvar, men det får man räkna med som ägare till en sådan hund. Thats it... Orkar man inte ta hela ansvaret så ska hunden lämnas hemma och man får ta med den till lättare situationer...

/Matte med ögon i nacken :devil:

Tycker såklart också synd om JR en men reagerade faktiskt på hennes insändare. Fick intrycket av det hon skrev själv att hon inte hade haft speciellt bra koll på sin egen hund, det stod typ att helt plötsligt rycktes hennes koppel bakåt, fick alltså känslan av att hon inte såg alls vad hennes egen hund gjorde vilket jag också tycker är oansvarigt.
mvh Maria

Det är exakt det jag menar. Det är ju trist att det blir så ibland att hundarna är så osäkra att de klipper till innan de ens vet vad det är frågan om. Som ägare till en sådan hund så har man extra stort ansvar, det går liksom inte att skylla ifrån sig.

Jag vill på intet sätt ta i försvar att hunden D bet den andra hunden, måste bara klargöra detta!!

Måste även påpeka att det tidigare under küren gått förbi ett otal hundar (även mkt nära) utan minsta reaktion från D så ägaren till denna hade ingen anledning att tro att den skulle vara hundilsk och bita just JR-hunden. Kan inte tänka mig att den visat ett sådant beteende tidigare för ingen kan väl vara så korkad att h*n tar med en sådan hund till Falsterbo och sitter helt avslappnat bland hundar, barn och andra människor. :confused:

Hunden D gav inga signaler till JR. Han låg och sov och blev helt överrumplad av en annan hund, det bara "smällde". Han låg alldeles intill sin matte och det var tanten med JR som släppte fram sin hund, det tycker jag var ytterst oansvarigt!
Vill inte ta bitandet i försvar men tycker att tanten kunde tänkt längre än vad näsan räckte. Hon hade ju helt klart bilden av Doberman som mördarhundar klar för sig när det hänt. Ropade en massa till D's matte.....
Släpper man frivilligt fram sin hund till vad man tror är en mördarmaskin eller är det en efterhandskonstruktion med facit i hand? :devil:

Måste även påpeka att det tidigare under küren gått förbi ett otal hundar (även mkt nära) utan minsta reaktion från D så ägaren till denna hade ingen anledning att tro att den skulle vara hundilsk och bita just JR-hunden. Kan inte tänka mig att den visat ett sådant beteende tidigare för ingen kan väl vara så korkad att h*n tar med en sådan hund till Falsterbo och sitter helt avslappnat bland hundar, barn och andra människor.

Hon var kanske inte korkad men ouppmärksam och som sagt hon har vad JRn än gjorde brustit i tillsyn och borde ha stannat kvar/kontaktat ägaren till JRn.

Som jag tidigare påpekat så tror jag inte att detta var någon vanlig företeelse för denna hund.
Innan händelsen med JR hade det gått en hel del hundar förbi, en del väldigt nära, och detta utan minsta antydan till aggressitivitet.

Har svårt att tro att någon är så korkad att h*n tar med en aggressiv hund till ett sådant jippo.

Hon satt kvar!! Det var ägaren till JR som gick därifrån!!

Jag kunde inte se att hon på nåt sätt kunnat gå fram till JR's matte, hon hade ju sin hund att hålla koll på och jag tror att det hade varit riktigt olämpligt att ta med sig hunden och gå dit.....

Tanten med JR hade däremot hela sin familj där och undersökte som det såg ut sin hund på plats innan de gick. Om den nu var skadad kunde hon väl skickat nån till D's matte som satt 30 m ifrån och bett om namn och tele nr så att de kunde hört senare.

Som det såg ut från åskådarplats så verkade det som att JR inte var skadad, jag drog iallafall en lättnadens suck när hon tog sin hund och gick för det verkade som att den var OK. Hon gav inga signaler om att den skulle vara skadad. Dessutom såg inte själva attacken så farlig ut så jag gissar att alla trodde att JR var OK.

Tror? Du vet alltså inte :confused: Tror gör man i kyrkan.

Hur vet du att hon inte var korkad då? Hon kanske var det??

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 055
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 413
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar