Ang. hundmöten

M

moe

Jag blev lite inspirerad av J3O's tråd ang. att lyfta upp hunden vid hundmöten.
Hur gör ni om ni möter en lös hund ?

Personligen tycker jag det är lite överdrivet att ställa sig och skrika :smirk: jag har rytit ifrån en gång och då till hundägaren då jag ville att han skulle komma och hämta sina hundar. Det är ju dock skillnad då man vet med sig att ens egen hund kan bita eller att den andra hunden är arg. Men möter jag en lös hund ignorerar jag den och hoppas att tiken gör samma sak :angel: . Tiken har dock börjat intressera sig mer för andra hundar och direkt hon ser en sätter hon rumpan i backen och tittar :smirk: .

Sv: Ang. hundmöten

Jag bör kanske inte svara, för än så länge har jag och Izor inte mött någon annan hund - och jag vet inte hur jag själv kommer att reagera.
För ett problem är att jag inte tycker om hundar jag inte känner, och att jag inte vet om jag kan lita på att den andra ägaren har koll på sin hund - många säger ju att "min hund är så snäll, den vill ju bara hälsa" men det vet ju inte jag.

Izor är en dvärgschnauzervalp så man bör ju vara försiktig i möten med större hundar (står så i papprena vi fick med oss från uppfödaren).

Så jag skulle nog behöva tips på hur jag som dvärghundsägare, som dessutom är vaksam (rädd vet jag inte om jag är, kan i och för sig känna obehag) mot främmande hundar, ska bete mig i möten med andra hundar. :idea:

Helt naturligt hade jag med kroppen talat om för den kommande hunden att inte komma närmre vårat "revir". Och samtidigt bett min hund hålla sig bakom mig. Om hunden gått fram hade jag nog fortsatt att hindra honom från att komma för nära och sen bett honom komma och hälsa på mig(=jag får kontrollen och hunden får annat o tänka på en stund). Hoppade han på min hund/min på honom, så hade jag slitit tag i den mest lämpliga. Fick jag tag i honom så hade jag nog hivat undan honom och om det var min skulle jag nog ta upp den i famnen. Om det redan är bråk så skulle jag ju göra allt för att ingen hund skulle bli skadad.

Men det är sällan det blir slagsmål.

vet inte, jag är ju van med bara stora hundar som man av förklariga skäl inte tar upp i famnen hursomhelst :D så jag har aldrig hamnat i en sån situation....aldrig behövt tänka tanken engång då jag inte varit i den sitsen....dansk/svensken är ju en mera lyftvänlig sak så om det skulle behövas så lyfter jag nog upp honom...om det är läge vill säga....man märker väl vad den andra hunden vill...attackera eller hälsa...

Oj.. hade det varit en mindre hund hade jag först försökt med rösten att få den att stanna eller komma fram till mig först om inte det hade funkat så hade jag väntat in i det sista (så att den andre ägaren hade fått en chans att kalla på sin först) sen släppt min hund.. En större hade jag gjort likadant med nog nu när jag tänker efter. Hade det sen blivigt bråk hade jag sagt till ägaren "dra bort hunden i bakbenen (så att vi inte blir bitna)" och gjort likadant samtidigt som ägaren.

En annan ide vore ju att försöka få Zippo att ligga ner så att den andre hunden tror att Zippo inte är ett hot.. Några synpunkter på hur det skulle kunna funka????

Om vi möter en lös hund brukar vi ignorera den men om den rusar fram försöker vi tala om för den att den inte är välkommen. Sist blev vi rejält attackerad av en bitsk sak och det hjälpte inte att göra sig hiskeligt stor och försöka jaga bort den eller skrämma den. Den hade bara ett mål och det var mammas hund!

Fraggel_Tess skrev:
Om vi möter en lös hund brukar vi ignorera den men om den rusar fram försöker vi tala om för den att den inte är välkommen. Sist blev vi rejält attackerad av en bitsk sak och det hjälpte inte att göra sig hiskeligt stor och försöka jaga bort den eller skrämma den. Den hade bara ett mål och det var mammas hund!
Otrevligt :eek: . jag är tacksam att jag aldrig hamnat i en liknande situation.

Visar tydligt med mitt kroppspåk att de under inga omständigheter är välkomna. Oavsett om de är hur glad och vänliga som helst. Man går inte fram till mina hundar utan en inbjudan från mig.

Skyr faktiskt inga medel, men det räcker till 99% av gångerna att visa på avstånd att de inte är välkomna.

Är de jätteglada och vill hälsa ändå, så sätter jag mina hundar och fångar in den lösa för att invänta ägaren.

Visar den aggresivitet så blir det en känga om så skulle behövas.

Jag brukar stanna och med bestämd röst och tydligt kroppsspråk upplysa den lösa hunden att den ska gå bort / gå hem . Det brukar funka ganska bra.. Beroende på vilken hund man är ute och går med och vad man möter för lös hund, hur man reagerar. Jag har 5 hundar och 2 av dom gillar inte när deras personliga utrymme blir "tafsat" på av främmande hundar.. De andra tre bryr sig inte.
Lilltiken blir väldigt sur, morrar och visar tänderna åt främmande hanhundar om de kommer för nära och skulle nog gärna göra köttfärs av dom om hon fick för matte.... Men eftersom matte är flockledare :devil: så får hon bara höra ett "lägg AV!!"
Vet man med sig att man har en lite ilsk,/tuff hund, så brukar jag upplysa folk med andra hundar om det, samt hålla min hund under nogrann uppsikt

Jag försöker hålla min hund bakom mig och sjasar bort den andra hunden med röst och kroppsspråk. Det fungerar oftast väldigt bra. :)

Ja det var inte särskilt trevligt. Hunden är ett antal storlekar mindre än mammas hund men har ett horn i sidan till mammas hund. Vi undviker den rundan numera!

Är det en tik, valp eller undhund som kommer springande för att leka gör jag ingenting.

Är det en hanhund, ser agressiv ut eller om jag är osäker försöker jag skrämma bort den med alla medel. Ev. kan jag platsa min egen hund (om han är på lyssnar-humör vill säga) och jaga bort den främmande hunden.

Beror ju helt på hur allvarlig situationen är. Skulle det vara riktigt allvar - om hunden ser ut att ha för avsikt att slåss - använder jag alla mina röstresurser och fysiska kraft för att få bort den. Skulle rent kunna tänka mig att gå till handgriplighet då.

rundan jag går ( och det är bara då hon går lös ) är i ett litet sammhälle så jag vet precis vilka alla andra hundar är .. den är en hon inte får hälsa på ( den går altid kopplad och ägaren till denne hund sa direkt första gången vi möttes att hunden inte va snäll ) och det respekterar hon gallant ..

sussisus - tycker du att en dvärgschnauzer är liten .. då kan du inte gämföra med min :D din kommer väll att väga 12 kg. min väger 3 och är färdig :D

tvärt emot sa uppfödaren att vi INTE skulle plocka upp henne i onödan för att vi inte vill göra henne osäker .. finns ju folk med småhundar som plockar upp dem vage gång de möter en annan större hund .. skit larvigt ! klart att kommer en lös hund ( som ser aggresiv ut ) springade mot oss så tar jag upp henne .. men hon har högre rang än många större hundar och alla stora hundar bråkar inte med mindra hundar som folk värkar tro ... kan ju tillägga att hon inte är rädd för nått och tydligen mår jätte bra av att vi inte daltat med henne .. blir så olycklig när jag ser småhundar som darrar av skräck med svansen hårt tryckt mellan benen så fort de möter annan hund / människa för den delen ...

jaghar en rolig historia.. min mor är livrädd för hundar igentligen förutom min och syrrans golden..En dag när hon var ute med våran hund(phalene) så möter hon en lös shäffer en äldre man kom gårende brevid.Mamma blir livrädd och bär upp hunden. Då tar mannen upp sin shäffer och skriker åhhh en hund :rofl:

haha...

Jag tror de har med ren reaktion.. är amn livrädd för andra lösa hundar så bär amn nog upp sin lilla hund utan att amn ensa tänker på de..
Har man en stor hund och den ryker ihop med en annan stor hund så kan de på sin höjd oftast bli så man får åka upp och sy små sår.
Men en som har en liten hund och en stor hund kommer och biter så har amn ingen liten hund mer :cry:

Min mor var i skogen och plockade blommor en dag våran hund var kopplad ett tu tre kommer en rottis farandes i 320 mot dom(mamma och våran lilla hund) mamma får halft om halft panik säger iiiii varav våran hund sliter sig kurar till ingången till vårat hus och skakar. Nu var de bara en rottisvalp på 8 månader.
MEN de som nu har stora respektinvivande raser så spoom amstaff, rittis, pittbull osv tänk er för när ni har era hundar lösa.. har ni inte 500% pli på hunden ha inte hunden lös fol är rädda(många är de iaf).

Själv har jag blivit biten i halsen av en rottis och är i stort sett SKITRÄDD för denna ras :crazy:
När amn möter rottisar som är lösa säger jag vänligen kan du koppla dig hund så jag akn gå förbi jag och min hund är rädda för rottisar.
Då tittar de bara åt ett annant håll hunden börjar gå mot en och ja tå tar jag upp min hund hellre att hunden biter mig än min hund som skulel dö efter 1 sekund

Jag fångar oftast in den lösa hunden, om det är möjligt. Min hund vill inte ha kontakt med okända hundar och trots att han är en räddhare så är det just rädslan som gör att risken för slagsmål är så stor. Hon kan bli blockerad och bita ifrån om hon känner sig trängd. Hennes tidigare stategi var att anfall är bästa försvar så en ovälkommen påhälsning av lös hund kan förstöra år av träning. Jag lägger henne oftast ned då vi möter andra hundar. Det är så vi övat och fått in en trygghet i situationer med andra hundar. Hon litar numera på att det är säkert och att inget händer då jag kommenderar ligg. Tänk då vilken skada det kan göra om hon upptäcker att den tryggheten bara är en illusion. Tillbaka på ruta ett.

Jag kan också driva bort den lösa hunden, men inte alltid. Det måste ske på rätt sätt för att min hund inte ska läsa in rädsla eller aggressivitet i mitt beteende och det är hon snabb att apa efter. Bortdrivandet måste ske på ett lugnt, planerat och säkert vis så det fungerar inte om jag blir överraskad eller liknande.

Nu ska du inte bli ännu räddare då du läser beskrivningen av min rottis beteende. Hon är koko i bollen och inte normal på något vis. Mentalt har hon inte mycket gemensamt med sina rasfränder. De flesta rottisar är trevliga hundar.

När min andra hund levde ( hane som inte gillade att andra hundar kom fram ) så röt jag i ordentligt om en annan hund närmade sig, förklarade sedan lugnt och sansat för ägaren vad som kan hända om hon/han inte har koll på sin hund.

Med Atlaz ser jag det som ett träningstillfället, jag sätter honom ner bakom mig och motar vänligt men bestämt iväg den andra hunden ... Gör ingen stor sak av det ..

Däremot brukar jag tala om för ägaren att jag inte gillar att andra hundar kommer fram utan min tillåtelse.

kommer den lösa hunden springandes mot mig när jag är ute med min hund så flyger hon på den lösa hunden kan jag säga...(har hänt ett antal gånger)men är min sambo ute med henne så skiter hon stort sätt i den andra hunden....Hon är lite väll överbeskyddande mot mig men det släpper mer och mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 739
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka