Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

MIE83 skrev:
jag var inne på hippocampus foderberäkning. Sen Jag kollade i min bok hästens biologi utfodring o avel där stog det att en häst mellan 450-550kg har ett underhållsbehov av 16 g fosfor och 16 gånger 1,5 = kalsiumbehovet. och vid träning står det 1 g/100kg kroppsvikt för ca, p, mg, hårtabtere 2g/100kg kroppsvikt. Sen på hippocampus och räknade ut på foderstaten att Ca behovet var Ca MJ gånger 0,4. Mg MJ gånger 0,15. och att fosforbehovet bara låg på MJ gånger 0,25, dom räknade ju högre i min bok, och det ska vara en bra sida.

Mycket vänliga hälsningar Mie

Att räkna med 0.4 gr Ca/MJ, 0,3 gr P/MJ och 0,15 gr Mg/MJ är inte fel. Det är vedertagen standard.

Men kan också räkna det per kroppsvikten i kilo och räkna fram underhållsbehovet och sen lägga på för träning.

Ingetdera är fel, och används de RÄTT ger de samma slutresultat på en häst som ligger hyfsat nära TABELLVÄRDEN på sitt MJ-behov.

Således, oavsett vilket sätt jag räknar efter på en häst som enligt tabellen behöver 45 MJ i underhåll och väger 400 kg, OCH behöver just tabellvärdet, så får jag i princip samma summa om jag räknar efter vikt och sen arbete, eller om jag räknar utifrån MJ.

Däremot om jag MJ-räknar på min unghäst blir det fel. Hon kräver mer än dubbelt så mycket än tabellerna säger i MJ och räknar jag strikt mineralbehov efter MJ får jag lite onödigt mycket mineraler.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men HUR förklaras då att om jag täcker min unghästs energibehov (som är dubbelt så högt som tabellvärdet) och INTE ser till att kvoten följer med så blir det inte bra. Men om jag räknar med kvoten upp, så blir det bra.

Samma sak med valacken (som utsatts för en hel del experimenterande). När han har sitt MJ-behov täckt kräver han en kvot på 7. Så jag måste justera med kvoten upp eftersom hans MJ-behov är högre än tabellerna.

DÄREMOT, när det handlar om ÖVERSKOTT av MJ köper jag fullständigt argumentet.
Dvs valacken behöver 70 MJ och kvot 7. Om jag då ger honom 85 MJ, dvs mer MJ än han behöver (dvs han kommer bli fet) DÅ fungerar han på en lägre kvot. Handlar det om ÖVERSKOTTSMJ kan jag låta kvoten 'halka efter'. Men inte så länge vi talar om verkligt behov.

Och båda mina är likadana.

Sen, is lutändan är ju huvudsaken att hästarna mår BRA. Men jag låter kvoten följa med för JAG har erfarenheter att det behövs. Och andra låter INTE kvoten följa med för de har erfarenheten att det INTE behövs. Och mår hästarna lika bra är det ju eg sak samma.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Oki då vet jag att jag kan räkna efter den boken också. det var bara det jag undrade om hippocampus fosforbehov de andra ska jag följa. tack för ditt svar :smirk:
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Alexandra_W skrev:
Sen, is lutändan är ju huvudsaken att hästarna mår BRA. Men jag låter kvoten följa med för JAG har erfarenheter att det behövs. Och andra låter INTE kvoten följa med för de har erfarenheten att det INTE behövs. Och mår hästarna lika bra är det ju eg sak samma.
Instämmer. Huvudsaken hästarna mår bra.

Det viktiga är att man är lyhörd för hur hästarna mår, ser ut och presterar tycker jag och inte stirrar sig helt blind på tabeller och kvoter, utan använder dem som de hjälpmedel de är.

Alla individer är inte stöpta i samma form och har samma behov, gäller ju även oss människor. Tänk om man kunde äta hur mycket MJ som helst utan att rulla :rofl: fram, jag hör inte till den skaran kan jag säga, måste ligga högt i kvot ;)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ingen? :confused: Antar att det är okej att beräkna foderstat där då...
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Jag räknar ut en foderstat enligt "tabellerna", men sen är jag såklart lyhörd för hur hästen funkar på det (min häst behöver massor med stråfoder, så henne har jag lagt på massa mer grovfoder (= mer energi, och protein), än vad tabellerna säger att hon ska ha, för att hennes psyke också ska må bra!
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Alexandra_W skrev:
Men ändå ylar det om att det är för mycket protein om man matar in en foderstat (stråfoderbaserad) som ger en kvot på sju.. *sucka*

Jag har ett hösilage med just 7 som kvot, och om jag så petar in BARA hösilage så ylar det om att 'Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.'.
Det står "onödigt" inte felaktig och det står "kanske" använda andra fodermedel inte bör. Det menas att man kanske betalar för mycket för sitt foder och kanske kan göra det billigare.

Det är dessutom ett DATAPROGRAM och sådana blir litet stelbenta.

Och längre ner står: 'Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ). '


Tala om att de säger emot sig själva.
Foderstatsberäkning ÄR motsägelsefullt.
Jag har aldrig behövt att mata mina hästar med "full" foderstat.
D.v.s. med så mycket som det står i böcker eller i foderstatsprogram.
Jag gjorde det EN gång och hästarna blev smällfeta.
Så nu ökar jag långsamt från 75% av den beräknade foderstaten och brukar landa på 80% av energin och 90% av proteinet i slutändan.
Hästar är olika så det blir liksom inte exakt.
Den enda som nu äter en 100% foderstat är Gammelhästen på 27år som får ett redigt ålderstillägg.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Gå in på Freefarm och använd deras Optignägg.

Det kan se lite rörigt ut till en början, men det klarnar nog snart. :)
Tänk även på att programmet är väldigt petigt med decimalerna, så kontrollera gärna med miniräknare om du ändå är inom rimliga värden.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Fast det kan ju bli ett problem för en del...Min häst fick också energi- och proteinbehovet täckt med råge, men kvoten var däremot låg (väldigt högt energivärde på höet). Den hästen magrade av!
Har blivit OK nu när jag tagit bort betfor och annat som också ger energi och lagt till proteintillskott.

Det är väl bara att inse att hästar är olika, men att man ändå kan ha ett riktvärde (& kvot) att försöka följa och därefter anpassa efter de olika individerna.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men är det inte så att denna häst faktiskt hade ett högre behov av allt då?

(Jag håller fö alltid kvoten när jag räknar, jag tror det är nödvändigt)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

TACK för de orden! Jag har fött upp hästar i ganska många år nu och alltit gått efter detta: Saknas hull - tillför mer energi. Saknas muskler - tillför mer protein. Saknas både hull och muskler - tillför mer energi OCH mer protein. Det har jag gjort utan att stirra mig blind på kvoten. Men efter att ha läst så många inlägg att en, efter normen bibehållen kvot i alla lägen är ett absolut *MÅSTE* för att hästen ska må bra, har jag börjat undra hur det kan vara möjligt att mina uppfödningar överhuvud taget har överlevt, och dessutom hållit sig friska och hela i högt upp i åldrarna?

En del verkar otroligt noga med kvoten, och fixar och trixar med foderstaterna i all oändlighet för att bibehålla den. Jag analyserar grovfodret, räknar foderstater, utgår från gällande normer, dvs en kvot på runt 6 för en vuxen häst. Mina föl ligger på 9,5 -10 som nyligen avvanda osv. Men jag följer inte kvoten slaviskt utan den är mest som grund och riktlinje för mig. Ögonen får sen göra resten. Jag har inga riktigt djupa kunskaper om foderlära, jag kan det elementära och lite till, så jag påstår inte att jag har rätt om det jag skriver nu. Det är baserat på egna erfarenheter, och som hittills har fungerat för mig.

Jag bryr mig inte så värst mycket om ett överskott av protein om det kommer från grovfodret, men jag är annars ganska restriktiv med att ge hästarna FÖR mycket protein. Främst om det blir för mycket pga stora kraftfodergivor, eftersom det stör tarmfloran mer. Överskottet kissas ju ut, så förutom att det blir dyrt i onödan, är det inte heller bra för miljön (kväveutsläpp). Överskottsproteinet används förvisso som energikälla, men det går också ÅT energi när hästen ska göra sig av med det överskottskväve som blir av för mycket protein. Hur mycket energi som försvinner i den processen vet jag inte, men trots det känns det bakvänt att samtidigt öka proteinet, om hästen bara behöver lite mer hull. Dessutom har jag läst nånstans att även mineralomsättningen kan störas. Det hade att göra med att hästen måste öka vattenomsättningen vid ett stort proteinöverskott, vilket i sin tur hade med processen att göra sig av med kvävet. Tror att det stod i "Hästens näringsbehov" (Planck/Rundgren). Jag vill inte heller att mina unghästar ska se ut som "biffar" innan de är färdiga, jag tror inte att det på något sätt befrämjar hållbarheten! Därmed inte sagt att jag håller inne med proteinerna. Mina hästar ligger nog snarare lite i överkant, jag aktar mig bara så att det inte ska bli alltför mycket.

Som exempel på vad jag menar kan jag ta förra årets (2003) hingstföl. Efter avvänjningen gick han på lösdrift med några andra hingstföl, och de sprang och busade dagarna i ända. Han föll ur och blev i mitt tycke i tunnaste laget (andra tyckte inte det var så farligt). Han var dock fint musklad, så mer protein tyckte jag inte skulle behövas. Eftersom han redan fick så mycket mat som han kunde få i sig, valde jag att ge olja. Vips blev kvoten betydligt lägre än normen för ett föl i hans ålder! Om man läser trådarna här verkar som om jag gjorde (och alltid har gjort) helt galet? Att jag istället skulle ha höjt proteinet samtidigt för att behålla kvoten. Vilket hade betytt ett rejält proteinöverskott. Hade det då varit någon vits med det hela? Den extra energin skulle kanske ha gått åt till att "bränna" överskottsproteinerna? Ja, inte vet jag, men hur som helst, resultatet blev iallafall bra, han lade snabbt på sig igen och höll sig kanonfin hela vintern, trots den lägre kvoten.

Om man tittar på Hippocampus foderprogram så undrar jag om det inte är precis så det fungerar? Om man tar Alexandras Kele tex, så säger programmet att hennes underhållsbehovet är 62,8 MJ/407,9 Smb Rp=kvot 6,4. Det är först när uppgifterna om utevistelse + att hon är svårfödd läggs på som MJ ökar till 75. Kvoten blir då 5,4 vilket är för lågt enligt normerna. Men om inte hästen arbetar/saknar muskler behöver den kanske inte heller mer protein, och då blir ju resultatet att kvoten sjunker. För mig känns det logiskt att bara öka MJ och helt strunta i kvoten i denna situation, medan andra tycker det är viktigast att kvoten hålls. Frågan är vilket som är bäst? Lägre kvot eller för mycket protein? Vilket kan man tex tänka sig är skadligast för hästen i det långa loppet?

Testade också att lägga in träning på Kele (10 km långsamkörning skritt + 10 km trav/dag), och då ökade både MJ/SMb Rp till 90,4/573,5 Smb Rp. Kvot 6,3 men med tilläggen (utevistelse/svårfödd) blev i slutändan det totala MJ behovet 102,9 och kvot 5,5. Det verkar alltså som man inte bryr sig om kvoten så länge det gäller "frystillägg" och dyl, sånt som bara har med MJ att göra. De utgår från underhållsbehovet (som förstås inte stämmer in på alla hästar), och sen läggs på allt efter de uppgifter som matas in. Mer energi till tunna hästar utan samtidig ökning av protein, vilket ger en lägre kvot. Mer energi och protein till arbetande hästar med bibehållen kvot. Ytterligare energi till arbetande hästar som behöver lite mer hull. Lägre kvot igen....

Det vore intressant att höra vad andra tror om det här...
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Om man tar Alexandras Kele tex, så säger programmet att hennes underhållsbehovet är 62,8 MJ/407,9 Smb Rp=kvot 6,4. Det är först när uppgifterna om utevistelse + att hon är svårfödd läggs på som MJ ökar till 75. Kvoten blir då 5,4 vilket är för lågt enligt normerna. Men om inte hästen arbetar/saknar muskler behöver den kanske inte heller mer protein, och då blir ju resultatet att kvoten sjunker. För mig känns det logiskt att bara öka MJ och helt strunta i kvoten i denna situation, medan andra tycker det är viktigast att kvoten hålls. Frågan är vilket som är bäst? Lägre kvot eller för mycket protein? Vilket kan man tex tänka sig är skadligast för hästen i det långa loppet?

Testade också att lägga in träning på Kele (10 km långsamkörning skritt + 10 km trav/dag), och då ökade både MJ/SMb Rp till 90,4/573,5 Smb Rp. Kvot 6,3 men med tilläggen (utevistelse/svårfödd) blev i slutändan det totala MJ behovet 102,9 och kvot 5,5. Det verkar alltså som man inte bryr sig om kvoten så länge det gäller "frystillägg" och dyl, sånt som bara har med MJ att göra. De utgår från underhållsbehovet (som förstås inte stämmer in på alla hästar), och sen läggs på allt efter de uppgifter som matas in. Mer energi till tunna hästar utan samtidig ökning av protein, vilket ger en lägre kvot. Mer energi och protein till arbetande hästar med bibehållen kvot. Ytterligare energi till arbetande hästar som behöver lite mer hull. Lägre kvot igen....

Just så gör de,med en varning om att det är onödigt med protein om man tar med kvoten upp sas.

Och det är där det blir problem med mina (även svårfödda valacken). De behöver nämligen bibehållen kvot så länge det handlar om MJ de behöver (gör av med). Så länge det är MJ de behöver så om jag inte höjer kvoten blir det inte bra (i verkligheten alltså). Om de däremot får mer MJ än de gör av med (dvs som sätter sig som överhull) kan jag låta kvoten släpa efter utan problem.

T ex då Vision som i vila kräver ca 70 MJ, funkar på kvot på 6 men det blir bäst på 7. /0 MJ och 490 gr SRP alltså. Om han däremot i vila får 90 MJ (som nu) så får han MJ han inte gör av med, och då kan jag låta proteinet ligga kvar på 490 SRP, utan att det blir någon negativ effekt.

Om han däremot tränas och BEHÖVER 90 MJ och jag inte låter kvoten följa med upp blir resultatet en häst som inte har/sätter de muskler han ska.

Med Kele har jag ju aldrig legat så på mer MJ än hon behöver mer än nu korta perioder i mitt Krafft Rehabexperiment, så där har jag inte hunnit se om det stämme rp henne med, men misstänker det. Sett det på andra hästar med.

Och det är just där det blir fel om man tar Hippocampus 'varning' om onödit mycket protein på allvar och drar ner det, alternativt redan från början utgår från deras uträkning (dvs att SRPbehovet är 'fast' mdan MJ ändras).
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

GRS skrev:
...Överskottsproteinet används förvisso som energikälla, men det går också ÅT energi när hästen ska göra sig av med det överskottskväve som blir av för mycket protein. Hur mycket energi som försvinner i den processen vet jag inte...

...Om man läser trådarna här verkar som om jag gjorde (och alltid har gjort) helt galet? Att jag istället skulle ha höjt proteinet samtidigt för att behålla kvoten. Vilket hade betytt ett rejält proteinöverskott. Hade det då varit någon vits med det hela? Den extra energin skulle kanske ha gått åt till att "bränna" överskottsproteinerna?...
Exakt min slutsats, i alla fall när det gäller mina egna hästar. Här ett exempel:

Hade för ett par år sedan ett alldeles för "bra" hösilage med en bit över 100g smrp/kg ts. Jag slet mitt hår i förtvivlan då alla de vuxna hästarna föll ur i hull.

Trots bra foderstat och rikligt med foder, dock med alldeles för mycket protein. Dessa hästar som jag känner väl, har ägt och fodrat i många år och i vanliga fall är väldigt lättfödda, de brukar ligga på en kvot mellan 7 och 8, annars blir de lätt alltför tjocka.

Men hästarna borde inte gått ner i vikt ändå för "Kvotnissarna" ;) hade gillat kvoten då den låg på 6 denna gång. Inte förrän kvoten låg på runt 4 började hästarna hullmässigt ta sig igen. Våra hästar ligger alltid i överkant på protein men detta blev alltså alldeles för mycket.

Min slutsats kunde inte bli annat än att det åtgick väldigt mycket energi för hästarna att tillgodgöra sig/göra sig av med all överskottsprotein de inte behövde. Nu fick jag nästan ösa på med MJ in absurdum för att få det hela att rätta till sig, då jag inte hade möjlighet att byta ut hösilaget till ett med mer normala värden.

Frågar mig hur det skulle gått om jag följt efter med kvoten när jag fick öka på så mycket med MJ - då hade ju proteinöverskottet blivit ännu högre.

Däremot klarade sig de växande unghästarna bättre. Även de fick ju minst dubbla proteinmängden mot vad de behövde, men de tillgodogjorde sig proteinet bättre eftersom de inte var färdigväxta och dessutom legat på en lite lägre kvot från början, då jag av erfarenhet visste att de "busade av sig" väldigt mycket energi.

Jag är noga med att skriva "så fungerar det för mina hästar". Alla är ju individer. En del hästar kanske kräver att man följer MJ/smrp-kvoten lite mer slaviskt och för andra fungerar det, beroende på situation, inte alls. Därför är jag så emot när "fodergurus" sprider endast en allenagörande sanning, nämligen den - FÖLJ KVOTEN! När det uppenbarligen behövs lite mer flexibilitet i foderstatsräkningen ibland, utifrån hur den individuella hästen reagerar.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Moniq skrev:
Min slutsats kunde inte bli annat än att det åtgick väldigt mycket energi för hästarna att tillgodgöra sig/göra sig av med all överskottsprotein de inte behövde. Nu fick jag nästan ösa på med MJ in absurdum för att få det hela att rätta till sig, då jag inte hade möjlighet att byta ut hösilaget till ett med mer normala värden.

.

Intressant. Jag har som sagt rakt motsatt erfarenhet på MINA hästar - men preci som dus kriver så är det mina och min erfarenhet och andra har motsatt och så länge hästarna mår bra är det okej. Men jag blir ändå lite intresserad.

Jag har ju en valack som måste ha kvoten 'med sig' och på 7 så länge det handlar om MJ han behöver. Får han mer MJ än han behöver behöver inte kvoten följa med.

Men det skulle vara intressant att nu, då han får MER MJ än han behöver (och således är trind) att se vad som skulle hända om jag skulle skicka iväg hans kvot (som ligger på 7, den ligger på 7 i hösilaget och han har fri tillgång) högre. Nu tänker jag inte utsätta honom för experimentet i verkligheten, men som tankeexperiment är det kul.

Han behöver i vila 70 MJ och 490 gr SRP. Han får idag ca 90 MJ och ca 630 gr SRP. Dvs kvot på 7. Och han är för rund/trind. Om jag då la på mer protein, så jag skickade upp kvoten, så borde det alltså om han behagade fungera som t ex Moniqs hästar vara så att han gick NER. Dvs ett i teorin idealiskt scenario, han kan äta fri tillgång och få i sig mer MJ än han behöver men hålla det hull jag skulle vilja han gjorde.

Som sagt, tänker inte utsätta honom för experimentet i verkligheten, men det vore intressant att se vad som hände.

Samtidigt, så jag har monsterbete med klver. Extremt bra 'drag' i det och alla hästar, inkl dräktiga ston med diande föl vid sidan blir på bete enbart SMÄTTFETA (jag fick ju problem när fölis var liten, det blev för bra drag i mjölken och hon växte för fort och fick problem när de gick på bete). Men där om någonstans borde proteinöverskottet vara horribelt. Och där om någonstans blir de trinda som små grisar. Även svååårfödda lilldamen. Så det talar ju tyvärr emot att det skulle fungera att öka valackens kvot och på så sätt öka hur mkt MJ han gör av med. Samtidigt så faller ju vissa hästar ur hysteriskt på bete, och det talar för det där med att för stort proteinöverskott ger en ond cirkel för vissa hästar.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Läser man i plancks bok står det att den OPTIMALA kvoten för den GENOMSNITTLIGA hästen är 6, vilket betyder att högre inte är bättre än lägre. Många på buke verkar tror att vi gärna vill ha en kvot på 8-10, vilket jag inte sett nån sträva efter.

Sen tror jag att kallblod kan klara sig på en lägre medans många varmblod som står högt i blod kräver högre kvot.

Jag har för övrigt samma erfarenheter som alexandra, kvoten måste följa annars faller hästen ur.
 
Senast ändrad:
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Det kostar energi att bryta ner protein och göra sig av med överskottskväve. Men den kvarvarande delen av proteinet används som energi. Detta är en process som slutar på energiplus, även om den initialt kostar, annars tror inte jag att kroppen skulle använda sig av den. Plus att det vore en revolutionerande bantningsmetod; ät jättemycket protein så gör kroppen av med energi i nedbrytningsprocesser och du blir smal...

Det ökade vattenbehovet kommer sig av att kvävet utsöndras som urin, eller i svett.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Bubbla skrev:
Det kostar energi att bryta ner protein och göra sig av med överskottskväve. Men den kvarvarande delen av proteinet används som energi. Detta är en process som slutar på energiplus, även om den initialt kostar, annars tror inte jag att kroppen skulle använda sig av den. Plus att det vore en revolutionerande bantningsmetod; ät jättemycket protein så gör kroppen av med energi i nedbrytningsprocesser och du blir smal...

Det ökade vattenbehovet kommer sig av att kvävet utsöndras som urin, eller i svett.

Precis det som jag tycker är intressant med resonemanget, då kan man ju proteinbanta dem, skitbra. Kan de äta fri tillgång t ex utan att bli för fet..
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Alexandra_W skrev:
Precis det som jag tycker är intressant med resonemanget, då kan man ju proteinbanta dem, skitbra. Kan de äta fri tillgång t ex utan att bli för fet..

Japp, det funkar (tyvärr!!), det har jag sett med egna ögon. När jag jobbade på stuteri i England, det var visserligen ett tag sen nu, men där var det vanligt att man lät hästarna stå på stall 5-6 veckor innan utställning. Med ylletäcken på (och jag lovar, de var sjöblöta!) samt yllelindor på benen för att de inte skulle tjockna. Sen gavs alfalfa hay (ungefär som lucernsstrå) + en mysko sörja morgon, middag, kväll. Foderkammaren var förbjudet område, stallförmannen låste in sig och blandade till något som bara han visste vad det var. Det pratades om "chickenfood", men jag fick aldrig någon klarhet i vad det innehöll, mer än att det var MASSOR och åter MASSOR av proteiner! Hur som helst, in på stall gick normalutvecklade lite halvfeta 1-åringar, och ut kom de och såg ut som 3-åringar! Minst!! Och det utan någon som helst motion/träning under tiden. Grymt musklade och helt utan överskottsfett. Inte alls tunna, men fettet var på något sätt "omfördelat", och de såg bara rent ruggigt "maffiga" ut! Broileruppfödning är väl ett annat ord för den metoden.....

Mager & proteinrik föda maximerar ämnesomsättningen, och fungerar alltså utmärkt om man vill bli smal. Det finns tom bantningsprogram som bygger på att man ska äta som stenåldermänniskan. Sparsamt med fett och MYCKET protein. Lite styrketräning på det så ser man snart ut som en kroppsbyggare!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp