Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

GRS skrev:
Hur som helst, in på stall gick normalutvecklade lite halvfeta 1-åringar, och ut kom de och såg ut som 3-åringar! Minst!! Och det utan någon som helst motion/träning under tiden. Grymt musklade och helt utan överskottsfett. Inte alls tunna, men fettet var på något sätt "omfördelat", och de såg bara rent ruggigt "maffiga" ut! Broileruppfödning är väl ett annat ord för den metoden.....


Var det någon som tänkte på HUR dessa hästars muskler och kroppar igentligen mådde??

Av de "broilerhästar" jag har träffat, senast tre i förrgår så är dessa hästar ofta otroligt stela, förkortade och stumma i hela muskelaturen kontraherade av syrebrist..Och det är otroligt synd om dessa stumma ömmande hästar med de vackra musklerna.

MVH/
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Lånar knapp

Nu är det ju faktiskt så att hästar kan dö av proteinförgiftning.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Fast de de där stenåldersmetoderna har man ju bevisat att de inte fungerar, inte på det sättet att man kan äta hur mycket fett och/eller protein som helst och ändå bli smal. Det man gick ner på var att de som följde dessa dieter totalt sett åt mindre kalorier.
Tror att det förmodligen är samma sak i ditt "broilerfall" de fick totalt sett mindre energi än vad de fått innan och gick alltså ner, kanske kombinerat med att de tidigare fått för lite protein.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Källa?
Otroligt ovanligt i alla fall.
Om du inte menar ett för stort snabbt intag av lättlösligt protein?
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ingick inte i min patologiundervisning. Däremot kan en för snabb ökning av proteingivan ge en dödlig grovtarmsstörning, Baron Gruff, men det kan inte kallas proteinförgiftning.
PL
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

peter_lundin skrev:
Ingick inte i min patologiundervisning. Däremot kan en för snabb ökning av proteingivan ge en dödlig grovtarmsstörning, Baron Gruff, men det kan inte kallas proteinförgiftning.
PL

Uhu... Vad räknas som en för snabb ökning? Och hur "mäter" man det?
Rör det sig om kilo, gram eller hur gör man?

//kristel, mer än lovligt frågvis :o
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Tack för den infon! Det var Baron Gruff sjukan jag menade, det är alltså inte direkt en proteinförgiftning men orsakas av protein.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Hittade denna info om Baron Gruff sjukan på nätet:
"Även proteiner kan skapa problem om de kommer i för stor dos åt gången. De fortsätter då onedbrutna ned i blind- och tjocktarm. Där finns patogena bakterier, clostridiumbakterier, som då stimuleras och förökar sig. Hästen blir får diarré, vilket leder till vattenbrist. Clostridiumbakterierna bildar toxiner (gifter) och hästen kan i värsta fall dö Detta kallas för ”Baron-Gruff-sjukan”. Det krävs dock en stor överkonsumtion av protein innan det är någon fara. Om proteinöverskottet kommer från grovfoder (som äts långsamt) kan hästen äta tre gånger sitt näringsbehov utan att må dåligt."
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Det är även till stor del fråga om att hästen måste vänja vid höga proteingivor. Dels måste tunntarmen ställa om sig att ta upp höga givor dels måste grovtarmens mikroorganismer anpassa sig till att hantera det extra protein som ändå kommer dit.
PL
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

" lånar tråd "

och funderar över Baron Gruff sjukan.

Är den verkligen bara protein relaterad ?

Det här är nu länge sen men i mitten på 80-talet insjuknade 2 hästar i BG i vårat stall med 1 dags mellanrum.

Den första, ett fullblod som fick rejält med mat insjuknade snabbt och gick inte att rädda, den andra var min connemaraponny som fick 7 kg hö och 1 1/2 kg havre, han insjuknade okså i raketfart men då man kände igen symptomen från den förra hästen så var vi på Ultuna inom 5 timmar ( han bajsade redan blod) och han klarade sig.

Men man funderade om det var vattenrelaterat, iom att ponnyn inte borde ha legat i riskzonen.

Funderande mimus som fortfarande ryser vid tanken.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Nej den är inte bara proteinrelaterad, överutfodring med protein är en orsak, viss antibiotikabeh en annan.
PL
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ang. B_G, Har nån höft om det blev det någon klarhet i varför Järvsö Fax insjuknade?
Var det proteinrelaterat?
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Bubbla skrev:
Fast de de där stenåldersmetoderna har man ju bevisat att de inte fungerar, inte på det sättet att man kan äta hur mycket fett och/eller protein som helst och ändå bli smal. Det man gick ner på var att de som följde dessa dieter totalt sett åt mindre kalorier.
Tror att det förmodligen är samma sak i ditt "broilerfall" de fick totalt sett mindre energi än vad de fått innan och gick alltså ner, kanske kombinerat med att de tidigare fått för lite protein.


Inte hur mycket fett och/eller protein som helst, utan LITE fett och MYCKET protein. Fast i det här fallet tror jag faktiskt inte att det blev så värst mycket mindre energi, men däremot så ofantligt mycket mer protein. De fick rejält med kraftfoder normalt, så jag har också svårt att tro att de tidigare fått för lite protein. Dessutom var de jättefina redan innan "kuren" med vackra, musklade halsar, och runda musklade ryggar och rumpor. Inte direkt beskrivningen på proteinbrist, eller hur? När mina 1-åringar ser ut så på våren/försommaren innan bete, känner jag mig mer än nöjd...
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Rikkan skrev:
Ang. B_G, Har nån höft om det blev det någon klarhet i varför Järvsö Fax insjuknade?
Var det proteinrelaterat?

En kompis hade sin häst inne på Ultuna när han kom in. Enligt henne kom man fram till att det var för stora givor soya som var boven i dramat. Om det stämmer vet jag däremot inte, det blir ju alltid mycket snack så fort det rör sig om en "kändis"...

Fast å andra sidan hörde jag det också på TV. I "trav special" eller vad det heter (TV4). De sa att han drabbats av Baron Gruff sjukan, att han fått för mycket av något som innehöll "dåliga" proteiner som hade orsakat kaos i tarmfloran. Låter ju onekligen som soya....
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Fast din beskrivning var normalutvecklade lite halvfeta 1-åringar, hästar ser ofta halvfeta ut när de har bukmage p ga felaktig utfodring och ofta proteinbrist.
Men jag har inte sett hästarna så jag tänker inte spekulera i det, det finns i alla fall inga mekanismer i kroppen (vad jag vet) som skulle kunna göra att hästarna (eller människor) kan banta genom att konsumera stora proteinmängder. så det måste (vad jag tror) bero på något annat fenomen.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Soja innehåller inte dåliga proteiner utan tvärt om högvärdiga proteiner som är bra för hästar.

Men precis som alla kraftiga proteinfoder så ska hästen vänjas vid fodret, man kan ju inte ge full giva med en gång.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

GRS skrev:
Inte hur mycket fett och/eller protein som helst, utan LITE fett och MYCKET protein. Fast i det här fallet tror jag faktiskt inte att det blev så värst mycket mindre energi, men däremot så ofantligt mycket mer protein. De fick rejält med kraftfoder normalt, så jag har också svårt att tro att de tidigare fått för lite protein. Dessutom var de jättefina redan innan "kuren" med vackra, musklade halsar, och runda musklade ryggar och rumpor. Inte direkt beskrivningen på proteinbrist, eller hur? När mina 1-åringar ser ut så på våren/försommaren innan bete, känner jag mig mer än nöjd...

Hästarna du beskrev fick iofs inte röra sig, men täckades så de svettades. Svettas bränner energi. Så jag tror slutsumman ändå blev en hel dle mindre energi, dels mindre giva och så även om de stod inne se till de gör av med energi.

När man 'broilar' halterquarters så gör man som du beskriver, men den extrema muskelmassa man då får är för de INTE FÅR GÅ UT. Visst spelar proteinet in, men det som spelar mest roll är att de inte får röra sig fritt, och 'tränar' sing inte tilld e där långa, slanka musklerna utan får de bulligare, extremare. (Sen har ju quarter desposition för bulliga muskler även om de släpps ut, men den extrema effekten är mest pga att de inte tillåts röra sig fritt).

Dessa hästar kanske vissa kan tycka är vackra att se på (jag tycker det ser hemskt ut) men de mår inte speciellt bra och rör sig ännu värre, stora, bulliga muskler blir i extrem mängd ett hinder. Jmf med en bodybuilder och en långdistansare, vem rör sig mest graciöst liksom ;)
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Bubbla skrev:
Fast din beskrivning var normalutvecklade lite halvfeta 1-åringar, hästar ser ofta halvfeta ut när de har bukmage p ga felaktig utfodring och ofta proteinbrist.
Men jag har inte sett hästarna så jag tänker inte spekulera i det, det finns i alla fall inga mekanismer i kroppen (vad jag vet) som skulle kunna göra att hästarna (eller människor) kan banta genom att konsumera stora proteinmängder. så det måste (vad jag tror) bero på något annat fenomen.

Det var fina 1-åringar som såg ut precis som min beskrivning. Normalt utvecklade och i mycket gott hull, dvs lite halvfeta. Inte outvecklade och bukiga av undernäring, då skulle jag ha skrivit det! Det var också för att de redan var så fina som jag tyckte det var konstigt att göra så här. Själv skulle jag med med glädje ha visat en 1-åring i det skicket på en svensk premiering eller utställning. Jag vet inte heller hur det fungerade, bara ATT det gjorde det och att det skulle vara pga proteinöverskottet. Jag kan dock tänka mig att deras stackars kroppar gick för högtryck för att bli av med allt överskottskväve, och att det skulle kunna ha haft med saken att göra? Hur som helst, enligt mig ett ruggigt sätt att nå framgång, och förmodligen också väldigt kortsiktigt....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp