Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ja visst, under förutsättning att proteinbehovet fylls. Tyskarna (DLG) har riktmärket 5,9 för 19-24 månader och 5,5 för 24-36 månader i kvot mellan SMRP/MJ. Holländarna har riktmärket 5,6 i kvot för 18 mån. Mina egna unghästar har en låg kvot men konsumerar så stora mängder att deras proteinbehov täcks och de är lagom musklade och bra hull.

Mitt budskap är alltså att proteinbehovet är relaterat till kroppsmassa, tillväkttakt och ålder men energibehovet relaterat till så mga fler saker och därför kan variera mkt mer. Därför kan kvoten SMRP/MJ bli väldigt olika men ända vara rätt. Det viktiga är att hästen får sitt minimibehov av protein tillgodosett annars kan inte vävnader byggas upp hur mkt energi den än får. Men det kan också vara viktigt att inte ge alltför mycket protein i absolut mängd till unghäst. Det finns några studier som tyder på att stora överskott av protein skulle kunna hämma tillväxten.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

HelenaHandberg skrev:
Ja visst, under förutsättning att proteinbehovet fylls. Tyskarna (DLG) har riktmärket 5,9 för 19-24 månader och 5,5 för 24-36 månader i kvot mellan SMRP/MJ. Holländarna har riktmärket 5,6 i kvot för 18 mån. Mina egna unghästar har en låg kvot men konsumerar så stora mängder att deras proteinbehov täcks och de är lagom musklade och bra hull.

Mitt budskap är alltså att proteinbehovet är relaterat till kroppsmassa, tillväkttakt och ålder men energibehovet relaterat till så mga fler saker och därför kan variera mkt mer. Därför kan kvoten SMRP/MJ bli väldigt olika men ända vara rätt. Det viktiga är att hästen får sitt minimibehov av protein tillgodosett annars kan inte vävnader byggas upp hur mkt energi den än får. Men det kan också vara viktigt att inte ge alltför mycket protein i absolut mängd till unghäst. Det finns några studier som tyder på att stora överskott av protein skulle kunna hämma tillväxten.

Okej, det är där vi skiljer oss, jag skulle ALDRIG sätta en 18-32 månader gammal unghäst på en kvot på 5.4. Oavsett.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Joho, jag har varit tvungen att rätta till kvoten på min ponny pga taskigt hö sedan jag köpte henne. Om jag bara nöjde mig med att titta på det totala behovet så skulle hon ha varit fet och omusklad. Nu har hon istället varit tjock och musklad, då jag har fått lägga foderstaten tidigare år på ungefär 3ggr hennes behov.

Dvs både för mkt proteiner och för mkt energi men i rätt balans till varandra. Andra som inte gör det här har hästar som inte är så fina i muskelstatus (för naturligtvis har vi skithö igen).
 
Senast ändrad:
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Nu kan man inte jämföra kvoten direkt eftersom tyskarna räknar med smältbar energi medans vi räknar med omsättbar energi.
PL
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Lydia skrev:
Menar ni att man ska räkna ut hur mkt behovet hos hästen är (energi+protein), och sen spelar det inte så stor roll hur mkt man väl ger i kvot (om man tex ger för mkt energi så ska man alltså inte kompensera det med att ge mer protein?).

Jag menar att man måste se till att hästen får sitt minimibehov av protein tillfredställt gärna med god marginal men om hästen tillhör en typ som behöver mycket energi för att hålla sitt hull behöver man inte följa efter med proteinmängden bara för att hålla en kvot. Eller tvärtom – en mkt lättfödd häst som behöver väldigt lite MJ energi kanske behöver en jättehög kvot SMRP/MJ för att få i sig sitt minimibehov av protein

Lydia skrev:
I så fall så skulle man lika gärna kunna fodra med ett grovfoder med kass protein/energikvot, bara man ger så mkt att proteinhalten blir uppnådd så är det enda som "händer" att hästen blir fet av "överskottsenergin" som det får på köpet?

Om man har låg proteinenergi kvot i sitt hö så kan det ibland vara lagom att med fri tillgång tillgodose proteinbehovet.. De beror på hur mkt hästarna äter och om de har tendens att bli för tjocka. Min unghingstflock försörjer sig helt på fri tillgång av lågkvotgrovfoder och är lagom i kropparna. Men de mjölkande stona får inte i sig tillräckligt mycket protein gm samma grovfoder utan behöver proteintillskott.




Lydia skrev:
För mig/hästen jag har räknat åt, så har det funkat bra att gå efter "kvoträkning". De andra hästarna i stallet, som inte ges tillräckligt med protein, ser inte vidare roliga ut i kroppen :cry:

De fick förmodligen under sitt minimibehov av protein eller så fick dem för lite energi så att de måste börja använda musklerna till bensin.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

peter_lundin skrev:
Nu kan man inte jämföra kvoten direkt eftersom tyskarna räknar med smältbar energi medans vi räknar med omsättbar energi.
PL

Helt rätt men såvitt jag minns räknade jag om tyska och Schweiziska värden till omsättbar energi med faktorn 0,9DE smältbar energi = OE. Värre var det att räkna om franska o hollänska värden som anges i nettoenergi NE eftersom de tar hänsyn att olika fodertyper medför att olika mgd av energin går bort i värme. Helena
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

När jag räknar energibehovet för mitt fullblod hamnar jag på runt 90-100, av erfarenhet vet jag att hon behöver runt 120. Om det uträknade energibehovet diffar så, hur ska jag då veta vad hennes proteinbehov är?

Jag går på kvoten så vet jag att vi inte hamnar helfel iaf.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Men om du vet att energibehovet är 120 så är det ju bara räkna x 6...eller hur menar du ??
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Nej, vad Ponteveccio menar är att om hennes häst behöver 120 MJ, hur ska hon då veta vad den behöver för proteinmängd, om hon INTE går efter att räkna ut det med hjälp av kvoten.
Tja, då är det väl tänkt (enligt Helena Handberg då) att man ska kolla i tabeller och se vad hästens proteinbehov ligger på, och sedan ge efter det och strunta i kvoten.

Personligen tycker jag att detta låter konstigt. Strunta i kvoterna? Varför finns de då? Man brukar ju se på hästarna att om de får för låg kvot mellan MJ och SmRP så ser de inte bra ut, tunna över ryggen och bukiga. Om man sedan rättar till kvoten, så blir det en helt annan sak, hästarna blir runda över ryggen och lagom över magen. Vad betyder detta? Ren tillfällighet, eller?

Sen tycker jag själv att behovsvärdena mellan alla olika program och böcker skiftar alldeles för mycket. Jag tror jag fått 5 olika behov för min lilla shettishingst när jag kollat runt. Det är inte heller kul, vilket ska man rätta sig efter? Jag går själv efter foderhäftet från SLU, för detta har stämt på mina hästar hittills. Men detta säger ju att man ska ha en kvot på 6,5 mellan MJ/SmRP, och andra tycker 7. Så, som sagt vilket stämmer?

Nu har jag haft mina hästar så pass länge att jag vet vad de behöver, och dessutom fodrar med öga och känsel också. Men för de som inte vet så mycket, vad ska de tro på? Kanske lite att fundera över....
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Eh, jag fattade inte vad du menade...varför är ni så insöad på kvoter ? Kvoten för mig kommer ju sist av allt då hela foderstaten är klar...då justrerar jag om kvoten är för låg. Inte tusan glor jag en sekund på nån kvot innan jag färdigställt hela behovet...Vet hon att hästen har 120 i Mj så torde nog hästen ha 720 i protein eller hur ?...blir en kvot på 6 vilket är utmärkt till vuxna hästar.....min pålle fick en kvot på 7..jaha tänkte jag...vi får se hur hon funkar på det..ja bra..jamen då får hon ligga på 7 då. Så resonerar jag...Sen får man ju justrera uppåt och nedåt efter behov...
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Ja, men det var ju just det Pontenånting menade, att hon visste att hennes häst behövde 120 MJ och för att få fram proteinbehovet tog hon 120 * 6, vilket ju är den kvot som rekommenderas. Helena handberg menar att man INTE ska bry sig om kvoterna alls, varken innan eller efter uträknad foderstat, man ska bara se till behovet och att det är uppfyllt.
Förstod du nu?

Själv gör jag ungefär som du, räknar ut en foderstat och kollar sen om behoven är uppfyllda och om kvoterna stämmer. Högre kvot än nödvändigt bryr jag mig inte mycket om, däremot om den är för låg, justerar jag.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

*lånar knapp*

Jag räknar foderstater efter konstens alla regler, mest för att det är intressant att se vad jag kommer fram till. Sen stämmer det ju oftast inte ändå, med vad hästarna behöver, i alla fall inte våra hästar. Men foderstatsräknadet är ändå bra, för man blir medveten om vad man stoppar i sin häst och har man en ny häst som man inte känner och vet/har lärt sig vad den behöver, får man ju i alla fall något att utgå ifrån.

Ibland verkar vi hästfolk lite väl rabiata i vårt foderstatsräknande. Varför räknar vi inte ut foderstat och kvoter till oss själva, eller till våra hundar? Eller det kanske ni gör... :smirk:

Även om jag tar resultatet av foderstatsberäkningen med en klackspark :angel: så är det viktigt att analysera sitt grovfoder, för utan det vet man ju ingenting. Fast det där med klackspark var väl egentligen inte rätt. Jag utgår faktiskt från den uträknade foderstaten, men eftersom jag känner mina hästar väl och har lärt mig vad de behöver så blir oftast justeringarna så stora att det "på pappret" ser ut som om jag inte räknat då kvoterna blir alldeles uppåt väggarna.

Det verkar som de flesta av er utgår från energibehovet och sätter proteinmängden därefter. Det tycker jag är bakvända vägen. Som HelenaHandberg skriver så är ju proteinbehovet relativt konstant, men energibehovet kan variera väldigt mycket beroende på individ.
Citerar då jag tyckte det var bra skrivet: "hästar har ett visst proteinbehov utifrån sina kroppsmassa och ålder som inte skiljer sig så mkt mellan individer medan energibehovet är oerhört olika beroende på hur mkt hästen spontant rör sig, temperament, miljö och genetisk konstitition. Därför så viktigt att inte fodra för att uppnå en kvot utan för att tillgodose ett behov."

Kan ta mina egna pållar som exempel. De är islandshästar och de vuxna ridhästarna har ungefär lika stort proteinbehov, men någon skulle bli mager på energimängden de andra lättfödda blir tjocka på. Menar ni då att jag skall ändra mängden protein för att det skall "se snyggt ut" i kvoten, dvs alldeles för lite protein till de som får mindre energi och onödigt mycket protein till den som inte är så lättfödd?

Omvandlar vi detta till kvotspråk ligger alltså en av våra hästar ordentligt lågt i kvot, medan de andra hamnar väääldigt högt.
Till och med unghästarna kommer "snett" i kvoterna. De gör av med mycket energi på lek och bus och lösdriftsgående och ligger alltså lågt i kvot, trots att de inte ligger lågt i protein utan bara behöver mer energi för att hålla ett bra hull och orka hålla igång som de unga busfrön de är.
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

*lånar knapp jag med*

Jadu, VARFÖR stirrar man sej blind på kvoten? På vilket sätt spelar KVOTEN egentligen roll i förbrännings/upptag-syn?
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

jag var inne på hippocampus foderberäkning. Sen Jag kollade i min bok hästens biologi utfodring o avel där stog det att en häst mellan 450-550kg har ett underhållsbehov av 16 g fosfor och 16 gånger 1,5 = kalsiumbehovet. och vid träning står det 1 g/100kg kroppsvikt för ca, p, mg, hårtabtere 2g/100kg kroppsvikt. Sen på hippocampus och räknade ut på foderstaten att Ca behovet var Ca MJ gånger 0,4. Mg MJ gånger 0,15. och att fosforbehovet bara låg på MJ gånger 0,25, dom räknade ju högre i min bok, och det ska vara en bra sida.

Mycket vänliga hälsningar Mie
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Vad är det som säger att det som står i din bok är rätt och de som hippocampus räknar med är fel???
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

evis skrev:
*lånar knapp jag med*

Jadu, VARFÖR stirrar man sej blind på kvoten? På vilket sätt spelar KVOTEN egentligen roll i förbrännings/upptag-syn?
Visst spelar kvoterna en viss roll. Man kan ju t.ex. inte bara ösa på med proteiner och tro att hästen kan utnyttja allt om man inte tillför en viss mängd energi också. För att återgå till våra unghästar - de bränner så mycket energi bara genom sitt sätt att vara och leva så de behöver den där extra energin för att kroppen skall kunna utnyttja den stora mängd protein de får. Räknade jag bort energitillägget som de bränner bort blev säkert kvoten "normalare" för unghäst, dvs rel. hög.

Därför tycker jag att man inte skall följa kvoterna slaviskt, som jag får intryck att en del gör. Själv skulle jag ju inte ens kunna göra det med våra hästar, som jag skrev här ovanför. Är inget fel i att räkna kvoter, bara att jag tycker det "normala" borde ha större spännvidd. Jag har själv bekanta som skriker högt när de hör vilken låg kvot jag ger unghästarna, utan att ens fråga hur mkt protein de får. De tar liksom för givet att unghästarna får för lite protein eftersom kvoten är låg. När de kommer hit och ser dem pigga, välmusklade och i rätt hull får de ju ge sig ;).
 
Sv: Ang Hippocampus foderberäkningsprogram

Finns det mer foderstatsberäkningsprogram på nätet som man kan använda som är bra? :idea:

Jag har skickat höet på analys & väntar på svar.

Jag har ju gått hästhållningsprogrammet & fått lära mig räkna foderstater men det var så länge sen,jag har glömt :o

Sen har jag en förmåga att vilja ge lite olika godsaker i maten som gör det svårare att räkna(än bara hö,havre,betfor tex)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp