Ang. hästens trav. (Bakhovarna slår ihop)

E

eeWe

Har en liten fråga ang. hästen jag rider.. Det är nämnligen så att när hon travar, så slår hon ihop bakhovarna ibland, ofta när hon inte riktigt hittat balansen. Det smäller rätt rejält. (Det händer även när hon hittat balansen, men dock inte lika ofta.) Det är inte så att hon gör illa sig eller så.
Nu är det så att hon inte är så där jätte musklad, och jag undrar om någon här har samma "problem". Och jag undrar även om ni tror att det kan minska när hon satt mer muskler? Eller om det skulle vara något problem då jag funderar på att börja rida distans?
Väldigt tacksam för svar.

Sv: Ang. hästens trav. (Bakhovarna slår ihop)

jag tror att det kommer att gå över med mer ridning, dvs. mer muskler och bättre balans. jag har varit med om det förut, dock i väldigt liten omfattning och på en unghäst.det gick emellertid väldigt fort över... på din beskrivning så verkar hästen i fråga göra det oftare... men det borde bli bättre med träning...;)
vad berträffar distansridning så vet jag inte hur det kommer att påverka...
hoppas det går över!
lycka till!!!

Säg åt din hovslagare att han tittar på hästen. Beroende på hur hästen slår ihop så ändrar man skoningen lite, t ex med att sko med tvärtå fram för snabbare överrullning.
Låter inte så vanligt att de slår ihop bakhovarna, menar du att hon stryker sig lågt? I så fall finns det bakskor med ena traktarmen längre som brukar fungera att få isär steget med.

Tack för så snabba svar. Kom att tänka på en sak till, tror att hästen är lite "innåtfotad"..

Återkom gärna i med vad din hovslagare gör åt problemet.

Vad är det för ras på din häst?

Det ska jag göra.
Hon är en Varmblodig travare.

hejsasan min ena häst scandal giggolo som vi har , han har samma problem när han kommer upp i höga hastigheter av trav, jag andvänder mig därför av bak strykkappor till honom, och det har funkat bra. mvh anne:banana:

Okej.
Jag testade att ha både strykkappor och boots igår, och det gick ganska bra.
Huvudsaken är väl att hon inte gör illa sig? För det har hon inte gjort, jag tycker bara att det låter väldigt obehagligt när de smäller ihop.
Och som CK tipsade, så ska jag ta kontakt med hovslagaren och se vad hon kan göra.

Har en liten fråga ang. hästen jag rider.. Det är nämnligen så att när hon travar, så slår hon ihop bakhovarna ibland, ofta när hon inte riktigt hittat balansen. Det smäller rätt rejält. (Det händer även när hon hittat balansen, men dock inte lika ofta.) Det är inte så att hon gör illa sig eller så.
Nu är det så att hon inte är så där jätte musklad, och jag undrar om någon här har samma "problem". Och jag undrar även om ni tror att det kan minska när hon satt mer muskler? Eller om det skulle vara något problem då jag funderar på att börja rida distans?
Väldigt tacksam för svar.

för sök att balans öva henne lite mera det ska nog funka och så självklart lite mer ridning och framför allt kanske lite mer trav :o men skyll på mig om det inte funkar eller så

det gjorde min travis med men nu e det ytterst sällan han gör det o han e riden i lite mer än ett halvår så det försvinner fort :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 717
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 879
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 347
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka