Ang Fodervärds avtal

B

bumbi_608

Vad ska man göra när man har fått tillbaka sin häst från fodervärden o det fattas saker o saker som är sönder. Har kräft dem på pengar (deras egna önskemål). Men helt plötsligt så vänder dem på det o säger att de har stått för vet kostnader o dyligt då hästen blev sjuk (ont i ryggen av deras ridning) o andra konstigheter som fång o förstoppning. Kan då medela att hästen aldrig varit sjuk under sina 14år i livet. Men nu lät de på dem som om jag skulle bet de kostnaderna. De kan väl inte kräva dem pengarna utav mig.

Vad står det i lagen har tappat bort kontraktet, Någon som vet.

Sv: Ang Fodervärds avtal

Hmm.. det var inte så bra att du sumpat kontraktet.. Så vitt jag vet så finns ingenting i lagen som stödjer dig - inte utan bindande avtal = kontraktet.

Hmm.. det var inte så bra att du sumpat kontraktet.. Så vitt jag vet så finns ingenting i lagen som stödjer dig - inte utan bindande avtal = kontraktet.

jag har det ned packat i någon låda i garaget får ta ut o leta i morgon....

Har du tappat bort kontraktet??:eek:
Då finns det nog inte så mkt att göra. Vad hade Ni kommit överens om från början?
Vad är det för saker som har gått i sönder? Är det täcken, grimmor?? Ja då tycker iaf jag att det inte går att kräva pengar för detta då det lika gärna kunde ha gått sönder om du haft kvar hästen.

Har sakerna gått sönder utav oaktsamhet så är det en annan femma.
Men som sagt, har du inte kvar kontraktet, så...
Ord mot ord...

man ska alltid ha MINST en kopia på ett avtal, orginalet till dem och kopian till dig. har de inte en kopia på avtalet??

men vad är det som gått sönder och vad är det som saknas?? borstar och sånt får man ju räkna med... men är det sadlar och sånna dyra grejer borde de ju betala...

hoppas det löser sig!!!

Kontraktet finns bara nedpackat sedan flytt....

Hästen hade helt ny utrustning när den lämnade mig, men jag anser lånar man ut något så är det klart att man ska få sina saker tillbaka. Det är inte så kul när man får hem hästen o måste köpa nästan allt nytt, eller i stort sett allt nytt.....

När jag hade en foderhäst hemma så stod det utskrivet i kontraktet vilken utrustning som ingick och att den skulle återlämnas i ursprungsskicket eller vara ersatt med likvärdig produkt. Det är ganska bra, speciellt om det handlar om dyra grejer.

Minns du vad du/ni skrivit i kontraktet angående ev. vet.kostnader?
För så länge du inte har ditt kontrakt kan du inte kräva några pengar av fodervärden, men står det att vet.kostnader ska betalas av ägaren, förutsatt att de har sitt kontrakt kvar, så har de nog (?) rätt att kräva pengar av dig.

Men har ni inskrivet i kontraktet att de ska ersätta försvunnen/trasig utrustning så tror jag inte direkt de vill vifta med det i onödan...

QUOTE]man ska alltid ha MINST en kopia på ett avtal, orginalet till dem och kopian till dig. har de inte en kopia på avtalet??

[/QUOTE]

Nej man ska ALLTIDgöra så viktiga dokument i två exemplar som bägge skriver under så att bägge parter har ett eget orginal.
I avtalet ska man skriva in följande: " Avtalet upprättas i två likalydande exmeplar där vare part får ett exemplar."

Juridiskt är inte en kopia bindande om det skulle bli tvist om det eller om det skulle finnas delade meningar om vad avtalet innehåller. Det går ganska lätt att ändra på en kopia om har en kopieringamaskin eller skanner.
För sin egen del bör man också skriva in vilken part som ska så kallat tolkningsföreträde av avtalet. Det betyder att om någon del av avtalet vid en tvist kan tolkas olika sätt så har man betstämt redan från början vems tolkning som ska gälla. Låter som det hade varit väldigt bra i TS fall.

Till TS
Sätt igång och leta upp ditt ex av avtalet så att det blir helt klart vad det står där. Det blir lättare att ge dig råd om hur du ska göra då.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Har lite funderingar angående brytande av fodervärdsavtal. Jag har min ponny utlånad på foder sedan 5/10-13, och kontraktet...
Svar
5
· Visningar
2 891
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama