Ang detta med Kallhyror

Sv: Ang detta med Kallhyror

Kan bara hålla med dig, M, det är galet mycket som ska göras och jag håller med, det är på tok för låga kostnader. Vi inackorderade ska vara tacksamma över detta.
Dock tycker jag att alla sådana kostnader ska ingå i stallhyran/månad, t.ex. det där med gödselstacken som ska tömmas. Där tycker jag att då får stallägaren höja grundpriset i stallhyran/månad. Hos oss har stallägaren nu kommit på att vi ska vara med och betala en engångssumma för detta.

Det blir rörigt menar jag, sen är det stall som ska målas om eller staket som ska fixas, då får vi också betala får beskärda del för dessa extra "omkostnader", och självklart ska vi betala för vårt slitage, men anser att det bör räknas in i den s.k kallhyran.

Har nu inget eget stall, så jag har ingen erfarenhet av detta. Hur fungerar det för er som har stall, rent praktiskt? Alltså, har ni det med i beräkningen?

Det STORA problemet är att man som stallägare med hobbyverksamhet är alldeles för dålig att sätta rätt hyror från början. Man ser efterhand hur mycket kostnader det blir, merkostnader för att det är flera hästar - gödselhanteringen är ett bra exempel för som du vet har jag ju de två småttingarna plus Q och om jag bara skulle ha dem så hade gödselstacken tömts en gång per år. Nu när jag har fullt stall så behövs det tömmas 2-3 gånger per år istället. Det hade man inte koll på från början, det var inget jag funderade över helt enkelt.

Jag sitter i den sitsen lite nu att alla kvitton ska räknas ihop och då kommer jag att ha svart på vitt exakt HUR mycket allt det här extra egentligen kostar...Det vore mycket enklare för alla om det från början funnits med inkluderat i kallhyran och man kan inte höja hur som helst heller utan jag brukar säga upp det gamla kontraktet med en månads uppsägningstid och informera om det nya som sen börjar gälla OM man som hyresgäst vill vara kvar.
Det är aldrig roligt att höja och det blir såklart obegripligt för hyresgästerna som undrar varför det helt plötsligt nu ska ha blivit så mycket dyrare. Det har det ju inte blivit, det är bara det att det är jag som stått för fiolerna tidigare.

Nu vet jag ju att du gör väldigt mycket själv i det stall där du står och att du dessutom är en sån där ordningsam hyresgäst:) som jag hade velat ha så där kan man ju ibland som stallägare hellre få den hjälpen med underhållet och annat, än att ta en högre hyra.

Jag har erfarenhet både av att vara hyresgäst och stallägare. Och du har rätt, det är inte förrän man varit hos en dålig värd, som man lär sig uppskatta små enkla saker, som tillgång till rinnande vatten i januari, plats att parkera trailern, där det är lätt att komma åt, låst utrymme för min dyra utrustning m.m. m.m. så småningom kommer man underfund med vad som är värt att betala för.
Som stallägare har jag (också!) haft för låga hyror, men värdesatt att få hjälp med mina egna hästar ibland. Har haft underbara hyresgäster för det mesta. Men tyvärr också den sorten som aldrig släcker, tömmer skottkärran på plankan, lämnar täcken och tusen andra prylar framme, stora bajshögar framför ingången, går och hämtar havre och matar sin älskling i smyg så 10 andra hästar går i spinn. Ja, du vet, den listan över saker som gör dej tokig! Det är då man tycker att man får på tok för lite betalt.
Så det handlar ju inte så mycket om summan man betalar i stallhyra, utan precis vad man får för pengarna. Och som värd att det ska vara värt besväret. En femhundring kommer man inte långt med idag.

:D Känner igen mig i en HEL del av din beskrivning på "värstinghyresgäster"! Man blir ju GALEN på sånt:eek:

Fast sen blir jag lika GLAD varje gång man har någon som ställer upp och verkligen bryr sig UTAN att man ska behöva förklara allting i detalj:)

Det är inte många som har inackorderingar vitt.

Jag har haft det, och har ingen rik sambo som kan ge mig mat utan måste se till att allt går runt.

Har ett heltidsjobb och hade också inackorderingar.

Känner mig ganska sliten nu, och har lagt av, då det faktiskt inte lönar sig, om man inte ser det som ett kall att ta hand om andras hästar förstås.

Det verkar som att många nöjer sig med att de egna hästarna är försörjda och att det inte blir så mycket mer över för den som arbetar (gratisarbete).

Jag har erfarenhet både av att vara hyresgäst och stallägare. Och du har rätt, det är inte förrän man varit hos en dålig värd, som man lär sig uppskatta små enkla saker, som tillgång till rinnande vatten i januari, plats att parkera trailern, där det är lätt att komma åt, låst utrymme för min dyra utrustning m.m. m.m. så småningom kommer man underfund med vad som är värt att betala för.
Som stallägare har jag (också!) haft för låga hyror, men värdesatt att få hjälp med mina egna hästar ibland. Har haft underbara hyresgäster för det mesta. Men tyvärr också den sorten som aldrig släcker, tömmer skottkärran på plankan, lämnar täcken och tusen andra prylar framme, stora bajshögar framför ingången, går och hämtar havre och matar sin älskling i smyg så 10 andra hästar går i spinn. Ja, du vet, den listan över saker som gör dej tokig! Det är då man tycker att man får på tok för lite betalt.
Så det handlar ju inte så mycket om summan man betalar i stallhyra, utan precis vad man får för pengarna. Och som värd att det ska vara värt besväret. En femhundring kommer man inte långt med idag.

LÄGG AV MEDAN DU KAN. Livet är för kort för att jobba för andra. Dom tackar dig inte, och 100% att dom snackar skit bakom din rygg.

Här är det många som köper grovfoder svart av nån bonde, samma sak med havre. Spånleverantören som hon som hade stallet innan mig köpte av blev helt ställd när jag ville köpa vitt....

Jag har höjt stallhyran ganska mycket jämfört med hon som hade stallet innan mig. Några inackorderingar är fortfarande kvar men några har flyttat för att dom tyckte att det blev för dyrt.
Men jag har även förbättrat en hel del saker i stallet så dom har ju fått en del för pengarna iallafall.

Det viktigaste tycker jag är att man tar betalt för dom faktiska kostnader man har + att man tar betalt för det jobb man gör!

KL
vi betalar 1000kr/månaden, året runt. Vi delar alla fodringar-in-utsläpp mellan hyresgästerna, och köper spån, kraftfoder + hö själv. Stallet är mysigt med uppvärmd låst sadelkammare(med toa). Det är ca 2-3km till ridhus och ridbana, och det finns hyffsat med härliga ridvägar. Dock små hagar om man jämför med vad jag är van med sen tidigare, som haft eget stall på landet. Men så ligger detta stall ca 5 km från city i en av Norrlands större städer! Jag :love: mitt stall!

Jäklar vilken billig hyra.

Räknar man bort momsen som är 20% bakåt (alltså bort 110:- till skattemyndigheten) så är det bara 440:- kvar till allt det du beskrev.

Och sen måste det väl bli en hacka till ägaren

Ägaren har det bara för att det ska "hållas igång". Deras son hade häst när han bodde hemma, nu står stallet tomt om de inte hyr in. Finns bara 6 boxplatser, så så mkt tjänar de ju inte på det, men antar att det inte är vita pengar vi pratar om...:angel:

Jag betalar 1.250 kr för box. Morgonfodring och kvällsfodring utan exakta tider, utan han fodrar när han kör förbi typ.
Har halvtråkiga hagar med dåliga staket. 20 x 60 m paddock, hyggligt underlag, uselt staket (knähögt utan grind) inget hindermaterial. Spolspilta med kallvatten.

Hyr en del av en lada där jag byggt 3 boxar, har en stallgång där skåpen också får plats samt ett gammalt mjölkrum där vatten och foder finns. Jag ger för själva lokalen,en liten hage med varierad terräng utanför och el/vatten 1000:-/månaden,och det tycker jag är dyrt..... min sambos gård ligger 300 m därifrån och där finsn ett gammalt stall med spiltor....vi har rivit ut allt och ska gjuta nytt golv,tagit bort innertak,och bygga 3 boxar.... jag och mina föräldrar som äger hästarna gör allt själva och bekostar allt..... sen får vi ha dom där gratis.... vi har en liten hage utanför där också...
Tur at man bor där man gör,för runtom kostar stallplatserna ca 300:- och uppåt för en kallhyra..... och det är väl rätt billigt mot vissa delar av landet? ridhus finns 1 1/2 mil bort i en idèell förening vi är medlemmar.kostar 300 kr om året att va medlem och att rida där kostar ca 300 kr i halvåret.

Tur at man bor där man gör,för runtom kostar stallplatserna ca 300:- och uppåt för en kallhyra..... och det är väl rätt billigt mot vissa delar av landet?

Rätt billigt? :eek: Det är ju nästan gratis!

Kan inte finnas en stallägare som går jämt ut med de priserna! :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt