Ang detta med Kallhyror

Sv: Ang detta med Kallhyror

Alla: Vad menar ni med kallhyra? Ingår elen i priserna ni har skrivit?

Det är en fråga jag också ställer mig. För när vissa säger kallhyra så ingår ändå massa service osv.

För mig är kallhyra kallhyra - dvs hyran för boxen, hagen och utrymmet man utnyttjar i stallet (tillgång till sadelkammare, spolspilta osv.)

El, foder, service ej inräknat.

TS: Jag betalar ingen kallhyra eftersom jag har eget stall.

Vi betalar 600 kr i kallhyra då ingår in/utsläpp och fodringar vilket jag tycker är väldigt bra. Vi får däremot fixa väldigt mkt själv med stallet och hagarna som är sådär men får stängsla om och ha oss som vi vill så har man en familj som är villig att hjälpa till så är det inga problem ;).
Vi har målat om i hela stallet, var väldigt mkt slit innan stallet äntligen blev klart men det var ju självvalt.

Fast när jag läste lite om vad folk anser som kallhyra så kanske inte vår hyra kan räknas som det mtp in/utsläpp, el och fodringar ingår?

Senast ändrad:

Jäklar vilken billig hyra.

Räknar man bort momsen som är 20% bakåt (alltså bort 110:- till skattemyndigheten) så är det bara 440:- kvar till allt det du beskrev.

Och sen måste det väl bli en hacka till ägaren

Just nu: ca 1000-1300:- kallhyra, utebox, 3 fodringar per dag/vardagar och utsläpp på morgonen, ingen service på helger.

Momsen är inräknad i alla mina priser.
Är en av dom där som tar för givet att det är vitt....

Jag betalar 500 i kallhyra (såsom jag kallar det) och då ingår det el och vatten. Allt foder och spån köper jag in och tar hem själv, vilket jag föredrar för då kan jag köpa det hö/ensilage som jag vill ha.

Kallhyra i stallet där jag står (Skåne):
Morgonfodring
Utsläpp
Middagsfodring
El, vatten, box
Mycket nära till stor anläggning
Tillsyn hela dagarna
Turas om med insläpp och kvällsfodring

Ja, det är väl det. Betalar 500 kr/månad.

*kl*

Sist jag hade häst, 2005-2006, betalade jag - nästan fem mil utanför Stockholm - 2500kr/månaden (inkl moms) för stallplats i fint stall med stor box, halvdana ridvägar, 10 kg silage med inte de bästa värdena/dag, fri tillgång på halm, in/utsläpp, fodringar 3 ggr/dag - men rent utsagt förjävliga hagar.

Jag tar 250:- i kallhyra (ej moms). Då ingår "ligghall", tillgång till box, uppvärmd sadelkammare, fodringar 2 ggr/dag under vardagar, vinterhage och en belyst ridbana som fungerar vid bra väderlek. Foder, strö och sommarbete delar vi på. Vi har rullande stallschema med mockning, uppvägning av foder etc.
Icke lönsamt men jag uppskattar att ha stallkompisar som man kan lita på sköter ruljansen när man är bortrest. Då tar de över alla fodringar utan få ngn ersättning för det.

jag betalade 500kr i kallhyra för en box när jag var inhyrd. Då ingick morgonfodring,utsläpp,insläpp på alla vardagar. helgerna hade vi stalljour då vi turades om att ha hela stallet.

även belyst ridbana,uppvärmd sadelkammare, täckesbyten ingick i hyran :D

tycker det är ett billigt pris, men detta är ganska normalt pris häromkring.

jag betalade 500kr i kallhyra för en box när jag var inhyrd. Då ingick morgonfodring,utsläpp,insläpp på alla vardagar. helgerna hade vi stalljour då vi turades om att ha hela stallet.

även belyst ridbana,uppvärmd sadelkammare, täckesbyten ingick i hyran :D

Då måste vi leta på helt olika ställen. :p Jag har aldrig stött på en så billig stallplats häromkring. Jag är väl förmodligen inte lika uppmärksam och fortfarande allt för insnöad på prisena närmare Sthlm.

Nu är jag inte med riktigt här...ALLA behöver väl inte momsa sina hyror heller:confused: Om jag som privatperson hyr ut boxar och sedan tar upp "inkomsten" i min deklaration under hobbyverksamhet så är det väl lika vitt som om jag är företagare som momsar?

*kl*

Jag betalar 750 kr/mån. Då ingår boxplats, halm (fri tillgång), hagar, tillgång till upplyst ridbana (dock liten och med rätt dåligt underlag)

In- och utsläpp och fodringar delar vi på, det ingår alltså inte i hyran.

De flesta menar nog att det inte ingår foder och strö när de säger kallhyra. Jag säger också kallhyra, men för min hyresgäst ingår fodringar (även helger), in och utsläpp, täckesbyten, tvätt av täcken och schabrak, samt el och jag håller ordning på ridbana och hagar. Jag beställer också hö och strö som alla delar på sen.

Jag kan inte detta jättebra men det stämmer säkert.
MEN köper du t.ex. foder från ett företag svart och jag köper det vitt så får ju jag betala mer och då blir också min stallhyra dyrare.
Det kanske är företagaren som säljer svart som gör fel men det blir ju skillnad i priserna i vilket fall som helst.

Tur man inte har såna problem, har numera endast kallhyra=boxplats+service i form av fodring, in och utsläpp.

Tidigare, när jag hade helinackorderingar så köpte jag allt foder precis som vilken privatperson som helst, på Granngården eller andra foderbutiker. Samma gällde strö.

Vad som är prisvärt beror på mycket mer än geografin: vad ingår i s.k. kallhyra? Följande är utgifter för stallägaren: Hyra (d v s räntor och amortering på byggnaden) och det är dels för själva boxen, sedan också sadelkammare och foderutrymmen. Glöm inte belyst parkeringsplats och uppställningsplats för trailer. Underhåll och byte av vattenkoppar och krubbor. El och belysning (lysrör) till stall, sadelkammare (även värme)och ridbanan. tillgång till hindermaterial. Elaggregat till hagar, vatten till hagar och sommarbeten, tömning (spridning)av stallgödseln. Underhåll och reparationer av stängsel och ridbanor. allt detta är ju fasta kostnader för ägaren. Sedan kostar ju standard: man betalar extra för stall av hög kvalitet, toalett, fikarum, spolspilta, ridhus, fina ridvägar. Kan man sedan få service så kostar det extra, även om jag betalar mitt foder själv är det en service att kunna få det levererat. Utfodringar, täckesbyte (strykkappor och annat), in- och utsläpp, mockning, passning vid sjukdom/bortrest är ju service man kan antingen betala för, eller tillsammans hjälpas åt med. Om sedan stallet ligger vid bra kommunikationer, tillgång till tränare, hovslagare etc så är ju det är värdefull bonus.

Jag betalar 500kr i kallhyra. Då ingår box, el, upplyst paddock, hagar, vatten, finhackad halm att strö med, sadelkammare och dessutom får man hjälp med täckesbyten och sånt :)

Alldeles lagom!

Fodringarna kör vi på rullande schema!

Ja det behöver du knappast tala om för mig som stallägare! Har full koll på vad allting är värt och har alldeles för billiga hyror egentligen om man börjar räkna på det ordentligt.

Det är numera sk kallhyra med viss service hos oss som sagt, vilket i o f sig inte inbringar några stora pengar det heller men man slipper åtminstone alla gratis arbetstimmar.

Stallägare tar alldeles för LITE betalt generellt sett och hästägare utan eget stall har alldeles för dålig koll på hur man egentligen ska värdera allt det som du räknade upp i ditt inlägg.

Kan ta ett litet exempel; vi lånar maskiner och kör själva iväg gödseln två gånger om året. Det brukar ta en hel arbetsdag, dvs 8 timmar per gång. Räkna om det i pengar! 3 man. Inte billigt. Skulle vi anlita en firma så blir kostnaden den tredubbla.
Detta borde man ju naturligtvis debitera hyresgästerna men man gör det oftast inte i mindre stallar, s k hobbyverksamheter.

Ett exempel till; Staketen slits, målas om varje år. Det tar mig ungefär 3 arbetsdagar att slutföra. Lägg ihop lön + färg och penselkostnad. Det debiteras inte heller extra.

Elförbrukningen ökar markant när folk skiter i att släcka, att stänga dörrar till sadelkammare m m. Det debiteras inte extra.

Jag skulle kunna fortsätta i det oändliga.

Har man dessutom då ett stort, nybyggt stall med ALL den service du räknar upp ja då ska deras hyror upp ÄNNU mer så klart - och då tycker folk i regel att det är hutlöst dyrt. Särskilt om det stora, nya, fina stället ligger en bit från storstan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 057
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag funderar på att ev söka ett jobb. Och då kommer funderingarna kring löneanspråk. Jag HATAR sånt. Senaste tre jobben jag haft så det...
2
Svar
20
· Visningar
2 465
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama