ang BYGGA MUSKLER OCH "FALLA UR"

Y

yawizo

Har just varit i kontakt med en häst som jag har lite funderingar kring.:rofl:

Ryttaren rider hästen varje dag, normal motion, normalt foder (lite extra vitaminer), men hästen blir bara tunnare och tunnare. ryttaren påstår att det är för att ridformen är fel, att hästen går och spänner sig och på så sätt inte kan bygga muskler... och har då "fallit ur"... när man petar på hästen så är musklerna som alldeles "hårda".. i avslappnat läge alltså... men kan det verkligen ha med ridformen att göra, själva träningen? jag är tveksam... är det inte troligare att det har med fodret att göra? för lite mat helt enkelt, eller för näringsfattig mat.. dock är det väl andra hästar som äter samma och inte får såhär...

när man rider - när man liksom kommer åt honom (eller bara samlar upp i tyglarna) totalvägrar han att gå. oavsett om man skänklar, smackar, petar med spöt och lättar av på tygeln helt, vad göra i ett sådant läge?

Jag tycker allt låter väldigt skumt men jag känner som sagt inte hästen.. ?:bow:

Sv: ang BYGGA MUSKLER OCH "FALLA UR"

håller med föregående talar, hästen behöver mat!! Alla hästar är individer och alla klarar sig inte på samma typ av foder.

Jag håller med de andra, hästen behöver nog mera mat. Alla hästar är olika, t.ex. min medryttarhäst (fjording) kan äta 5 kg av vårt näringsrika hö, medan det finns fjordingar som blir tunna av mindre än 8-9 kg hö.

En häst som bara blir tunnare, hård i musklerna och arbetsovillig mår uppenbarligen inte bra. Jag skulle uppmana till att sluta rida och gå igenom hästen för att hitta grundorsaken till problemen. När man ser att hästen börjar ta sig kan man börja träna igen. De bör kolla tandstatusen, göra träckprov, grovfoderanalys, räkna ut korrekt foderstat och om inget hittas här gå vidare med vetrinär undersökning.

Det har nog med mycket att göra. Fel ridning, fel fodring, fel sadel, ja som sagt det kan vara mycket.

Höet kan ju vara dåligt. Har ägaren analys kanske?

Jag skulle ställa av hästen och enbart fodra upp den. Sen skulle jag låta Vet/Et kolla upp den sedan börja rida låångsamt i skritt. Hästen mår ju uppenbart inte bra.

mata hästen mer!!
ta ut vet o ta blod prov o träckprov!!!

det är inte ett normalt tillstånd!!
:mad:

Jag hade samma problem med min häst men det visade sog att han hade mkt mask han var avmaskad men en mask hade lyckats komma undan vilket gjojrde att han vart jätte small och jag förstod ingenting men sedan skicka vi in täck prov och fick visade att han hade jätte mkt mask så jag skulle tipsa om att skicka in täckprov så snart som möjligt så ni får veta excakt vilket avmaskningsmedel ni ska använda

Hästen få för lite vila och lite mat. Om hästen rids varje dag och använder samma muskler så hindrar man musklerna från att utvecklas och bryter ner dem i stället. Om den samtidigt får dåligt med mat så blir det ju ännu värre :crazy: Kan ju även ha något problem med mask eller andra parasiter. Magsår mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 579
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka