Ang att träffa varg ute med hunden?

N

Nozer

Bara en liten fundering jag kom på ang om man träffar på en varg i skogen.

Första tanken e väl som sagt o kuta därifrån, eller skrämma bort vargen på ngt sätt...
Men om det nu inte går, o vargen hoppar på hunden, så hur "bra slåss" en varg eg?

Visst att det är vilddjur, som således är i behov av att vara väldigt överlägen i sitt sätt att jaga, samt att oskadliggöra en ev inkräktare.
Men en varg mot en hund som har lite pondus, samt tillhör en lite större ras?

Självklart har det att göra med vilken hund det gäller, då en varg kan bli rätt stor.
Men jag tänker på lite större hundraser, som dessutom är kända för att vara lite "fighters" när det behövs.
Exempel: Schäfer, Alaskan malamute, amstaff, etc...(inte säker alla dessa stämmer, så skjut mig inte för det...)

Nu är jag inte ute efter att ordna ngt hund/varg slagsmål direkt *s*
Utan tänker snarare på det där att om man e ute i skogen med sin vovve. och träffar en varg som går till angrepp. Om det bara smäller till o e kört oavsett vilken hund man än har själv?

/Tobbe

Sv: Ang att träffa varg ute med hunden?

Nu är ju vargen ett skyggt djur, springer helst undan. Men om den skulle gå till anfall mot t.ex en schäfer eller annan stor hund, så är det nog på ganska lika villkor. Hugger efter strupen och frambenen. Vem som skulle vunnit kan jag inte svara på, oddsen är nog ganska lika.
Bara tanken, att se en vild varg i skogen, wow, jag som är en stor vargvän.

Testa få till en parning och sälj på blocket. :)
Kommer gå åt som smör i solsken.
"Familjehund med lite varg"

Testa få till en parning och sälj på blocket. :)
Kommer gå åt som smör i solsken.
"Familjehund med lite varg"

Har redan nu småbarn i grannskapet som springer iväg skrikandes, "iiiiiiii en varg..." När jag e ute med jycken ;P
(siberian husky)
Så mer varg behövs inte här iaf =)

/Tobbe

Senast ändrad av en moderator:

en ensam varg lär knappast attackera dig och din stora hund. men vargar är oftast i flock och då är en sällskapshund ett lätt byte..

moralen: uppsök inte vargar, ser du någon så gå därifrån.

Pratade om det med en musher i Alaska som sa att om en björn kommer in i hundgården blir det ett väldans liv, men kommer en varg så är det knäppt tyst. Och han berättade om fall där slädhundar blivit dödade av varg. Så jag gissar att vargen skulle vinna i de allra flesta fall eftesom hunden blir lamslagen av rädsla.

Appropå varghybrider så var det en därborta (i Alaska) som hade en husky-varg-rottis :crazy:

Men det är väl klart att vargen är överlägsen de flesta hundar och skulle vinna ett eventuelt skagsmål? Vet du hur stora vargar är? Långt större än en schäfer i alla fall.

Däremot är de väldit skygga och chansen/risken att få se en vild varg är ganska liten.

Apropå att möta något i skogen.

Jag och hundarna mötte ett vildsvin för ett par veckor sedan!
Åå göta petter, jag tog lillhunden under armen, ropade in storhunden och sprang för kung och fosterland. :crazy:

Men det är väl klart att vargen är överlägsen de flesta hundar och skulle vinna ett eventuelt skagsmål? Vet du hur stora vargar är? Långt större än en schäfer i alla fall.

Däremot är de väldit skygga och chansen/risken att få se en vild varg är ganska liten.

Jo, jag vet hur stor en varg är, imponerande djur =)
Skulle göra mycket för att få se en i vilt tillstånd kan sägas.
Frugan min hade turen o göra det när hon var liten.
En som korsade vägen hennes familj åkte på o stod o tittade på dom i bilen ett tag *avis*

Vad jag tänkte var dock efterssom det finns "vargdödare" eller "boskapsvakthundar" som används i vargtäta länder. Så är det juh bevisat på så sätt att en varg _faktiskt_ går att besegra.

Inget jag någonsin kommer komma i kontakt med då det ej finns varg i våra trakter. Men tänkte mest på hur stridsskicklig vargen är i jämförelse med andra större hundar med lite tryck i så att säga.

Är rätt klar med det att en varg skulle göra processen kort med i stort sett vilken tamhund som helst pga att det är ett rovdjur, samt storleken. Men tänker ändå om det finns hundar av sällskaps modell som faktiskt klarat sig undan en vargattack, o då inte att jägaren kommit emellan o skrämt bort vargen eller så.

Man läser juh i princip årligen om alla jakthundar som stryker med då de kommer långt in i skogen o träffar på vargar.
Iofs är det väl troligten hela flockar de träffar på, o då e det kört.
O dessutom är de flesta jakthundar inte så jättestora...

Men jag tänker mer på ensamströvande vargar som av ngn anledning träffar på tex en schäfer, rottis eller likn av ngn anl. Är det helt klippt för hunden, att vargen är helt överlägen?

Allt här i livet handlar juh inte om storleken *harkel* =)

/Tobbe

jag tror inte att det handlar om att boskapsvaktarna vinner en eventuell fight, utan att vargar lever efter ordspråket "hellre fly än illa fäkta". blir motståndet för stort är det helt enkelt inte värt risken.

En förlängning av Cillamuffins inlägg...

Det är också skillnad på en vanlig tamhund och en tränad boskapsvaktare..

Om vargen verkligen skulle tända till och inte fly, ja då tror jag att de flesta tamhundar/sällskapshundar skulle stryka med....

Om vi talar om löptik och en väldigt ensam hanvarg, då vet jag faktiskt inte hur vargen skulle reagera...

Beror kanske ( nu bara spånar jag ) på hur BRA vargen och hunden kan läsa varandra och där bör ju draghundar alá Husky/ Malamute ha en fördel jämte en Rottis, Boxer, Tax .....

Senast ändrad:

Det där stämmer inte, den svenska vargen är då inte större än en schäfer. Någon enstaka möjligen men annars håller de ungefär samma mankhöjd och vikt.

Det där stämmer inte, den svenska vargen är då inte större än en schäfer. Någon enstaka möjligen men annars håller de ungefär samma mankhöjd och vikt.

jag håller med, jag har en stor schäfer/dobberman blandning och jag tyckte inte att vargarna var mkt större än honom när vi var på kolmården och hälsade på...

Jag fick massor med pussar, gud så söta! men det är ju för att de är uppnappade av människor.
men man fick klappa och gosa hur mkt man ville, det var en flock med bara hannar och min tik hade precis dagen innan börjat löpa lite smått så jag var väldigt populär!

haha as kul!!
kan ni göra det någon gång så åk till kolmården och klappa deras vargar! det är en riktigt rolig upplevelse som jag aldrig kommer att glömma!

edit:

Däremot är den kanadensiska vargen (timberwolf) mycket stor.
Den väger runt 80 kilo (!!!!!) ..mankhöjden vet jag inte.

Min fråga är väl snarare:

Vad händer om hunden är lös ute i skogen och man stöter på en? Försvinner vargen och vad händer om min hund skulle få för sig om att springa fram?

Jag var och hälsade på uppfödaren till min hund igår och hon berättade att hon hade mött varg förra året...och då bor hon ganska centralt i en stad med 80 000 invånare med skogen bakom hörnet. Som tur var hade hon haft sina hundar kopplade vid just det tillfället.

Något annat som jag kommer att tänka på ute i skogen, vad händer om det helt plötsligt står en björn framför mig, vad gör jag då? Backar jag långsamt bakåt, eller lägger jag benen på ryggen?

Om du och din hund möter en varg i skogen ska du vara glad att du har med hunden så att vargen har något att sysselsätta sig med medan du springer hem.

**raderat**

Senast ändrad av en moderator:

Om du och din hund möter en varg i skogen ska du vara glad att du har med hunden så att vargen har något att sysselsätta sig med medan du springer hem.

det finns inga bevis för att någon varg någonsin har attackerat människa här i sverige!

jag tror att det har mkt att göra med vad det är för hund, är det en hundras som liknar vargen mkt (finns det någon sån ras kvar?) så kan de kommunicera med vargen, dvs att hunden kan visa att den är underlägsen och borde på så sätt komma undan utan skada. men då kan vi räkna bort alla raser som har liggande öron, platta nosar eller andra missformningar ( ur vargens synpunkt alltså).
det är iaf så min gamla lärare sa iaf, och han är mkt utbildad inom djur... kommer inte ihåg vad den korrekta benämningen är...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
29 870
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 918
Senast: Lazio
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 460
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama