Ang att träffa varg ute med hunden?

Sv: Ang att träffa varg ute med hunden?

imponerande djur =)
Skulle göra mycket för att få se en i vilt tillstånd kan sägas.

/Tobbe

Jag har mött en vild varg!
Vi åkte på landsväg/skogsväg och plötsligt stod det en enorm varg mitt på vägen, den gick in på kalhygget en liten bit.
Vi stannade bilen och klev ur, pappa gick faktiskt mot den och var alldeles lyrisk, vi fick komma max fem meter ifrån, sen backade den.

Jag stod ca 10-12 meter ifrån den, men när det stannade fler bilar och folk klev ur gick den längre upp i skogen. Det här hände för ca 7 år sedan. Det var en trevlig upplevelse kan jag säga.:love:

Pappa som är fotograf hade en engångskamera med sig i bilen:crazy: och vi fick morgontidningen att framkalla bilderna och det hamnade i tidningen. Men dom skrattade lite åt pappas fjantiga kamera.:cool:

Knapplån.

Läser i husorganet vad som hänt senaste tiden på vargfronten.

22 aug. 22 får dödas av varg norr om Bäckhammar, söder om Björneborg.
26 aug. Stövare dödas av varg i Östbjörke, norr om Sunne.
26 aug. Jämthund dödas av varg i Nybo, väster om Edsbyn
27 aug. Finnspets dödas av varg vid Mosselbodarna väster Edsbyn.
31 aug. Får dödas av varg på gården Trång, norr Vägsjöfors.
1 sept. Stövare dödas vid rävjakt vid Bäckalund, norr Sunne
1 sept. Fem får dödas på Sollanäs, Vägsjöfors. Man tvingas skjuta vargen som inte gick skrämma bort.
1 sept. Gråhund dödas på kvällen vid Bortan vid Gunnarskog.
1 sept. Stövare angripen av två vargar i Halgåreviret. Jägaren lyckades avvärja angreppet men förföljdes över 250 m. Hunden överlevde.
3 sept. Stövare angripen och svårt skadad. Ägaren tvingades skjuta vargen på kort håll.
3 sept . Stövare dödades av varg i Bogen. Endast huvudet hittat.
3 sept Stövare angripen av varg vid Fämtån, Ambjörby. Vargen skrämdes bort av jägaren.
5 sept. Får dödades på gården Trång, norr Vägsjöfors. Vargen sågs när den angrep.
6 sept. Jakthund dödades av varg i Rudskoga söder Bäckhammar. Bara halsbandet och magrester återstod av hunden.
7 sept. Norrbottensspets dödas av vargar i Äppelbo i Dalarna.
8 sept. Stövare angripen och skadad av vargi Alstakan, Gunnarskog. angreppet avstyrdes av två jägare.
9 sept. Schillerstövare dödad av vargar i Äppelbo i Dalarna.
15 sept. Älghund attackerad av av två vargar. En varg skadsköts av jägaren och avlivades sedan vid eftersök.
20 sept. Drever dödades av vargar i Skrälldalen utanför Ljusdal.
27 sept. Hamiltonstövare attackeras och skadas av varg i Sörsjön mellan Sälen och Särna.

Bergslagens Älghundsklubb tvingas ställa in jaktprov i slutet av sept. i Fredros pga. rädsla för vargattacker.

Vilket jag tycker inte är alls konstigt att sånt kan hända när man har sin hund vid jakt i vargområden. Man får helt enkelt räkna med att sånt kan hända. Annars får man jaga utan hund om man vill känna sig säger.

Tror pangares svar kanske syftade på det här inlägget..

jag tror att det har mkt att göra med vad det är för hund, är det en hundras som liknar vargen mkt (finns det någon sån ras kvar?) så kan de kommunicera med vargen, dvs att hunden kan visa att den är underlägsen och borde på så sätt komma undan utan skada. men då kan vi räkna bort alla raser som har liggande öron, platta nosar eller andra missformningar ( ur vargens synpunkt alltså).
det är iaf så min gamla lärare sa iaf, och han är mkt utbildad inom djur...

Oavsett ras, så har en hund som möter varg på jakt efter mat i skogen obefintlig chans att klara sig undan med livet i behåll..

Tror pangares svar kanske syftade på det här inlägget..

Oavsett ras, så har en hund som möter varg på jakt efter mat i skogen obefintlig chans att klara sig undan med livet i behåll..

här skriver du bara ett påstående, kan jag få en motivering så att jag både vet hur du tänker och så att jag kan svara utan missförstånd!

ja jag vet, men du hav fortfarande ingen motivering, eller har du ingen?
varför skulle en varg döda en hund som mkt tydligt visar att den är underlägsen?

ja jag vet, men du hav fortfarande ingen motivering, eller har du ingen?
varför skulle en varg döda en hund som mkt tydligt visar att den är underlägsen?

Vargen ser alla djur som byten, den är ett rovdjur, den är inget gullgull som springer runt och larvar sig. Den jagar för sin överlevnad.
I sin flock reagerar den säkert för signaler, men när den träffar någon från en annan flock så ska rangordningen göras upp och luktar då inte hunden varg så är det ju en signal att det är ett byte. De flesta hundar flyr och då triggas jaktinstinkten direkt igång.

Löptikar kan göra att vargen i stället för ett byte ser en chans att para sig. Fortplantningsdriften tar i de fallen över över suget efter mat.

Vargen ser alla djur som byten, den är ett rovdjur, den är inget gullgull som springer runt och larvar sig. Den jagar för sin överlevnad.
I sin flock reagerar den säkert för signaler, men när den träffar någon från en annan flock så ska rangordningen göras upp och luktar då inte hunden varg så är det ju en signal att det är ett byte. De flesta hundar flyr och då triggas jaktinstinkten direkt igång.

Löptikar kan göra att vargen i stället för ett byte ser en chans att para sig. Fortplantningsdriften tar i de fallen över över suget efter mat.

men om det är en hund som är så lik en varg som möjligt så när de då ska göra upp rangen så visar hunden att den är underlägsen, istället för att springa iväg då, då borde de ju fatta, de är ju faktiskt fortfarande samma art!
man får helt enkelt se till så att man har en tik som löper när man är i skogen där det finns vargar.

sen är ju vargar väldigt skygga för människor så om man har hunden kopplad så tror iaf inte jag att den vågar göra nåt!

Det var väl en varg som gick till angrepp på en hund i Rödvattnet strax innan solberg i västernorrland.
Min mamma berättade detta. Hon bor ca 1 mil därifrån.
Hon har även sett en massa björn spillning och tass avtryck från björn.
Jag hade nog blivit livrädd.

men om det är en hund som är så lik en varg som möjligt så när de då ska göra upp rangen så visar hunden att den är underlägsen, istället för att springa iväg då, då borde de ju fatta, de är ju faktiskt fortfarande samma art!
man får helt enkelt se till så att man har en tik som löper när man är i skogen där det finns vargar.

sen är ju vargar väldigt skygga för människor så om man har hunden kopplad så tror iaf inte jag att den vågar göra nåt!

Vargen lever ju i en värld av dofter. En hund som är hanterad av människor blir naturligt direkt utsorterad som icke varande varg. Jag vet att det i Kanada förekommit att varg i kontakt med lösa slädhundar som inte hanterats av folk har reagerat annorlunda, men våra hundar stinker nog pest i vargarnas känsliga luktorgan.

Precis.

Det spelar ingen roll hur en hund ser ut. Hundar är enkel "snabbmat" för en varg.

fast diskussionen handlade ju om man mötte varg när man var ute och gick med hunden, och är man som människa med när man möter vargen (förutsatt att hunden inte möter vargen först, ensam alltså) så tror jag att vargen flyr, det är ju lite skillnad i kanada och i sverige, där svälter de mer så möter man en hel flock så är man nog lite illa ute...

Att träffa en ensam varg när du är ute och går med hunden i koppel lär aldrig hända.

Den känner ju lukten från människa och håller sig borta om den är frisk och sund.

Fast du började ju babbla om att vargen skulle förstå att hunden ( ju mer lik till utseendet hunden var vargen ) gav sig och i dom flesta fall så skulle vargen inte bry sig...

Att träffa en ensam varg när du är ute och går med hunden i koppel lär aldrig hända.

Den känner ju lukten från människa och håller sig borta om den är frisk och sund.

Borde inte hunden också reagera om den kände varglukt?
Jag skulle kunna tänka mej att hundar som inte är av jaktras åtminstone borde reagera med rädsla??
Mina hundar skulle nog göra det iaf...

Beror ju på hur vinden ligger. Känner vargen vittring av er, så försvinner den utan att vare sig människa eller hund märker av att den funnits inom "lukthåll".
Ligger istället vinden på från varg mot er, så lär hunden känna lukten av den innan vargen uppmärksammat att ni är i dess närområde, men risken att ni ska stöta ihop med den är i alla fall försvinnande liten.

Gäller det Mastiffer också? T ex den spanska?

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
29 870
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 918
Senast: Lazio
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 460
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama