ang ägare

Tänkte ställa en liten fråga om vem som kan stå som ägare till hästen. Jag och min sambo vill båda stå som ägare till vår häst osm vi köper nu i september, men jag vet inte om man kan det på halvblod, vet att man kan det på travare. Någon som vet hur det är och var man kan göra detta sen?

Sv: ang ägare

Du kan ha delat ägande på halvblod också. Tror till och med att det är enklare än på travare.
Går att fylla i på ägarbeviset vid ägarändringen.

Tänkte ställa en liten fråga om vem som kan stå som ägare till hästen. Jag och min sambo vill båda stå som ägare till vår häst osm vi köper nu i september, men jag vet inte om man kan det på halvblod, vet att man kan det på travare. Någon som vet hur det är och var man kan göra detta sen?

Tänk på att rent juridiskt så är det kvitto och kontrakt som är bevis på vem som verkligen äger en häst. Hur hästen registrerats av olika rasföreningar är en annan sak.

ja ok men man kan väl skriva bådas namn på kontraktet eller?
Jag sålde nyligen min häst till två väninnor som köpte hästen tillsammans, betalade hälften av köpesumman var. I kontraktet skrev båda sina namn på raden för köpare och båda skrev under.

När det gäller halvblod registrerar ASVH en av köparna som "huvudägare" och en som "delägare". Huvudägaren är den som faktureras då ägarbytet registreras.

Har för mig att jag läst diskussion kring detta med ägarskap förut någonstans och att man som TomasN skriver bör tänka på att kontrakt/kvitto (vem/vilka som står som köpare där) gäller före rasföreningarnas ägarregistreringar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar