Ang. 05:or och mankhöjd.

Sv: Ang. 05:or och mankhöjd.

min fialia är 130 nu och jag hoppas att hon ska växa en bit till. Men vet inte riktigt. Hennes mamma är 130 och pappan är 138....hoppas på att hon blir minst 136....

hmm mina 06: or är ca 163 alla tre, mindre roligt då jag hade hoppats att de skulle stanna vid 165 som fullvuxna :crazy:

Senast ändrad:

Har en 2,5 åring som är ca 165 cm gjorde "tattarmått" på henne och får det till att hon kommer att bli ca 173 cm.

Vad är det för stam på din?

Jag har två 05: or. Båda halvblod. Den ena har jag fött upp själv, han är 1,57 med god vilja.... Han har inte vuxit så mycket på höjden i sommar men däremot så har han grovnat jättemycket. Han har också lagt på sig, har varit tunn ända sen föl så jag hoppas på att han sätter igång å växa snart!
Den andre har jag bara haft i ca 2månader. Han är ca 1,67. Hoppas att han inte växer mer... Men han var väldigt tunn när jag fick honom och han börjar lägga på sig nu så risken finns väl att han sätter igång att växa.
Min lilla kille är 50% fullblod, har hört att dom ofta är lite sena och växer längre. Lite motsägelsefullt eftersom rena fullblod är tidiga i utvecklingen Är det någon som har erfarehet av hur 50/50 halvblod/fullblod växer?

Har en 2,5 åring som är ca 165 cm gjorde "tattarmått" på henne och får det till att hon kommer att bli ca 173 cm.

Exakt hur mäter du då? Har nämligen hört massor av sätt men får inte till det alls. Provade att mäta med snöre från kota till armbåge och sen vänder på snöret och mäter armbåge och uppåt. Har jag fått det helt om bakfoten eller kan man göra så??:o

Exakt hur mäter du då? Har nämligen hört massor av sätt men får inte till det alls. Provade att mäta med snöre från kota till armbåge och sen vänder på snöret och mäter armbåge och uppåt. Har jag fått det helt om bakfoten eller kan man göra så??:o

Mät från armbågen till kotans undre kant. Nästa mått tas från armbågen ner till marken. Genom att lägga samman dessa båda mått får man fram hästens blivande mankhöjd. ( Kan göras på hästar som är minst 1 år.)

tror inte det stämmer då min häst skulle bli 167 i så fall, och det är en renrasig arab!!!! jag hoppas verkligen att hon inte blir så stor... över 155 tror jag hon blir, är 151 fram och 153 bak så...a... men 167 tror jag inte på..

på min vuxna valack stämde det ganska bra iaf

tror inte det stämmer då min häst skulle bli 167 i så fall, och det är en renrasig arab!!!! jag hoppas verkligen att hon inte blir så stor... över 155 tror jag hon blir, är 151 fram och 153 bak så...a... men 167 tror jag inte på..

på min vuxna valack stämde det ganska bra iaf

Ok, skulle väl va häftigt med en så stor arab;)
Jag har läst detta i en unghästbok. Gjort det på min vuxna häst (hbl) och det stämde.

Jag har läst detta i en unghästbok. Gjort det på min vuxna häst (hbl) och det stämde.

jo visst, men hästarna blir oxå skörare ju större de blir! en häst är som bäst anpassad till en kropp på 148 hög (ca) och visst känns det som om det kan stämma? ponnys blir ju mkt äldre än stora hästar, och är väl för det mesta mindre halta oxå....

hon är E: Nactus- Urbino
tanten i nya stallet tippade på att hon är 158 nu :o men att hon inte kommer bli mycket större än 160 iaf,

vi har en fullblodskorsning i stallet dock är det NF i denna men hon ligger nog på runt 155 och ser ut att växa lite till. ser din klar ut i kroppen annars då?

Skämt och sido ang din arab:) har en kompis som har en liten urgullig arab och skulle inte kunna se henne som 167 cm, det va så jag menade!!

Så fort jag kommer hem ska jag sticka ut och mäta min 05:a! :)

Mitt arabsto var 158 som hösten som 2,5- åring och har landat på ca 162 cm idag (är åtta i år).

Hon växte på höjden tills hon var 4,5 ungefär och sedan fortsatte hon bredda sig och växa på andra håll tom hon var 6. Hon var gänglig och valpig ganska länge. Men jag tycker fortfarande det händer lite saker med henne även om det är mer subtilt (och delvis kan det ju bero på ridning osv).

Tattarmåttet stämde inte på henne, hon hade varit 174 cm hög idag i så fall...

Min lilla tjej är oxå 165 just nu (född i slutet av juni), får det oxå till att hon blir ca 173 som vuxen:banana:...

Min har sett klar ut hela tiden.... Funderade på att fixa nya papper och sälja honom som ponny ett tag....:angel:

Nu ser han ut som en riktig häst.. Han ser väldigt färdig ut men tror att han växer nu. Han verkar ha växtvärk iaf.
Mycket över 1,60 tror jag inte att min blir heller. Hoppas på att han är liten p.g.a. infektion som föl och att han sen har haft svårt att lägga på sig.

Vad är det för stam på din?

Jag har två 05: or. Båda halvblod. Den ena har jag fött upp själv, han är 1,57 med god vilja.... Han har inte vuxit så mycket på höjden i sommar men däremot så har han grovnat jättemycket. Han har också lagt på sig, har varit tunn ända sen föl så jag hoppas på att han sätter igång å växa snart!
Den andre har jag bara haft i ca 2månader. Han är ca 1,67. Hoppas att han inte växer mer... Men han var väldigt tunn när jag fick honom och han börjar lägga på sig nu så risken finns väl att han sätter igång att växa.
Min lilla kille är 50% fullblod, har hört att dom ofta är lite sena och växer längre. Lite motsägelsefullt eftersom rena fullblod är tidiga i utvecklingen Är det någon som har erfarehet av hur 50/50 halvblod/fullblod växer?

Min erfarenhet är tvärtom. Välutvecklade och färdigaväxta på höjden tidigt. Beror nog lite på på vilken sida fullblodet ligger. Min 7-åring som är e:fullblod växte färdigt som 3 åring och var välutvecklad. Fast bredden kom först när han var 5 år... Den som är 2 nu är oxå välutvecklad, verkar lite "trögare" på höjden men inte bredden. Han är u: fullblod.

Lite flummigt men hoppas du förstår :D

*kl

Min arabtjej är nu 149 cm. Hon börjar se ganska proportionerlig ut nu, och jag är glad om hon bara blir några cm högre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Sasse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka