Anfallande kanin....

Saybia

Trådstartare
Japps, har tagit hand om en vuxen, mycket rädd kanin.
Hon går att plocka upp men då ligger hon alldeles stilla i knäet för att hon är rädd :crazy:
Ögonen är alltid uppspärrade & man ser lite av ögonvitan nästan jämt, ibland kan ögonen bli lite lugnare men så fort minsta ljud når hennes öron så ser hon jätte rädd ut igen.
Hon anfaller även, ibland kan man ge henne mat från händerna, typ äppelbitar men ibland så anfaller hon med tänder & klor så fort man sätter handen en bit framför henne.
I morse skulle jag fixa till hennes "toalett" som hon bitit lös från gallret inne i buren & jag hann bara sätta ner handen så anföll hon den med klor & tänder, sköt henne åt sidan medans hon "grymtade" högljutt & försökte återigen fixa till "toaletten" men hon anföll igen & igen...så tillslut var jag tvungen att plocka upp "toaletten" ur buren för att jag inte lyckades få fast den när hon var i buren.
Antar att hon anfaller för att hon är rädd.
Hur ska man få henne mindre rädd & vad ska man göra när hon anfaller? Är det nån som har nå tips?
Är det bara att fortsätta hålla på med henne så mycket som möjligt så hon blir "tryggare", eller?

/Saybia - undrande

Sv: Anfallande kanin....

jag hade en kanin som anföll så fort man tog in handen i buren och skulle ge den mat.. jag tog på tjocka handskar och höll kvar handen..ge den morot eller något gott och prata lungt och stilla..den lär sig på rösten att du inte är farlig till slut..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 407
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 597
Däggdjur En av mina kaniner har blivit fruktansvärt mager! Alla benen i kroppen syns på henne. Hon beter sig även annorlunda mot vad hon gjorde...
2
Svar
37
· Visningar
11 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka