Anfallande häst på ingång .. se upp .

D

Daffne

Nu är det så här att jag har longerat "grannens" häst för första gången idag. Och hon anfaller riktigt ordentligt, bit attack, sparkattack på samma gång om och om igen! :crazy:
Någon som har tips på hur man kan göra för att få bort detta ?

/ Jag med grannens galna häst . :smirk:

Då hästen är nyss (nästan) igångsatt, har tappat muskler och kondis. Så longerar jag för att låta hästen jobba och bygga muskler utan ryttarens tyngd på ryggen.
Men till problemet, har du nåt tips hur man kan få bort detta ?

har den blivit longerad tidigare och reagerar den så här annars mot dig? tycker att det låter som att hästen inte respekterar dig om den hotar dig sådär.

Hästen är väldigt lugn och snäll annars. Hon reagerar så här oavsett vem som longerar! Jo, respekt kanske hon saknar men hon respekerar mig ju annars. Tycker hon bara att det är obehagligt tro ? .

Högst troligt är det en kombination av att du är helt omöjlig att förstå och att hon inte har tillräckligt mycket respekt för att låta dig stå där i mitten och låta dig bestämma. Longering är en dominant handling, och kombinationen "häst med stark integritet" och "människa med rätt så begränsad kunskap om hur en häst fungerar" brukar resultera i det du beskriver; en megaattack.

Ge det hela lite tid, tömkör istället (longering ska aldrig användas i motionssyfte, så fruktansvärt onödigt), visa dig värdig respekt genom att vara konsekvent och schysst - och lär dig att longera på ett naturligt sätt, där kroppspråk förmedlar din vilja till hästen; inte linor och spön.

Då longering har fungerat bra på många hästar jag longerat, så fortsätter jag med det, alltså att bygga muskler och kondis! vad är det för skillnad på longering och tömkörning? vad får man ut av tömkörning som man inte får utav longering? Frågar eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av tömkörning! Håller dock på att lära mig!

Longering: runt, runt, runt. Tråkigt, slitsamt och tråkigt.

Tömkörning: som ridning fast utan ryttare som stör. Man kan jobba på böjt spår, rakt spår, göra skolor och jobba i alla gångarter (man måste dock jogga litegrann ibland, men det har ingen dött av).

Ja det är klart, men är longering mer slitsamt än tömkörning? men man kan ju alltid göra lite kul med longering också, bommar, små hinder, osv . .
Men, jag har ingen lust att tömköra hästen, när jag vet att hon inte(om hon inte)respekterar mig vid longering. Men hon är guda snäll i all annan hantering, så hon kanske bara inte gillar longering!

Jag tycker som du, longering är ett utmärkt motioneringsalternativ!!! Pröva att använda hjälptyglar, tex en "gummisnodd" (halsförlängare) eller chambon.Det ger henne inte lika mkt frihet. När hon sedan anfaller, var beredd att gapa till ordentligt argt på henne!!! Annars Kan man alltid göra ett anfall tillbaka, dvs göra en snabb rörelse mot henne samtidigt som du skäller på henne. Lycka till!

Men hallå :crazy:
Om inte du...så ska inte jag... :crazy: stuket funkar inte på hästar, har du funderat på om hästen har ont nånstans??

Du ska nog inte hålla på med den hästen övht tycker jag :crazy:

Det är väl helt självklart att man kontrollerar att hästen mår bra och inte har ont någonstans, helt klart det första man gör om hästen beter sig så som hon gör. Varför ska jag låta bli att jobba med henne, ska jag bara låta henne gå i hagen resten av livet! :confused:

Långvarigt arbete på volt är slitsamt, det säger sig självt. Varierat arbete är mindre slitsamt. Ren logik.

Men om du inte vill tömköra, och hon vägrar låta dig longera henne - ut och spring med henne! På med grimma och grimskaft och ut i skogen, klättra i backar, kör lite offroad osv. Bygger kanonbra muskler.

säger som tassetass, longering ÄR slitsamt, tänk dig själv, den går bara runt runt. Tömkörning sker på både raka och böjda spår- variation, alltså mindre slitsamt.

Jo men jag brukar inte longera mer än 15 minuter, om man rider hästen så brukar man faktiskt rida längre på volt, vet att man varierar men ändå, det sliter det med.
Klart att man gör det också, men jag frågade inte vad jag skulle göra istället utan, hur jag skulle få bort dom här attackerna ! ;)

Jag har nog aldrig ridit 15 minuter på en och samma volt.
När man rider så varierar man ju gångart, tempo och övningar det gör man inte när man longerar. Möjligtvis tempo och gångart men thats it.

Varför inte bara strunta i longeringen?
Du skriver ju att du vill ha muskler och kondition på hästen.. varför inte rida 25 min skritt istället ute i naturen? :)

Vet att du skrev att du inte ville ha andra tips på annat att göra med hästen, men jag kunde inte låta bli :angel:
Det verkar lite tokigt att tjura på med något som uppenbarligen inte fungerar, och säkerligen så byggs det inte några muskler/kondition på detta sätt heller :)

Rider du på lika små volter som du longerar på då??

Hästen vssar ju tydligt vad den tycker om longeringen....är den schysst för övrigt så är det definitivt nåt som besvärar den...det kan vara en liten muskel, en liten kontraktion eller vadsomhelst....du kommer att ångra dig när du får reda på vad det är som gör att hästen inte vill longeras....

Jag hade en sån häst, han var inte halt i vanlig körning, men longeras ville han INTE....det visade sig senare att han hade kraftiga pålagringar i båda framknäna..... :crazy:. Men jag tvingade heller inte honom att gå på volt, hästar är tydliga och är dom inte extremt bortskämda eller felhanterade så beter dom sig inte på det viset utan att ha anledning.

Så svaret blir...du kommer inte åt problemet om du inte lyssnar på din häst, och försöker reda ut varför den beter sig på det viset.

Jag tackar inte nej till tips på roliga och nödvändiga övningar. :D Dom tackar och bockar jag för. :)
Klart att det blir mer variation när man rider.
Men alltså longeringen funkar men det tar sin tid och ibland kommer attackerna, speciellt i början. jag vet att det inte är omöjligt att lära henne att sluta med dom dumheterna så det var därför jag behövde lite tips, fick faktiskt ett som jag tänker prova. Tänkte att jag bara skulle longera kanske bara några minuter någon dag i veckan för att vänja henne lite och då bara i skritt dom första gångerna och behövs det fler gånger så får det bli fler gånger, det är bara att ha tålamod. så självklart gör vi andra saker som klättrar, busar och så! :D
Tack för alla andra tips som egentligen inte hörde till frågan och tack för dom som hörde till! Dom kommer nog till användning dom också.

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV