Anemi hos hund..

A

Ambra

Är det någon som varit med om det och vad berodde på?
//Camilla

Sv: Anemi hos hund..

Vet en som hade autoimmun hemolytisk anemi.
Det är är en abrupt påkommen blodbrist orsakad av att en mycket stor del av de syrebärande röda blodkropparna plötsligt angrips och förstörs av "felprogrammerade" antikroppar. Den akuta blodbristen gör att kroppens celler inte får det syre som är nödvändigt. Hunden blir därvid svag och apatisk och blodbristen leder till hjärtklappning. Slemhinnorna blir bleka och efter hand gultonade. Tillståndet är livshotande.
(kopierat från SKKs anomalex)

Vanligaste orsaken brukar väl vara B12 eller järnbrist.

Annars kan det bero på blödníngar från mage/tarm, men det bör man ha sett på avföringen.

Sen kan det såklart vara mer komplicerade fel men de kräver mer avancerad utredning.. de föregående kollas lätt med blod- respektive avföringsprov.

Vet en som hade autoimmun hemolytisk anemi.
Det är är en abrupt påkommen blodbrist orsakad av att en mycket stor del av de syrebärande röda blodkropparna plötsligt angrips och förstörs av "felprogrammerade" antikroppar. Den akuta blodbristen gör att kroppens celler inte får det syre som är nödvändigt. Hunden blir därvid svag och apatisk och blodbristen leder till hjärtklappning. Slemhinnorna blir bleka och efter hand gultonade. Tillståndet är livshotande.
(kopierat från SKKs anomalex)

Har haft en som dött av detta. Hon hade ett par månader innan varit illa däran i erlichia, både borrelia och erlichia kan är kända orsaker som kan trigga det.

Jag känner också till en hund som drabbades av detta, men det gick bra i det fallet. Hunden lever och mår bra idag.

Tack för era svar.. Gabbi har tydligen en ganska ordentlig blodbrist, vet. var förvånad över att hon orkade nåt annat än att sova:crazy:
Blod är skickat på analys så jag får veta i dag eller i början på nästa vecka!
Hennes lever var liten men vet trodde att det berodde på att hon hade så lite blod.. Så det har pågått under lång tid!
Stackarn, här har jag undrat över varför hon inte ville följa med ut å rida, nästan tvingat med henne ut:cry:
Min första tanke var att det är leukemi:(

Anemi kan, förutom det som redan nämnts, också orsakas av kronisk lever- eller njursvikt, järnbrist, kronisk inflammation, benmärgsdepression eller hypothyroidism.

Lever och njurar kan vi utesluta för dom såg fina ut förutom att levern var liten då..
Hon opererade bort livmodern igår så vet passade på att kolla! Även värderna var bra på lever och njurar..
Det var i samband med op. som hennes anemi upptäcktes, vad dom kunde se var att hon hade många trasiga röda blodkroppar men en del hela så det var pos. att hon kan producera nya iaf..

Fick veta res. av blodprovet i morse.. Gabbi är i full färd med att bilda nya röda blodkroppar, så gumman blir frisk:bump::bump::bump:
Vet. kunde inte säga varför det hade blivit såhär men vovva ska få lämna ett nytt blodprov om ca en månad!
Guuuuud, vad lättad jag är!!:banana:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 081
Senast: corzette
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur