Ånej... Hon har blivit sämre....

lady_vip

Trådstartare
Fick sy ihop ett litet sticksår förra tisdagen på min ena häst, Chili, ingen kunde förstå hur det hade uppkommit, men det var iaf ett sticksår, ca 3-4 cm djupt.

Inga leder var inblandade så det syddes ihop och jag fick pencillin (sprutor) och Finadyn.

Och visst var hon svullen de första dagarna, men var pigg, åt och hade inga större bekymmer.

I lördags blåste det storm och en den hagen hon stod i har jag mitt vindskjul. 2 portar som vanligtvis är stängda blåste upp och förstörde en bit staket, jag såg det och slängde snabbt in henne till den andra hästen i den andra och sprang efter grimma och grimskaft. Sen fick inte jag tag i dem.... Vinden stressade dem och glädjen över att få springa ihjäl sig tillsammans var påtaglig....
Chili brunstar och fick minst 5 välplacerade sparkar på bakbenen...

Jag kollade bakbenen, hon var lite öm, stygnen hade inte gått upp och tvättade några småsår. Inga större problem och hon var åter pigg söndagsmorse.

Igår kväll lämnade hon sin mat, kraftfodret. Blev dessutom helsnurrig av sprutan (chock?? Sista sprutan iaf), men har ätit hö och druckit. Hon äter inte kraften nu heller och är svullen i båda bakbenen, från hasled ner till kota (där sitter inga sår)...

Termometern tappade jag i golvet häromdagen så jag ska köpa en ny när Apoteket öppnar och tempa henne, men jag ser redan nu att hon inte mår bra.

Vet. som sydde ihop henne tyckte jag skulle köra direkt till HBG vid komplikationer, men det är ju en vecka sen hon skadade sig. Komplikationer i anknytning till den sårskadan skulle väl inte kommit nu...????

//E

Sv: Ånej... Hon har blivit sämre....

Finns det ingen annan temp i stallet du kan låna?

I och med att de busade och sparkade i hagen kan det nog ha blivit överansträngt eller liknande. Ring och rådfråga veterinär. :bow:

Nä, jag är själv, har eget stall. Så himla typiskt, skulle tempa i torsdags och när jag tog ut den tappade jag den i golvet och den är stendöd *suck* Min otur...

Jag, så länge hon äter och dricker så ska jag väl vara lugn, men det har varit för mycket med henne. Känner mig som Dr House och går och diagnostiserar och funderar :crazy:

//E

Tempen är 38.4.... Det känns mycket och iom att hon inte äter kraften (fast nu har hon pillat den i sig) så får jag fråga vet., ska ändå dit om en timme...

Vadå klippkort?

//E

Tempen är 38.4.... Det känns mycket och iom att hon inte äter kraften (fast nu har hon pillat den i sig) så får jag fråga vet., ska ändå dit om en timme...

Vadå klippkort?

//E

Hur länge har din häst fått antibiotika ? är det mer än en vecka och fortsatt feber , ta ut vet igen och starta en ny kur med annat

Vi är nu uppe i 38.8...

Jag vill inte ge henne fler sprutor eftersom hon chockade halvt igår. Jag pratade med mina veterinärer idag (ja, alla tre :crazy: ) och jag ska avvakta och tempa, när hon är över 39 grader så kommer de ut.

//E

Nja, 38.4 i morse, men nu sist för en halvtimme sen var hon uppe i 39.2...

Så jag ringde veterinären och vi ska ha kontakt hela dagen, hon hade även jouren i kväll. Så om febern går upp igen så åker vet. ut.

//E

Antibiotika i pasta du ger det oralt som en avmaskning

exempel Hippotrim vet pasta finns

Sade veterinären varför h*n sydde ett sticksår? Sticksår brukar man ju snarare försöka hålla öppna så länge det går, så att allt som kan finnas där i, verkligen kommer ut.

Kollade veterinären ordentligt så att det verkligen inte var något kvar i såret? Annars kan det ju vara det som spökar nu när medicinen är slut.

Kollade veterinären ordentligt så att det verkligen inte var något kvar i såret? Annars kan det ju vara det som spökar nu när medicinen är slut.

precis vad jag tänkte och likadant håller med VIA brukar man sy sticksår:confused: :confused:

Min häst har ett sticksår under läkning, osytt! Första veckan fick jag spola ur det dagligen. Nu är de hälften så djupt (~2 cm) som förut och det ser kanon ut! Hon fick penicillin i fem dagar.

Sade veterinären varför h*n sydde ett sticksår? Sticksår brukar man ju snarare försöka hålla öppna så länge det går, så att allt som kan finnas där i, verkligen kommer ut.

Hon ringde HBG för konsultation. Anledningen till att det syddes var bla att det sitter dumt, så hon smutsat lätt ner det och ex så rinner brunstvätskan rätt över såret... Men det spolades självklart ur innan och hon kollade såret ordentligt.

//E

Nu har jag inte tempat henne i em(på väg ut), men i morse var det 38.6, igår kväll var det nere i 37.8.

Diskuterade problemet med min ena tränare innan idag och han påpekade att feber tydligen inte är ovanligt i samband med jobbiga brunster, nån som vet?

Lymfangiten har jag inget svar på heller, för svullnaden sitter INTE runt det sydda såret...

//E

Antibiotika i pasta du ger det oralt som en avmaskning

exempel Hippotrim vet pasta finns

..dock är pc förstahandsval vid sårskador pga de bakterier som brukar finnas i hudsår. Trimsulfa funkar inte lika bra.

Sitter svullnaden längre ner, så det är så att vätskan har samlats på annat ställe än den uppstått?

Visst är det tråkigt med medicin till kusen, men måste man så måste man. Du kan fråga din veterinär om det finns några invändningar mot att skriva ut en kur Tribbisen. Det har fungerat vansinnigt bra på de hästar vi varit tvingande att ge, det har varit allt från fula sårskador (med stor blodförslust och dropp mot vätskeförlusten) till otroligt äcklig mugg.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19881209000057&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Tribbisen säger du... Ska ut och tempa nu, hon hade bara 38.3 i morse (i jämförelse med 38.6 igår morse) så min förhoppning är att det håller på att lägga sig...

//E

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 935
Senast: Kassiopeja
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 200
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka